ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är detta samma personer? Lyckseletrakten  (läst 1394 gånger)

2005-04-25, 10:51
läst 1394 gånger

Karin Holmgren



 


 
 
Kan bruden på det övre fotot vara samma kvinna som hon till vänster på det nedre? Jag tycker även att den unga mannen längst uppe till höger på det övre fotot påminner om brudgummen på det nedre fotot.
 
Det övre fotot är taget av I.A. Harnesk i Lycksele. Det nedre har endast stämpeln Cabinet fotografi men då bilderna har funnits i samma hem gissar jag att även den nedre bilden är tagen i Lappland.  
 
När kan bilderna vara tagna?  
 
Slutligen skulle jag vilja jämföra den översta bilden med denna bild:


 
Kan detta äldre par vara samma personer som det unga bröllopsparet?  
Denna bild föreställer Jonas (Andersson) Forsberg f.1852 i Rusksele, Lycksele socken och hans maka Margareta (Greta) Backlund f. 1862 i Lillå, Lycksele socken. De var bosatta i Lillå, en liten by längs Vindelälven.
Då jag endast har en kopia av denna bild kan jag inte säga något om fotograf och var den är tagen. Men Lycksele borde vara en befogad gissning.
 
Vad säger klädseln på samtliga bilder om personernas status?  
 
Jag skulle vara oerhört tacksam om någon mer kunnig person kunde hjälpa mig med dessa frågor.  
 
MVH/Karin

2005-04-25, 13:43
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kunnig och kunnig, det får bli en ren gissning. Jag tror att alla tre korten är tagna mellan 1890-1910. Alltså kan inte det äldre paret vara identisk med brudparet på den översta bilden. Jag skulle tippa att det äldre parets kort är från ca 1890, nedre brudparets foto från tiden kring 1905-1910 och övre brudparets foto något för det.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-04-25, 19:17
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Kvinnan till höger på övre bilden är bestämt bruden på undre bilden medan mannen i bakre raden till höger på bild 1 ser ut att vara brudgummen på undre bilden.
 
Tror inte det äldre paret finns med på bröllopsbilderna.

2005-04-26, 06:23
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2005-04-26, 14:31
Svar #4

Karin Holmgren

Vi tycks överens om att mannen längst uppe till höger på den övre bilden är densamma som brudgummen på den nedre. Jag blir även alltmer benägen att tro att ni även har rätt på kvinnan. Min sambo sa samma sak. Om nu mannen och kvinnan längst till höger på den övre bilden är desamma som brudparet på den nedre så fundrerar jag huruvida de är äkta makar redan på den övre bilden? Jag tror dock som Ann-Mari  att den övre bilden är äldre än den undre. Brudgummen ser yngre ut på den övre. Det brukar väl mestadels vara syskon till brudparet som deltar på bröllopsfotot vilket isåfall skulle betyda att man gift sig med sin syster/brors maka/makes syskon. Har jag rätt tror ni?
 
Jag får nog leta fram mina papper om se om det skett några giftermål inom samma släkt.

2005-04-26, 19:27
Svar #5

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Ren gissning, men kan inte den äldre damen på det övre fotot vara samma som Greta (kvinnan i det äldre paret). Dessutom står väl brudparet från det övre fotot på var sin ytter kant på det undre och den yngre mannen i mitten på båda, men med längre hår på det nedre? Samt den yngre damen från det övre är även hon med på det undre ? Ser så ut i mina ögon.
MVH
Lena-Maria

2005-04-27, 18:11
Svar #6

Karin Holmgren

Lena-Maria, vilken är den äldre damen du syftar på i den övre bilden? Är det hon längst upp till vänster du menar el är det bruden du syftar på? Jag har haft en tanke att det övre brudparet skulle kunna föreställa Jonas och Greta men då de gift sig redan 1882 så är denna bild kanske alltför sen för att kunna vara deras bröllopsfotot.  
 
Jag är även lite osäker på vem den yngre damen är som du syftar på. Själv tycker jag att damen till vänster om bruden på det övre fotot påminner om den dam som står upp till höger på det nedre fotot. Kanske var det henne du menade?
 
Det tycks som vi alla ser bilderna olika. Jag tycker det är jättesvårt att avgöra. Fortsätt gärna spekulera. Jag är väldigt tacksamma för att ni tar er tid att hjälpa mig lösa detta bildmysterium. Det skulle betyda mkt för mig att få veta vilka bilderna föreställer.

2005-04-28, 11:11
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Den unge mannen bakom bruden på bild 1 är sannolikt samma person som står på ungefär samma ställe (bakom brudparet) på bild 2. Mannen längst till vänster på bild 1 kan mycket väl vara mannen längst till höger på bild 2. I båda fallen är de lite äldre och har lite annorlunda frisyrer. Jag tror inte att brudgummen från bild 1 är med på bild 2. Han har nämligen tätare sittande ögon än mannen till höger på bild 2.
 
När det gäller kvinnorna är de svårare att identifiera. Alla tre på bild 2 har ungefär samma ansiktsform (avsmalnande) som de yngre kvinnorna på bild 1. Sannolikt är de släkt med varandra (systrar?). De på bild 2 förefaller dock ha mörkare och mera markerade ögonbryn, men det kan möjligen bero på ljussättningen. Jag vågar mig därför inte på någon exakt identifiering.
 
Beträffande mannen längst till vänster på bild 1 och brudgummen på bild 2 är jag definitivt av samma åsikt som ni andra. Därom råder inget tvivel.

2005-04-28, 11:32
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Karin!
 
Jag hade ju mina teorier direkt i porträttfynd. Har någon samma uppfattning? Det lite svårt att hänga med i allla förslag, men du kanske har sammanfört alla uppgifter.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-04-28, 17:38
Svar #9

Karin Holmgren


2005-04-28, 22:31
Svar #10

Karin Holmgren (Karin_H)

Ojoj, bilderna blev betydligt större än jag tänkt mig... Tanken var ju att kunna se dem bredvid varandra för att lättare kunna jämföra. Min numrering av bilderna försvann även förutom på den sista bilden. Jag hoppas ni kan ha överseende med dessa tekniska missöden. Nu fick ni iaf rejäla förstoringar!

2005-04-28, 22:48
Svar #11

Karin Holmgren (Karin_H)

Försöker lägga in dom en gång till i en mindre variant:








 








 








 




 
 
Jag tänkte försöka mig på att göra en sammanställning av vad som hittills sagts. Jag kommer att benämna bilderna efter nummer där bild 1 är den längst upp till vänster.
 
Bilderna från bröllopsfoto 1 är de 8 första bilderna. Övriga hör till bröllopsfoto 2.
 
Så...Vi tycks alla vara rörande överens om att det finns släktskap mellan bilderna.  
 
-Att man 8 är densamma som man 13 tycks de flesta överens om.  
 
-Kvinna 4 kunde enligt somliga vara densamma som kvinna 10
 
-Den unge mannen 6 kunde vara densamma som man 12 .Jag ser helt klart likheter häremellan men tvekar över att man 12 är betydligt smalare i ansiktet.
 
-Man 5 kunde vara densamma som man 14. När jag förstorat upp bilderna framstår detta ännu tydligare tycker jag.
 
-Carl-Fredrik har nog rätt när han säger att flera av kvinnorna på båda bilderna tycks vara systrar.    
Jag tror bl.a att kvinna 1 och 3 måste vara systrar även kvinnorna 9, 10 och 11 påminner mycket om varandra. Några av dessa återfinns ju säkerligen på båda bilderna. Kvinnna 1 skulle i mina ögon kunna vara samma som kvinna 9 eller 11.
 
-Man 12 och 14 tycks enligt mig vara bröder.
 
vad säger ni? Vilka hör till samma familj, tror ni? Är man 8/13 släkt med bruden eller brudgummen på första fotot?  
 
Fortsätt gärna dela med er av era tankar!
 
MVH/Karin

2005-04-29, 02:06
Svar #12

M. Johansson

M.Johansson
Tittar man på öronens  placering på man 6 och man 12, så ser man att det inte är samma person.
Man 6 öron sitter betydligt högre upp.
Man 6 har också lite uppnäsa, vilket inte man 12 har.
Men visst är de lite lika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna