ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Midskogsforsen vid Indalsälven våren 1942  (läst 1739 gånger)

2004-12-29, 16:31
läst 1739 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Fotot ingår i en samling efter Alexander Fröberg Västanede, Håsjö (Z) och föreställer köks- och städpersonal vid Midskogsforsen 1942. Förmodligen är det i samband med byggandet av kraftverket där. Någon kanske känner igen personerna och kan hjälpa till med identifikation.
 

2013-11-12, 19:10
Svar #1

Utloggad Mathias Edberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-11-12, 19:18
    • Visa profil
Hej Martin, jag kan meddela att kvinnan längst fram till höger är min farmor, Marta Margareta Edberg, född 1923 i Ström (Z). Hon arbetade i köket där 1939-1943(som drevs av Sara-Restaurangerna). De arbetande på bygget gick 3-skift och restaurangen hade 2-skift. Enligt Margareta hette Husmor Karin och var från södra Sverige, (mitt i bild med midjeband). Detta var under krigsåren och då Margareta arbetade julafton -39, minns hon att det plötsligt blev aktuellt att härbärgera två norska unga män, som flytt från Norge och skulle till England. Så den julaftonen fick de sjunga julvisorna på norska, och på juldagen var de vidare på sin färd.
Jag skall se om farmor kanske kan namnge några fler på bilden.

2013-11-12, 21:42
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Mathias!
Jättekul att du identifierat din farmor. Jag skulle gärna vilja bjuda in dig till en gruppsida vi har om Östra Jämtland. Du är den förste som har identifierat någon på detta foto. Under gruppsidan finns flera foton som kommer från Midskogsforsen och utbyggnaden tagna av Alexander Fröberg, Västanede Håsjö.
Vänligen Martin Bergman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna