ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byggnad, ev i Jämtland. ver 1.1  (läst 971 gånger)

2000-10-19, 07:50
läst 971 gånger

Utloggad Agne Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2023-07-28, 23:27
    • Visa profil
    • www.adolfssons.se
Hej igen.
 
Eftersom jag fick så många svar på efterlysningen av kyrkan i Funäsdalen, så provar jag med en bild till.  
I en samling bilder från min morfars (Rikard Johansson) beredskapstid i Funäsdalen, finns den här bilden med. Känner någon igen byggnaden? Det är min morfar som står till vänster i långrock. Vem är han som står bredvid?  
Det finns fler lumparkompisar att identifiera på min hemsida http://home.bip.net/a.adolfsson , skriv in 19 i sökrutan överst på sidan  
 
Agne  
 



2000-10-19, 18:55
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Är du helt säker på att bilden är från Funäsdalen? Byggnaden har stora likheter med, den numera nedbrunna, byggnaden Tegelhagen vid Rådan, utanför Svea Livgardes tidigare kasernområde vid Sörentorp, Solna.  
Eftersom du nämnde att bilden var tagen under beredskapen, då folk for hit o dit i landet, kan ju tänkas att de vid något tillfälle var på plats i Sörentorpstrakten.
Långskott????
 
Mvh
 
Rolf L.

2000-10-19, 19:06
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej igen.
Efter mitt tidigare inlägg tittade jag på din hemsida. Där framgick att din morfar tjänstgjorde på K1, Stockholm, vars övningsfält bl a var Järva, dit Sörentorp, Rådan och Tegelhagen hör.  
Jag vill minnas att K1, under beredskapen, delvis var förlagt kring Sörentorp.
Det styrker mig i uppfattningen att byggnaden kan vara just Tegelhagen.
 
Rolf L

2000-10-23, 16:15
Svar #3

Utloggad Agne Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2023-07-28, 23:27
    • Visa profil
    • www.adolfssons.se
Hej Rolf.
Det stämmer. Byggnaden är Tegelhagens herrgård. Jag har precis fått det verifierat av Arkivet Sollentuna Kommun.
Tack för hjälpen Rolf.
 
/Agne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna