ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Vemdalen  (läst 835 gånger)

2005-01-15, 15:29
läst 835 gånger

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hejsan
behöver hjälp att ta reda på vems hus som är på bilden... på baksidan står det skrivet Vemdalen, så det är väl stor sannolikhet att huset finns/fanns där. Bilden kommer från min mormor Elsa Lovisa Löfgren-Carlssons fotosamling. Hon föddes 1906-04-18 i Linsell, Härjedalen men bodde på 1920-talet i Vemdalen. Hennes mor Ida Svedlund Wallin (f. 1881-03-17 i Lit, Jämtland) var gift med en bagare Olof Wallin (f. 1863 i Årsunda, Ockelbo församling). Enl. muntlig tradition skulle de driva en konditorirörelse i Vemdalen. Funderar på om det skulle kunna vara deras hemman, men är förstås inte säker...
Hoppas det finns ngn där ute som kan hjälpa mig med bildtolkningen:-)
 
Mvh Susanne
 

2005-01-15, 18:43
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Det ser ut att kunna vara Floda arbetskoloni i Vemdalen.
Dennas senare öden som folkhögskoleort har jag och Du, Susanne, diskuterat här i Anbytarforum under Härjedalen: Efterlysningar: Nykterhetsrörelse och folkbildning i Vemdalen.
 
Flera bilder finns i den där nämnda boken  Härjedalingen 1984, utgiven av Svenska vyer 1983, sid 16ff.
Christer Kalin

2005-01-15, 22:24
Svar #2

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej Krister!
 
Jag tror att du har helt rätt! Har jämfört med en del andra bilder i mormors fotosamling och som jag vet är från Floda och det stämmer med det jag ser på detta kort. Tack för tipset, borde ha sett det tidigare men det var kanske för uppenbart:-)  
 
STORT TACK!/ Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna