ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Härjedalen ?  (läst 3402 gånger)

2005-01-15, 12:33
läst 3402 gånger

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej,
denna bild finns i min mormors fotosamling. Hon hette Elsa Lovisa Löfgren (g. Karlsson) och föddes 1906-04-18 i Linsell, Härjedalen. Hon har bott en hel del i Linsell, Sveg, Vemdalen, Hede, Glissjöberg mm. Undrar om ngn kan hjälpa mig att identifera denna bild? Har en misstanke om att det kanske skulle kunna vara hennes morföräldrars hus. Elsas morföräldrar bodde i en lägenhet som hette Sveden i Ransjö, Linsells församling. Morföräldrarna hette Nils Jonsson Svedlund och Ingeborg Henriksdotter. Men det kan ju vara ett annat hus också...
Tack på förhand!
Mvh Susanne
 

2005-04-21, 19:44
Svar #1

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej,
efter att ha haft bilden publicerad i tidningen Härjedalstidningen (Länstidningen, Östersund) så har folk ringt och hört av sig. Flera personer säger att byggnaden heter Kushögen och finns i Ransjö, Linsells församling. I denna byggnad spelades bl.a. filmen Den goda viljan in av Ingemar Bergman(1991).
 
Kopplingen till min mormor är jag ännu inte klar över, men den kanske kommer...
 
/mvh Susanne

2005-04-21, 21:29
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Susanne!
1959-1960 var jag med och byggde vägen mellan Linsell och Hedeviken. Vägen kallades innan ombyggnad för De 365 backarnas väg och var då bl a en fartsträcka för Midnattsolsrallyt. Jag bodde då i Ransjö och åt ibland vid gästgivaregården i Ransjö som ägdes av en familj Jönsson. Jag tror att mannen bl a hade varit skinnhandlare, men frun drev gästgivaregården. I alla fall så tycker jag mig känna igen byggnaden som dåvarande gästgiveriet. Eftersom du heter Holmin så drar jag mig också till minnes att hon som lagade mat vid vägbygget hette Holmin och bodde mittemot gästgiveriet.
Mvh Martin B

2005-04-24, 08:25
Svar #3

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej Martin!
Tack för trevlig information om Ransjö! Jag tror att kokerskan vid vägbygget kan ha varit Irma Holmin i Glissjöberg, svägerska till min farfar...:-)
 
/Mvh Susanne

2005-04-24, 12:43
Svar #4

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Susanne!
Jag tror inte att hennes namn var Irma. Hon hade i alla fall en son som hette Sören och bodde ca 200 m från Gästgiveriet. Ransjö och Linsell var en trevlig bekanskap under de två jag befann mig där. Fantastiskt trevliga människor och gästvänliga. Kushögen, var låg den byggnaden?Hörde den kanske till familjen Jönsson?
Mvh Martin B

2005-04-24, 16:49
Svar #5

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej igen!
 
Visst kan det vara någon annan Holmin, vet dock att Irma var kokerska tidigare, men kanske inte i Ransjö då.
Vet inte exakt var Kushögen ligger, har faktiskt aldrig satt min fot i Ransjö (ännu iaf). Det var en Jon Ås?n som bodde på Kushögen från ca 1911 och framåt (enl. boken Svenska Gods och Gårdar, 1942).
 
//mvh Susanne

2006-03-01, 14:17
Svar #6

Per Mandahl

Huset heter mycket riktigt Kushögen och ligger mitt emot (på andra sidan en sänka) till gästis i Ransjö. Huset köptes av mina farföräldrar, möjligen i slutet på 1960-talet och ägs idag gemensamt av min far och farbror.
 
mvh
Per Mandahl

2006-10-05, 16:15
Svar #7

Lars Mandahl

Jon Åsen var den som senast före mina farföräldrar köpte gården 1967 bodde där. Gården stod tom under en längre period på 1960-talet och ägdes vid försäljningen av Fritz Roos (numera död). Kushögen räknas som fastighet nummer 1 i Ransjö (numera avstyckad från F. Roos fastighet).  
 
Gällande kokerskan som nämnts i inlägg handlar det antagligen om Sylvia Holmin som var kokerska. Hon var dessutom kusin med Karin Jösson som drev Gästgiveriet (Karins pappa Skinn-Olle var skinnhandlare. Sylvia Holmin var gift med Johan Holmin och hade en son vid namn Sören. Bodde gjorde hon i holmins, ett litet Per-Albinhus 1 km öster om byn i Flon.  
 
Svedlunds är ett hus i Ransjö, bara ca 100 m syd från gästgiveriet alldeles vid Riksväg 84. Sveden omnämns i följande länk som en gård i Ransjö: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1zx001/522130a1.htm
 
Om detta är det Svedlunds som finns idag vet jag ej. Om så är fallet brann själva boningshuset ner i slutet av 1970-talet efter blixtnedslag och återuppbyggdes för försäkringspengar i mer modern stil. Huset har varit till salu under 2006, vet ej om det är sålt ännu.
 
Ett alternativ är att det funnits en lägenhet närmare Ljusnan där biflödet Rånden ansluter älven. Området Kallas Sveden eller Sveaforsen. Där finns ingen bebyggelse längre.
 
Mvh
 
Lars Mandahl

2006-10-05, 21:56
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Ja Sylvia Holmin var damens namn som skötte matlagningen när vi byggde ny väg mellan Linsell och Hedeviken. Familjen Svedlund kommer jag också ihåg. Kände däremot inte till att Karin Jönsson och Sylvia var kusiner. Det fanns ytterligare en familj som jag kommer ihåg mycket väl, nämligen familjen Bent.
Mvh Martin B

2006-10-06, 08:57
Svar #9

Lars Mandahl

Hej!
 
Nils och Sigrid Bent bodde mycket riktigt i Ransjö i gården Jo-Hans. Denna gård är den gård som ligger närmast Kushögen, idag bara skilda av landsvägen. Alltså ligger Kushögen mellan landsvägen och älven och mitt mellan gamla och nya vägen.  
 
Gården Jo-Hans är idag nedärvd till barn, liksom Gästis. Sigrid Bent var syster till Sylvia Holmin och därmed också kusin med Karin på Gästis. Sylvia och Sigrid hade ytterligare sju syskon varav en syster, Karin (gift med Enar) bodde senare i föräldrahemmet Tomten, ett hus som ligger mittemot skolan och mellan Svedlunds och Gästis. Syskonkarans efternamn var Thunell. De hade kusiner i ytterligare en gård i Ransjö, i gamla prästgården Siverts (Erland och Oskar Thunell)som ligger brevid dåvarande Konsum.
 
Efternamnet Jonsson stämmer väl in på två andra gårdar i byn, Per-Ers (Emil och Lydia Jonsson)som ligger i backen mot norr nedanför Gästis och avstyckningen Västmyra eller Väst i myren (Axel och Manfred Jonsson, den sista gården i byn mot norr.
 
Förmodligen var lägenheten Sveden placerad nere vid älven (Sveaforsen) och därefter flyttad till nuvarande läge i byn (Svedlunds).
 
mvh
 
Lars Mandahl

2006-10-06, 14:07
Svar #10

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Tack för alla klarlägganden kring Ransjö och Kushögen. Många kanske undrar varför mitt stora intresse för just den här bygden. Det var ett av mina första vägbyggen och jag glömmer aldrig den vänlighet och gästfrihet som nämnda familjer gav mig 1959-1960. Verkmästare vid bygget var Olle Eriksson från Sveg och entreprenör Magnusson & Rydén från Lillhärdal. Olle Rydén var en drivande entreprenör och fick saker och ting utförda. Arbetarna kom från närliggande samhällen som Vemdalen, Vemhån. Sprängarbasens namn var Johan persson från Vemhån. Beläggningsentreprenör var Contractor som kom från Sandviken. Vi passade också på att belägga vägen upp till Vemdalsskalet. Inte för att detta har med Kushögen att göra, men ett litet kulturhistoriskt värde kanske det ändå har.
Ha det bra Ransjö- och Linsell-bor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna