ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glatt gäng i Bölan 1921  (läst 1152 gånger)

2010-09-21, 09:14
läst 1152 gånger

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Min mor var vik småskollärarinna i Bölan vårterminen 1921. Hon verkar haft ganska roligt, ev var det dessutom en liten förälskelse på gång, som mor dock bara antydde. Vore spännande om någon kunde identifiera personerna på bilden!
Hälsn Mats Olander

2010-10-07, 23:45
Svar #1

Utloggad Gunnar Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-12-03, 20:28
    • Visa profil
Paret längst till höger är i alla fall Uno och Hilda Forsman från Bölan. De gifte sig just detta år, dvs 1921. Vad hette din mor f.ö? Äldre foton från byn Bölan i Enångers socken/församling kan studeras via http://www.sockenbilder.se/bolan2/default.asp

2010-10-11, 10:42
Svar #2

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Hej Gunnar!
Tack för tipset om sockenbilderna, där fanns ju åtskilligt om släkten Forsman. Min mor hette Agda Olander, det är hon som delvis gömmer sig bakom en pärm (?). Har du själv kopplingar till Bölan?
 
Mvh Mats

2010-11-01, 22:01
Svar #3

Utloggad Gunnar Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-12-03, 20:28
    • Visa profil
Jo, jag får ju lov att medge detta. Det finns kopplingar bra många århundraden bakåt. Jag fick lov att se efter om din mor blev nämnd som en av de verksamma lärarna i byn i det häfte som en studiecirkel arbetade fram och gavs ut i samarbete med Hälsinglands Museum. Jodå, hon gör det, fast hon blivit Ada Odlander. Hon bör i stort sett ha varit samtida med Gösta Skoglund, senare statsråd, som lärare på skolan. Men förmodligen tillträdde han tjänsten något år senare.

2010-11-03, 14:20
Svar #4

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Hej Gunnar!  
I bif bild hämtad från Bölans hembygdsförenings bildarkiv förekommer ett antal Forsman. Det jag undrar är om mannen längst till höger, Emil Hällström speleman, är identisk med mannen i mitten på mitt första fotografi? Tycker att det finns likheter.
Hälsningar Mats Olander

2010-11-04, 18:18
Svar #5

Utloggad Gunnar Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-12-03, 20:28
    • Visa profil
hej, hej!
 Nej, honom känner jag så pass väl till utseendet att jag direkt kan säga att det stämmer inte. Det finns inte så många kvar i byn som har åldern inne att de ska kunna identifiera personerna, men jag ska göra ytterligare något försök. / gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna