ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är bilden tagen i Hälsingland?  (läst 644 gånger)

2003-12-30, 07:03
läst 644 gånger

Ingrid Lindström

Hej!
Vad kan detta vara för gård, har släkt i Hälsingland, Ljusdal, Järvsö Delsbo kanske? Vilken tidsperiod är det på huset?  

Tacksam för alla svar  
Ingrid  
Arboga  

2003-12-30, 07:36
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Ingrid
Huset bör vara från slutet av 1800-talet eller början av 1900. Före centralvärmens tid. Kökets mur har sällskap av salens mur ovanför taket.
Timmerknutarna är inklädda med lite konsnärliga bräder. Om det är stuprännor som syns, så är nog dom satt dit efteråt. Brukade bara vara en träränna som gick en ? m utanför taket och inga stuprör.
Gjuten sockel som huset står på med litet lufthål under trossbotten, nja då blir det nog in på 1900-talet.
mvh
rune

2004-01-01, 20:05
Svar #2

Ingrid Lindström

Hej och tack Rune!

Nu då det troligt är ett 1900-tals hus så kan jag utesluta några som jag trott på. Nu tror jag att det kan vara ett hus i Källeräng i Delsbo  
Ska undersökas.
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna