ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halland, foto på min farfar Erik och fyra andra män. Vet någon vilka de är??  (läst 1213 gånger)

2006-01-05, 12:29
läst 1213 gånger

Utloggad Jonnie Gidlöv

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-08-01, 15:09
    • Visa profil
    • www.gidlov.se

Hej
Har här ett foto föreställande min farfar Erik Andersson och fyra andra, för mig okända män.
Farfar som föddes den 5 november 1895 i Älvsåker är personen som står i mitten.
Jag misstänker att de andra är släktingar och skulle bli väldigt glad om det fanns någon som kunde identfiera dem.
Farfar fick tre barn alla födda i Kungsbacka och släkten i övrigt var bosatta i Hallandslän så därför misstänker jag att alla på fotot har Hallands anknytning.
 
Tackar på förhand.
mvh Jonnie

2006-01-05, 16:46
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Bilden bör vara runt 1950. Din farfar hade en mindre grossiströrelse där han är VD. Den äldre mannen sitter vid skrivbordet, svarar i telefon och skriver siffror. Och håller ordning på lagret. De tre yngre männen är försäljare som åker runt i bil och säljer varor till affärer m fl större kunder.
 
Den känslan får jag när jag se bilden.

2007-01-23, 15:58
Svar #2

Berit _Thörnqvist


2007-01-24, 14:40
Svar #3

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Torbjörn.
Här skall man inte bara gissa vad man, tror man skall veta vad man pratar om annars så behöver man inte svara på frågorna.
 
Ingela

2007-01-24, 14:45
Svar #4

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej Berit.
Varför tror du att det finns någon anknytning till Annebergshus?
Nu till bilden, mannen i mitten var min morfar och han hade ett skomakeri ihop med en bror och en kusin men det är inte dom som är med på bilden. Jag och min kusin Jonnie som har skickat in kortet undrar om det är någon som vet vem dom andra männen är.
Hälsningar Ingela

2007-01-24, 15:46
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingela!
 
99% av alla som skickar in kort här på människor, vill veta om någon kan känna igen personerna. Allra, allra oftast, så får man inget svar på sin fråga alls. Det kan gärna bli lite funderingar och lite spekulationer kring korten. Det är inte alls av ondo. Vet du varför? Jo, inlägget finns kvar i ett dygn, sedan drunknar de bland alla andra arkiverade inlägg. Har man en bra rubrik, så kanske någon senare letar fram kortet. Varför är det så bra med detta kring-prat om fotot? Jo, desto längre finns det framme här på Anbytarforum och desto större chans att rätt person ser inlägget.
 
Även om du tycker att Torbjörns inlägg är svammel, så tror jag inte han menar det som så.
 
Var glad för alla inlägg, som kommer här, även om du inte direkt får svar på frågan. De ska naturligtvis inte vara ovänliga sådana och dit hör inte Torbjörns svar.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-24, 21:20
Svar #6

Utloggad Bodil Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-05-28, 09:01
    • Visa profil
Hejsan Jonnie och Ingela!
Jag måste bara hålla med Ann-Mari, ju längre diskussionen hålls vid liv, desto större är era chanser att rätt människa ser er efterlysning. Stort lycka till från Hlm.
 
(som tyvärr inget vet om bilden)
 
Mvh Bodil J

2007-01-25, 16:04
Svar #7

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Jonnie skrev att barnen var födda i Kungsbacka. Låg skomakeriet där?
 
Bilden ser ju inte ut att vara tagen i en stad. Men de är inte heller klädda för skogspromenad eller arbete av något slag.
 
Vet ni om er morfar/farfar tillhörde någon förening eller vad han hade för hobbies eller fritidsintressen?

2007-01-27, 11:38
Svar #8

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej Anita.
 
Skomakeriet låg i Kungsbacka stället hette Söderfors. Min morfar tillhörde ingen förening vad jag vet. Min mamma och hennes båda bröder är födda i Kungsbacka.
Alla flyttade sedan till Göteborg.
 
Hälsningar Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna