ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Handelsträdgård i Göteborg  (läst 5061 gånger)

2005-04-10, 15:12
läst 5061 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Denna handelsträdgård tillhörde min fff och jag är nästan säker på att den låg i Kristinedal, granne med Gamlestadens fabriker (Nuvarande SKF?) i Göteborg.  
 


 
 
Är det någon som kan bekräfta/dementera detta med ledning av byggnaderna på ovanstående bild? En (betydligt) större kopia av bilden kan ses http://www.netahedberg.se/pics/1.jpg OBS! 2,5 MB!
 
Här är samma handelsträdgård från andra hållet.  
 


 
 
Jag får intryck att denna bild är tagen från söder mot norr, kan det stämma? Även denna bild finns i en större version: http://www.netahedberg.se/pics/3.jpg 3,5 MB
 
Jag är tacksam för all hjälp som finns att få.

2005-04-10, 16:53
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Såvitt jag kan se så är den första bilden tagen från öster, med Gamlestadens Fabriker i bakgrunden.
Den andra bilden är då tagen från väster. Längst ut i vänsterkanten syns vad jag tror är en del av SKF:s byggnad från 1907.

2005-04-10, 18:26
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bo Benrdtsson,
Står inte t o m huset (boningshuset) kvar idag?
I så fall kan det möjligen vara det Kristinedal som en gång utgjorde Niclas Sahlgrens sommarbostad (arrende) och uppkallades efter frun Katarina Kristina Grubb....
Neta Hedberg, vad hette Din fff?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-10, 19:53
Svar #3

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej!
en liten kommentar. Gamlestadens fabriker (GF) är/var inte nuvarande SKF, GF var en textilindustri som gav upphov till SKF (som i sin tur gav upphov till Volvo) via några av de ingenjörer som arbetade på GF. Idag används GF bl a vid inspelning av Bingolotto. Kristinedal heter fö den personalbyggnad som SKF har byggt mittemot GF (och bredvid Epa/Turitz gamla huvudkontor).
Mvh Ulla

2005-04-10, 20:14
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Jo, jag har för mig att boningshuset är kvar från landeriets Kristinedal dagar.  
Där Gamlestadens fabriker ligger anlade kommerserådet Jacob Sahlgren 1729 ett sockerbruk som var i drift till början av 1800-talet. Byggnaderna övertogs 1854 av ägarna till Rosenlunds fabriker, som omdanade dem till textilindustri.

2005-04-11, 17:43
Svar #5

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tack för alla inlägg och klargöranden när det gäller SKF/GF. Intressant att höra att boningshuset kanske finns kvar. Jag bor, som mitt användarnamn antyder, väldigt långt från Göteborg men nästa gång jag besöker staden och min släkt är det Kristinedal som gäller!  
 
Olle Elm: Min fff hette Albert Hedberg och så här står det i hans 50-årshyllning i tidningen (vet inte vilken eftersom det är en avskrift):  
År 1900 ansåg sig Hedberg äga de erfarenheter han behövde för att börja egen verksamhet, varför han reste upp till Göteborg och av en händelse kom över ett trädgårdsarrende å Hedvigslund nära Göteborg. Här började han under blygsamma förhållanden med ett par små växthus och med ett 100-tal bänkfönster. Emellertid  -  Hedberg var arbetsam och hade som vi förut nämnt sitt mål klart, varför det måste gå framåt. Han hade också lyckan  med sig och var 1909 så välsituerad att han kunde övertaga den tämligen stora Kristinedals handelsträdgård i Gamlestaden, varifrån vi känna honom för hans stora odlingar av snittblomster och snittgrönt, som vunno marknad över hela Sverige, 1917 var där en hel liten stad med växthus, men då började också den mäktiga Kullagerfabriken kringskära trädgården, varför Hedberg fann för gott att se sig om efter egen jord att bygga på. Han inköpte också samma år den vackra egendomen Katrineberg i Mölndal.
 
En fråga till ang. Handelsträdgårdens läge; Tror ni att den låg på norra eller södra sidan av Säveån?

2005-04-11, 19:40
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Kristinedalsträdgården låg helt klart söder om ån. På din andra bild ser man ån skymta mellan träden i vänserkanten. (syns bättre på den stora länkade bilden) Trägårdens norra sida måste ha gränsat till ån.

2005-04-12, 17:27
Svar #7

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Ja Bo, det har du rätt i! Man ser ju t.o.m. vattnet på den stora bilden Jag såg inte det förut. Bra att du är så skarpögd! Tack för givande inlägg alla ni som skrivit här, jag ska till Gbg om två veckor och då ska jag se om jag kan lokalisera platsen för handelsträdgården.
 
Hälsningar
Neta Hedberg

2005-04-12, 20:04
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Neta,
Intressant att det är Albert Hedberg Du skriver om. Kollade Edvin Trettondals, Bygden som blev Mölndal (Mölndal 1959). I kapitlet Det agrikulturella Mölndal nämns Handelsträdgårdarnas storlek brukar mätas i fönsterglas. Här är Mölndal en av de ledande i landet, vilket i hög grad beror på Göteborgs omdelbara grannskap med dess goda avsättningsmöjligheter. Lite längre ner i texten nämns; Med åren tillkom flera betydande företag, såsom Grens, Hedbergs, Otto Larssons ..... Det bör välhandla om Albert Hedberg.
 
Har ingen bra Göteborgslitteratur tillgänglig, men det skulle förvåna om Kristinedals historia inte finns utredd i någon bok. Kanske kan Du höra Dig för på Göteborgs stadsmuseum som möjligen också är intresserade av Dina bilder.
 
När det gäller bilder har jag sökt i de omfattande bilddatabaser som finns hos Göteborgs Stadsmuseum. Här är länken om Du vill nå den själv:  
http://62.88.132.23/pls/carlotta/samlingar
Man borde finna kompletterande bilder från Kristinedal, men jag har inte lyckats ännu.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-12, 21:33
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Kristinedals historia kan nog finnas i  
Ernst Fischer: Göteborgs landerier.
Skrifter utgivna till Göteborgs stads trehundraårsjubileum genom jubileumsutställningens publikationskommitt?. 13
Göteborg 1923

2005-04-13, 18:53
Svar #10

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Olle tack för länken till Stadsmuseets bilddatabas. Jag letade länge där igår men det närmaste jag kom var Gamlestadsbron och SKF:s fabriker. Och ja, Hedbergs som Trettondal refererar till var Alberts. Den hette A Hedbergs handelsträdgård och brukades efter Alberts död 1934 av min farfar Gustaf fram till 1964 då trädgården revs och området bebyggdes med bostäder.
 
Så ni tror att bostadshuset på Kristinedal finns kvar ännu Olle och Bo? Det skulle vara mycket intressant.
 
Vill gärna visa min sista bild över området.  
 

 
Den är tagen tidigare än det andra kortet här ovan.
 
Även nu har jag lagt ut en större bild: http://www.netahedberg.se/pics/kristinedal_1.jpg
 
Där ser man att det står SKF på gaveln på den fabriksbyggnad som ligger på andra sidan ån.

2005-04-13, 19:24
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Här kommer en liten bild från satellit över området. Det hus jag far efter ser man längst till vänster i bilden ...  

Det hus jag menar skulle alltså vara det stora boningshuset på bild nr 1 ovan.
Kan det vara detta? Har inte haft vägarna förbi i dagarna, så jag har inte kunnat kolla.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-13, 19:54
Svar #12

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Samma hus som jag hade i tankarna, men nej, det ligger på fel sida av Säveån.

2005-04-13, 21:42
Svar #13

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
När jag såg din satellitbild Olle, trodde jag att du menade huset som jag markerat med en pil. Har jag fel?
 

 
Hoppas jag inte tröttar ut er med en fråga till: Låg Gamlestadens fabriker på andra sidan vägen från det huset som jag markerat?
 
Hälsningar Neta

2005-04-13, 22:07
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Det markerade huset kan vara en kvarlämning från Kristinedal. Taken till vänster, på andra sidan vägen, är f.d. Gamlestadens fabriker.

2005-04-14, 10:34
Svar #15

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Kristinedal landeri skall ha legat strax söder om Gamlestadsbro. Enligt Per Rhedins Gamla go'a Göteborg revs manbyggnaden på Kristinedal 1971.
 
En en senare bild på byggnaden än Netas finns publicerad på flera ställen (där den ser dock lite annorlunda ut):

2005-04-14, 10:36
Svar #16

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Här är bilden (hoppas jag):

2005-04-14, 15:35
Svar #17

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej!
Bilden på ovanstående inlägg var apotek åtminstone till en bit in på 1970-talet. På baksidan och bort mot Kulans byggnader badade vi barn på 50/60-talet. Har för mig att det i dag är Kvinnojouren som håller till där?
Mittemot apoteket på andra sidan vägen låg Gamlestads torg som då var en park med plaskdamm och lekplatser.
Mvh Ulla

2005-04-14, 18:38
Svar #18

Bo Berndtsson

Hmm. Apoteket ligger väl norr om Säveån?
Och är inte det ett hus med träpanel?

2005-04-14, 20:51
Svar #19

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Joel, bilden på huset, kommer den från Rhedins bok? Det ser ut att vara samma hus som på den första bilden i den här diskussionen. Men det verkar som om den i så fall visar andra sidan av huset.

2005-04-14, 22:01
Svar #20

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Kristinedal, Gamlestaden, Göteborg:
 

 
Kristinedal har jag följt sedan jag började på SKF 1951. Trädgårdsmästarens bostadshus tjänstgjorde mot slutet som lokal för SKF:s daghem och blev även studielokaler för SKF:s kontorsskola innan huset revs för att lämna plats åt det moderna komplexet Kristinedal som invigdes 1973.
 
Då var det stor pompa och ståt för inbjudna ryska gäster som t.ex. kommunistledaren Kosygin (bl.a. gammal SKF-ingenjör innan den ryska SKF-fabriken förstatligades). De beledsagades av Olof Palme och andra dignitärer. Säkerhetpådraget var enormt med skyttar på hustaken längs färdvägen.
 
Innan Kristinedal revs tog jag som ordförande i SKF:s fotoklubb initiativet till att utöka inredningen av fotolaboratoriet som vi hade i Kristinedals källare.  
 
1990-04-27 postade framlidne Gustaf Dahl i Halmstad bilden ovan till mig i ett brev.
 
Han skriver:  
 - - Vidare bifogar jag ett vykort. Denna gård arrenderade Adolf Larsson och hans svåger Julius Larsson i början av 1900-talet. Gården heter Kristinedal och låg i hörnet av Säveån och Gamlestadsvägen, där bl.a. SKF delvis ligger. Vykortet är adresserat till min mor (Frk Anna Larsson, Järnvägstorget, Nyköping) och är avsänt omkring 1905. Tyvärr har en klåfingrig filatelist saboterat exakt bestämning av årtalet.
Med släktforskarhälsningar / Gustaf Dahl, Gränsv 26, Halmstad
 
Som synes är huset identiskt med det hus som Joel Fogler visar på bilden i inlägget ovan 14/4 10:36.
 
På andra sidan Säveån (norra sidan) ligger det hus som på 50-60-talet tjänstgjorde som Apotek och blev uppmärksammatöver hela riket när en beväpnad person tog de anställda som gisslan.
 
Ca 100 meter därifrån grävdes skeletten av Gamla Lödöses befolkning fram i samband med anläggandet av den stora trafikkarusellen där.
 
På lunchrasterna inspekterade SKF-personalen grävningarna och förfasade sig över den vandalism som blev följden.  
Ingen gravfrid rådde.
 
PS. Du kan läsa mer om Adolf Larsson som bodde i Kristinedal via min hemsida GLIMTEN: http://www.glimten.net/gg/nr_5.htm#Sida%2010

2005-04-14, 22:08
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Bertil Magnusson,
Äntligen ett vykort från Kristinedal! Som jag letat ... och nu blir det rätt också, både tack vare Dig och dessutom Bo och Joel.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-15, 09:41
Svar #22

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:15
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ja Neta, en sådan bild finns i Rhedins bok.

2005-04-15, 17:48
Svar #23

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tack Bertil! Mycket intressanta uppgifter du har. All denna information som jag delges här föder bara nya frågor. Nu funderar jag på var min fff med familj bodde. Jag har hela tiden tänkt att det var det i det mindre bostadshuset som man ser på mina bilder mitt bland växthusen. Men i sitt inlägg säger ju Bertil att det stora huset var trädgårdsmästarens bostad. Kan de ha bott där?  
 
Huset de bodde i i Mölndal var ganska stort och pampigt, dock inte som detta Kristinedal.  
 
Jag har dessutom ett kort:
 


 
 
Det föreställer min farfar (med katten) och hans kusin Erik. Pojkarna, som båda var födda 1903, ser ut att sitta på trappen till det lilla huset.  
 
Jag anade inte att jag skulle sätta igång en sådan här livlig debatt när jag lade in bilden. Väldigt roligt :-)

2005-04-15, 18:46
Svar #24

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Neta.  
 
I Sveriges Befolkning 1890 finns under Göteborg Gamlestad, 12:te Roten 12 Kristinedal, 62 personer, 34 vuxna + 28 barn. Ingen av dem tycks höra till din eller Gustaf Dahls släkt.
 
Läser man Gustavs text om sin morfar Adolf Larsson, i brevet och i GLIMTEN, får jag det intrycket att det var din släkt som kom till Kristinedal efter Gustafs släkt.
 
Bäst är att gå in på adressen, som jag anger ovan, och följa de boende där.  
 
Kanske någon med Genline kan hjälpa dig med mer uppgifter.  
 
Vill du sänder jag gärna en lista med de 62 som bor på Kristinedal 1890.
 
MVH / Bertil Magnusson Telefon 031-443070

2005-04-15, 20:26
Svar #25

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Bertil
1890 är nog lite tidigt för mig. Då var fff 15 år och bodde med sina föräldrar på hemgården i Höja, Kristianstads län. Men tack i alla fall!
 
Jag har kollat Genline men de har ingenting efter 1897. Jag får besöka landsarkivet när jag har vägarna förbi tror jag.  
 
Hälsningar Neta Hedberg

2005-04-23, 22:29
Svar #26

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej igen
Nu idag har jag varit på platsen och tagit denna bild:
 


 
 
Jämför med denna bild:
 


 
 
Det bör väl vara samma fabriksbyggnad i bakgrunden även om den är förändrad en del (annan takvinkel, avkortat torn osv.) Har någon en avvikande uppfattning?.  
 
Det var spännande att stå på platsen för fff:s gamla handelsträdgård även om det mest är parkeringsplats nu. Ingen byggnad såg ut som om den skulle vara kvar sedan landeriets dagar.
 
Sen kan jag meddela att den byggnaden som jag märkte ut i bilden den 13 april kl. 21:42 ovan är ett tämligen nytt litet hus som verkar tillhöra SIF. Det stora komplexet där brevid är en rekreationsanläggning eller liknande som heter just Kristinedal. Det gamla apoteket står kvar på andra sidan ån och det är den byggnad som Olle Elm nämner det 13 april kl. 13:24 ovan.

2005-04-23, 23:41
Svar #27

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Visst är det samma byggnad i bakgrunden. Visserligen ombyggt/tillbyggt men absolut samma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna