ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häglund, Hägvide Stånga, Gotland  (läst 2751 gånger)

2001-09-22, 21:42
läst 2751 gånger

Anna Evenson



 
 
Hej alla.
 
Jag undrar över denna bild som jag fått ärva.
På baksidan står Herr o Fru Häglund Hägvide Stånga  
Jag undrar om någon vet vilka det är?
Jag har ingen aning om hur och om vi är besläktade.
Kan någon säga nåt om när bilden kan vara tagen?
Med tanke på mode och kläder.
 
En tidigare efterlysning gav mig lite information om en möjlig familj:
 
Boende vid Hägvide i Stånga 1880-1890:  
Husbonden och kyrkovärden Jakob Nilsson Häglund, f 1836-12-15 i Stånga  
Hustrun Maria Charlotta Nilsdotter, f 1841-06-25 i Stånga, gifta 1864-10-14  
Son Niklas Mauritz Ludvig, f 1866-03-18 i Stånga, emigrerad till Amerika 1887.  
Dotter Hilma Maria Kristina, f 1869-02-05 i Stånga  
Son Jakob Johannes, f 1871-10-15 i Stånga.  
Dotter Johanna Carolina, f 1874-10-28 i Stånga.  
Son Olof August, f 1877-08-04 i Stånga.  
Son Karl Otto Rudolf, f 1881-04-08 i Stånga.  
Son Viktor Reinholf Sigurd, f 1885-03-12 i Stånga.  
Husbondens far Nils Jakobsson, f 1808-07-19 i Stånga.  
Husbondens mor Eva Kristina Nilsdotter, f 1814-11-04 i Stånga.  
Husbondens bror Olof Wilhelm Nilsson, f 1851-04-10 i Stånga.  
 
Maria Charlottas far Jacob Niclas Israelsson, f 1808 vid Botvalde i Stånga.  
Hennes mor Lena Maria Matsdotter, f 1807 vid Österlings i Stånga.  
 
Källor: Stånga AI:3 pag. 115. Stånga AI:6 pag. 89.  
--------------------------------------------
 
Jag har fler fotografier på bla bröllop (1902 och 1904) där det står L. Häglund, Stånga tryckt på pappen.
Är det någon som vet nåt om denna fotograf?
Det verkar inte vara ett vanligt förekommande namn.
 
Jag är tacksam för alla tips.
 
Anna

2001-09-28, 23:46
Svar #1

Fredrik Blomquist

Jag vet inget om Gotländska släkter, men jag säga att det skulle förvåna mig om den där bilden är tagen efter 1870, även om det rör sig om en bondfamilj. Kläder och frisyrer är rakt igenom 1860-tal (snarast senare hälften), liksom bildmonteringen.
Örhängena däremot är något som en modemedveten dam på 1860-talet inte hade burit.
Kanske har Jakob Nilson Hägglund någon far eller äldre bror som kan vara aktuell?
 
Hälsningar Fredrik

2001-09-28, 23:48
Svar #2

Fredrik Blomquist

Ja, förlåt.
Det var förstås fotografen som hette Hägglund. Det gör förstås att det blir svårare att svara på i vilken ålder han var vid tiden.
 
Hälsningar Fredrik igen.

2001-10-03, 10:21
Svar #3

Anna Evenson

Hej Fredrik
 
Tack för dina synpunkter om när bilden är tagen, det kan ju hjälpa.
 
Jag kanske var otydlig när jag gjorde mitt inlägg:
Både familjen på fotot och en fotograf som har tagit andra foton som jag fått från samma låda heter Häglund (ett g).
 
För tillfället ligger forskningen lite lågt eftersom jag inte har tillgång till dator men jag ska snart sätta igång igen. Jag återkommer med mer information om jag finner något.
 
Hälsningar Anna

2001-10-03, 11:54
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Såg via länken 'Gotländska släkter' ( http://hem.passagen.se/ollove/index.html ) - där man kan ladda ner en databas med över 50.000 individer på Gotland - att det finns mycket gott om 'Häglundare'.. (över 100) -dom du nämner här ovan bland många andra.
Kan vara värd att kika på när du får möjlighet
Mvh //peter

2001-10-03, 12:05
Svar #5

Anna Evenson

Hej Peter
 
Tack för tipset men jag har redan försökt att ladda hem databasen och av nån anledning hänger sig hela datorn då, jag är visst inte den enda som har haft problem med programmet.
 
Det fanns uppe som diskussion för ett tag sen och Olle Överby skulle försöka lösa problemet.
Jag ska försöka igen.
 
Anna

2001-10-03, 14:06
Svar #6

Fredrik.Blomquist

Hej igen Anna
 
Då är påskriften Herr och fru Häglund säkert såsyftande personerna.
Jag tror faktiskt att bilden förr är tagen i Visby, det fanns troligen ingen fotograf i Hägvide så tidigt.
Det vore roligt att se om du hade fler bilder av samma ålder, man kanske kan säga något mer om man ser dem.
 
Hälsningar Fredrik

2001-10-03, 15:28
Svar #7

Anna Evenson

Hej Peter.
 
Herr och Fru Häglund är paret på bilden, ja.
Jag vet inte alls vart bilden är tagen, texten på baksidan nämner bara namn och gård.
 
Fotografen Häglund vet jag inte alls om han är besläktad eller om den bara är en tillfällighet.
Han (eller hon) har tagit några andra bilder som jag har bla ett bröllop från början av 1900 talet.
Jag har även porträttfoton av samma fotograf.
På fotona står det L.Häglund Stånga.
 
Visst kan jag lägga in fler av fotona men för tillfället har jag ingen egen dator utan lånar skolans.
Jag ska se vad jag kan ordna.
 
Jag började med denhär bilden pga att den fanns iallafall lite info om personerna på baksidan, jag har tyvärr bilder som det inte står nånting på.
 
Anna

2001-10-04, 19:09
Svar #8

Anna Evenson

Hej Fredrik
 
Jag såg fel och kallade dig för Peter sist, det var inte meningen.
 
Jag tänkte lägga in flera bilder men jag gör det under egna rubriker.
 
Hälsningar Anna

2001-10-04, 19:53
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
På Visby Landsarkiv finns många foton (på glasplåtar) registrerade från gotländska fotografer, bl a Olivia Wittberg i Hemse (tidigt 1900-tal.
 
Finns det inte bilder från Visby tagna redan på 1840-talet?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-10-04, 22:46
Svar #10

Fredrik Blomquist

Hej Stefan
 
Det var ett tag sedan sist.
Jag är lite dålig insatt i äldre bilder från Gotland, jag har ingen fotografihistorisk bok tillgänglig just nu, men på 1840-talet turnerade ganska många Daguerrotypister, så det är ganska troligt att någon besökte Visby då.  
Det brukar vara sämre med antalet bevarade bilder. Några negativ till sådana bilder finns ju inte, eftersom negativplåten utgör själva bilden.
 
till Anna kan jag ju berätta att jag redan hunnit försöka med dina Häglund-bilder. Och jag överlever nog att heta Peter ett litet tag.
 
Hälsningar Fredrik

2001-10-12, 07:33
Svar #11

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Ur sockenboken Stangboar:
 
Bland dem som reste ut före sekelskiftet och återkom igen är fotografen Ludvig Häglund. Han drev en tid, tillsammans med en kompanjon Ferngren, Elite fotostudio på 925 East 12th Street i Kansas City. Han återvände hem och blev fotograf Häglund i Stånga. Många av hans bilder finns kvar, men många är borta, både glasplåtar och kopior.

2001-10-14, 15:19
Svar #12

Anna Evenson

Hej Olle
 
Vad spännande! Tack.
 
Jag undrar också om denna fotograf är släkt med Häglundarna i Stånga.
Om någon vet.
 
Anna

2001-10-14, 20:37
Svar #13

Kjell Swebilius

Hej Anna.
Javisst är han släkt! Han måste ju vara den 1887  emigrerade sonen Niklas Mauritz Ludvig f. 1866 (se mitt inlägg på Socknar: Stånga som även är inklippt under bilden här ovan). Funderade ett tag på om han kanske kom tillbaka med fotografikunskaper från Amerika. Klyftigt Olle, att kolla i sockenboken, i dessa finns alltid mycket värdefull information av olika slag.
Vi kan nog därmed fastställa att bilden är tagen efter 1890, eftersom Ludvig Häglunds återkomst inte syns i Hfl 1880-1890.
Hälsningar
Kjell

2001-10-17, 14:22
Svar #14

Anna Evenson

Aha
 
vad roligt!
 
Tack till er alla.
Mitt minne svek visst..
 
Anna

2001-10-28, 23:05
Svar #15

Maj-Britt Forsen

Hej Kjell!
 
Tror du verkligen att fotot kan vara taget efter 1890?
 
Enligt min erfarenhet av hur folks klädedräkt och frisyrer sett ut, i mina trakter i norra ångermanland, vill jag datera det till slutet av 1870-talet.
 
Mvh/Maj-Britt

2001-10-29, 21:11
Svar #16

Kjell Swebilius

Hej Maj-Britt
Nej, helt säker kan man ju aldrig vara, men jag är nästan säker. Det kan inte vara någon annan än parets son Ludvig Häglund, född 1866 som är fotograf (se Olle Överbys inlägg ovan). Ludvig var 13 år 1879 och visst kan han ha börjat leka med kameror redan då, men han var väl knappast så avancerad att han hade ett eget tryck L. Häglund, Stånga på bilderna. Han emigrerade 1887 vid 21 års ålder och lärde sig troligen yrket i Amerika. Han återkom till Stånga tidigast 1891 och startade nog upp sin verksamhet då.
När man bedömer åldern på en bild, tror jag att man även måste tänka på åldern på personerna. Ett äldre par, som paret Häglund här ovan, klär sig säkert mer ålderdomligt än ett nygift par fotograferade samma år. Eller??
Till saken hör att jag har lusläst Stånga husförhörslängder för senare delen av 1800-talet och det fanns ingen annan familj Häglund i Stånga.
Hälsningar Kjell

2001-11-01, 12:59
Svar #17

Fredrik Blomquist

Hej igen.
Jag har väl redan skrivit vad jag tror om dateringarna av bilderna, om ni tror att jag gjort något misstag, kan jag ju gärna diskutera saken vidare.
Ni verkar annars tala om helt olika bilder. De båda fotografierna TAGNA av L. Häglund, är troligen från 1890-talet, eller möjligen första åren av 1900-talet.
Fotografiet PÅ paret Häglund med okänd fotograf är äldre, jag tror knappast att bilden är så sen som slutet av 1870-talet. Troligen 1860-tal, möjligen första åren av 70-talet, 70-72. Annars är allt, kläder och frisyrer i 60-tals stil, liksom fotografiutformningen, så det troligast är ändå slutet på 1860-talet (när kjolarna har mer av tältform)
Annars vore det roligt att få se några bilder från Ångermanland, och hur dom ser ut.
 
Hälsningar Fredrik

2001-11-01, 14:54
Svar #18

Kjell Swebilius

Hej Maj-britt och Fredrik
Ja, jag ber om ursäkt, jag har läst Anna Evensons inlägg för dåligt. Jag trodde att bilden på paret Häglund var taget av sonen. Nej, diskutera gärna bilddateringar ni, sånt vet jag ingenting om. Ha det bra.
Hälsningar Kjell

2005-01-21, 19:27
Svar #19

Mari Johansson

Anna och övriga som har diskuterat här.
Niklas Mauritz Ludvig Häglund, f. 1866-03-18 Stånga
Gift med  
Johanna Maria Pettersdotter f. 1870-02-28 Stånga.
Barn:
1. Anna Maria Ingegerd f. 1907-02-02 Stånga
 
Källa:
Stånga C.SCB 1898-1920
 
Dessa är släkt med mig.
MVH
Mari

2005-05-30, 22:41
Svar #20

Anna Evenson

Hej Mari!
 
Tack för dina namntips, tack alla andra också naturligtvis, känner du igen paret på bilden?  
 
Hälsningar
Anna

2005-05-31, 21:51
Svar #21

Anna Evenson

Mari Johansson!
 
Jag skulle gärna komma i kontakt med dig! Jag har funnit ytterligare foton, bland annat ett bröllopsfoto från Hilda och Olof Häglund. Om det är släktingar till dig så skickar jag gärna en inscannad bild! Och du kanske kan hjälpa mig reda ut vilka personer som är med på bilden, alla är namngivna relativt tydligt.
 
Hälsningar  
Anna
annaevenson@hotmail.com

2005-06-01, 20:38
Svar #22

Mari Johansson

Anna, Jag skickar ett mail till dig
MVH
Mari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna