ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Farbror och moster, Frixarve.... fotograf L. Häglund Stånga  (läst 1463 gånger)

2001-10-04, 19:26
läst 1463 gånger

Anna Evenson

Hej alla
 
Som lovat kommer här fler bilder på mina okända (släktingar).
 
På baksidan står det Frixarve Moster och Frixarve farbror.
Jag har ingen aning om vilka det är och återigen ser det ut att vara min farfars mors handstil. (Helena Lagergren gift Söderberg)
 
Eftersom bilderna passar ihop och är tagna av samma fotograf osv så undrar jag om det är ett par eller kanske syskon?
Kunde man benämna äldre släktingar som Moster och Farbror?
Är det någon som vågar gissa när de kan vara tagna?
 
Anna


 


2001-10-04, 22:35
Svar #1

Fredrik Blomquist

Hej
 
slutet på 1890-talet skulle jag tro. Klänningen på moster är från andra hälften av 90-talet, hon är så genomgående 90-tal att jag inte tror att bilden är tagen efter sekelskiftet (vid närmare eftertanke kanske man skall gardera sig med att bilden kan vara tagen 1900-1901, men knappast senare) Mannen kan möjligen vara fotograferad något eller några år efter sekelskiftet, men troligen är den bilden också 90-tal.
De behöver ju inte vara tagna exakt vid samma tillfälle, men troligen ungefär, eftersom fotograferna brukade uppdatera sina kartongbaksidor med jämna mellanrum, oftast med högst 10 års mellanrum (en leverans varade ju annars ofta inte så länge), även om mindre fotografer hade mindre omsättning på sina baksidor.
Antagligen är väl Frixarve en gård? Du kanske kan få reda på något genom att se vilka som bodde där vid den tiden.
 
Hälsningar Fredrik

2001-10-09, 07:36
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Frixarve finns i Stånga, Rone och Grötlingbo socknar på Gotland! Troligen avses Stånga eftersom fotografen inte nämner någon sockenbestämning.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-10-10, 17:39
Svar #3

Anna Evenson

Hej  
 
Jo Stefan, jag tror nog att det kan vara Frixarve i Stånga men det är inte fotografen som skrivit det på baksidan utan troligtvis min ffm.
 
Vart kan jag kolla vem som bodde vart?
 
Tack, Anna

2001-10-11, 14:36
Svar #4

Fredrik Blomquist

Hej igen.
 
Jag tänkte nog närmast på Husförhörslängden i Stånga. Jag antar att det var där din ffm bodde. 1890-1895 eller 1895-1900 kan väl vara de bästa, det är väl möjligt att de dog inte allt för långt efter, Frixare-farbror ser ju ut att vara ganska till åren på bilden.
 
m.v.h. Fredrik

2001-10-11, 21:15
Svar #5

Kjell Swebilius

Hej Anna!
Boende på Frixarve (Frigsarve nuv. stavning) 1880-1890 (Frixarve består av flera hushåll):
Husbondeänkan Katarina Elisabeth Persdotter Ockander, f. 1826 Stånga.
Sonen Jakob Petter Ockander, f. 1856 Stånga.
Sonen Johannes, f. 1859 Stånga.
Modern Katarina Maria Larsdotter, f. 1794 Stånga.
 
Husbonden, kyrkovärden Olof Niklas Olofsson, f. 1814 Stånga.
Hustrun Johanna Carlsdotter, f. 1818 Stånga.
Dottern Kristina Olivia, f. 1853 Stånga.
Dottern Elisabeth Josefina, f. 1858 Stånga.
 
Husbonden Olof Leonard Olofsson, f. 1846 Stånga.
Hustrun Anna Matilda Edmark, f. 1849 Norrlanda.
Sonen Gunnar Olof Arvid, f. 1873 Stånga.
Dottern Ella Sigrid Johanna, f. 1878 Stånga.
Sonen Johan Elof Anton, f. 1882 Stånga.
Dottern Elin Mathilda Olivia, f. 1884 Stånga.
Pigan Kristina Maria Hägren, f. 1858 Stånga.
 
Husbonde Jakob Jakobsson, f. 1836 Stånga.
Hustrun, änkan Maria Kristina Persdotter, f. 1825 Stånga.
Son i hennes 1:a gifte Johannes Niklas Carlsson, f. 1858 Stånga.
Hans hustru Johanna Elisabeth Bernhardina Dahlström, f. 1855 Ganthem.
 
Husbonden Johan Göransson Hägren, f. 1823 Burs.
Hustrun Magdalena Margaretha Jakobsdotter, f. 1835 Stånga.
Dottern Kristina Maria, f. 1858 Stånga.
Dottern Magdalena Johanna, f. 1861 Stånga.
Dottern Margaretha Katarina, f. 1864 Stånga.
Sonen Anton Lars Johannes, f. 1865 Stånga.
Dottern Anna Josefina, f. 1868 Stånga.
Sonen Jakob Anders Vitorinus, f. 1871 Stånga.
Sonen Petter Georg, f. 1874 Stånga.
 
Arbetaren Lars Niklas Edward Edman, f. 1849 Garda.
Hustrun Johanna Maria Jakobsdotter, f. 1848 Stånga.
Dottern Anna Hilda Amanda, f. 1874 Stånga.
 
Hälsningar Kjell

2001-10-12, 23:13
Svar #6

Fredrik Blomquist

Hej igen Anna och alla andra
 
 
Ja, det blir ju ganska många att välja mellan.
 
Johan Göransson Hägren och hans hustru M. M. Jakobsdotter verkar vara de mest troliga.
Kanske finns det några papper kvar efter din farfars mor (och far), som kan hjälpa till att spåra vilken familj det rör sig om.
Hon verkar ju anta att det är klart man vet vilken familj i Frixarve som menas, så det är väl troligt att de kände några bättre än de andra.
 
m.v.h Fredrik
Hälsningar Fredrik

2001-10-14, 15:20
Svar #7

Anna Evenson

Tack Fredrik och Kjell.
 
Jag tänkte mest på nåt register över gårdar och deras ägare som jag vet att det fanns ett på Internet men det verkar inte fungera längre.
 
Jag är osäker på vad det finns för papper i mina gömmor, just nu har jag datorn på ett ställe och papprerna på ett annat.
Men jag ska fundera vidare och med några tänkbara namn så blir det lite lättare.
 
Anna

2001-10-14, 15:37
Svar #8

Anna Evenson

Jag kom på en sak.
 
Jag har en Moster Liva som har sänt födelsedagshälsningar osv till min ffm Helena.
Hon bör heta Larsson som Helenas mor gör, Emma Larsson.
 
Det behöver ju inte alls vara samma moster men en ledtråd kanske.... till mig själv.
 
Jag undrar igen om språkbruket, måste Moster vara en syster till hennes mor eller kan det änvändas om äldre släktingar och ingifta?
 
Anna

2005-02-06, 16:53
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag funderar på det här med att någon benämnes för moster och morbror. Behöver det vara en moster eller morbror till den som skrivit ned det på kortet?
 
Jag vet inte hur vanligt det är, men mammas morbror Nils kallade jag också för morbror Nils. Likaså min fars fastrar och farbröder kallade jag för faster den och den osv. Jag skulle nog bakpå ett kort av Nils kunnat skrivit Morbror Nils och efterlevande skulle varit som ett frågetecken och menat att inte hade jag någon morbror. Vem var då det?
 
Ja t o m min kompis fastrar och mostrar fick heta moster och faster före deras namn vid alla sammanhang utom vid direkt tilltal.
 
Hur vanligt är eller var det här? Att kalla någon för moster/morbror eller faster/farbror är väl ute idag?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna