ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brudfölje i Ljugarn, Gotland 1929  (läst 868 gånger)

2003-07-23, 17:35
läst 868 gånger

Gunder Grünning

Detta foto har suttit i mina föräldrars fotoalbum sen jag var liten. Min mor och hennes flickvänner leker brudfölje. Min mor är bruden och även brudgummen är flicka, men partnerskap var nog inte att tänka på. Detta utspelar sig i Ljugarn på östra Gotland och året är 1929. Min mor var 9 år. Adressen numera är Storvägen 30. Jag vet vilka allihop är men....
 


 
 
... när mina föräldrar dog dök det upp ett foto till. Det visar samma brudfölje men nu finns det ett antal vuxna personer med också.
 


 
 
Längst till vänster står min mormor Maria Östman (min morfar som inte är med på fotot hette Emil Östman). Men vilka är de andra fem vuxna i bakre leden? Och vem var fotografen? Min mor sade vid ett tillfälle att fotografen hette Reutersvärd eller något liknande. Antagligen är en av damerna fotografens hustru. Är det någon som känner igen någon av de vuxna i bakre leden?
 
Med förhoppning om svar
/Gunder

2003-10-15, 21:29
Svar #1

Gunder Grünning

Reutersvärd, Reuter...??????
Jag gör ett försök till. De vuxna på bilden förutom min mormor längst till vänster är troligtvis sommargäster. Mormor hyrde varje sommar ut halva huset till sommargäster, mest Stockholmare. Finns det någon som känner vid någon av de fem vuxna i bakre ledet?

2003-11-25, 10:05
Svar #2

Jan-Folke Fernholm

Id?n till bröllopet fick barnen då de fann Maria Östmans brudkrona på vinden. Kronan är alltså äkta, slöjan en gardin. Originalbröllopet hölls vid ett barnkalas någon dag tidigare med Lisa Wiberg som brudgum. Ett par äldre sommargäster passerade och såg upptåget. De återkom någon dag senare med kamera + familj varvid barnen övertalades att köra bröllopet i repris. Det råkade då bli en annan brudgum. Bilderna är alltså i viss mån arrangerade och de avbildade sommargästerna bodde inte hos Maria Östman.
 
Reutersvärd var förvisso ett av sommargästnamnen på dåtidens Ljugarn, men jag vet inte om det kan kopplas till fotografen eller de avbildade.  
 
Jan-Folke

2003-11-25, 22:19
Svar #3

Gunder Grünning

Jo det stämmer att det är mormors brudkrona. Jag har jämfört med mormors och morfars bröllopsfoto. Det stämmer också att de inte hyrde ut till sommargäster 1929. Det började dom med i slutet av 40-talet. Kvarstår dock frågan om det är någon som känner igen någon av de vuxna på kortet.
Jag vill också ge en stor komplimang till dig Jan-Folke Fernholm för din hemsida med Ljugarns bebyggelse och historia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna