ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rättvik 1880 ?  (läst 2202 gånger)

2004-10-20, 17:14
läst 2202 gånger

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Har hittat den här bilden i ett album av okänt ursprung(ja, den tillhör familjen men med, för oss, okända personer, från framför allt Norrtälje). Min fråga är om detta är en stads bild(ja det är det) eller ett porträtt då den uppenbarligen är tagen av en fotoatelje och publicerad som ett vanligt porträtt.
Fråga ett: Så ska den läggas in på porträtt fynd eller ej?
Fråga två: Var är bilden tagen, vilken gata.
På baksidan finns den tryckta texten:
Prisbelönt vid Lantbruksmötet i Bollnäs 1880
Fotografi af L.Eriksson Rättvik
Förminskningar och förstoringar
Grupper i det fria, Wyer m.m.
 

 
 
Råkade publicera samma fråga och bild under fel rubrik kan någon ta bort den ?
 
MVH
lena-Maria

2004-10-24, 11:52
Svar #1

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Känner ingen till Rättvik? Så att jag kan få reda på om denna bild är därifrån och var någonstans i så fall ?
MVH
Lena-Maria

2004-10-24, 12:15
Svar #2

Utloggad Anki Mattsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2021-12-04, 18:15
    • Visa profil
Hej Lena-Maria!
Jag har ingen vetskap om hur Rättvik såg ut i äldre tider men har svårt att tro att det här är Rättvik. Snarare Falun.  
Om du söker på Tradera och vykort, Falun, kanske du hittar något som kan vara till nytta.
Vänligen
Anki

2004-10-24, 22:23
Svar #3

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Jag har ingen aning var fotot är ifrån, det finns i ett album med porträttfotografier från Norrtälje. Detta är ett porträtt foto, men antaglingen ett ovanligt sådant och all ledtråd jag har är att det står att fotografen är från Rättvik. Så därmed antog jag att det var ett foto därifrån. Om någon har ett annat förslag så gärna det.
 
En andra fråga är om detta kort ska behandlas som ett porträtt foto eller vykort? Formatet är porträttstorlek och även uppklistrat på samma sätt.
MVH
Lena-Maria

2004-10-25, 09:15
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Lena-Maria,
Detta är inget porträttfoto (du kan ju inte se vilka personerna i bakgrunden är) - utan en typisk miljöbild. Den platsar alltså inte under Rötters avdelning Porträttfynd. En annan sak är att fotografen låtit klistra upp fotot på atelj?ns kartongpapper i visitkortsformat, samma format som vanligen användes för porträttfotografier. Dock var det inte helt ovanligt att atelj?fotografer även sålde foton med andra motiv, t ex kungligheter eller andra kändisar eller byggnader och kända platser.  
 
Fotografen L Eriksson (även stavad Ericsson och Ericksson, se avd Porträttfynd - Dalarna - Rättvik), tillhör de tidiga fotograferna i Rättvik och han verkar ha varit verksam som kringresande fotograf. Därför finns många porträttfoton i hela mellansverige från hans atelj?, trots att de avfotograferade personerna aldrig satt sin fot i Rättvik.  
 
Min gissning är att motivet är från Norrtälje, en gammal trästad, med tanke på att albumet i övrigt verkar ha anknytning till denna stad. Fotot (eller åtminstone kartongen som det är uppklistrat på) bör vara från 1880-talet att döma av stilen och baksidestrycket.

2004-10-25, 10:39
Svar #5

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Lena-Maria! Instämmer med Torsten beträffande orten. Om det är Norrtälje så är bilden tagen från Stora torget mot Tullportsgatan. Första fasaden till höger tillhör då Rådhuset.  
 
Tiden är svår att bestämma (ca 1900?) Den tuktade gatstenen skvallrar kanske för den som är riktigt initierad. Hälsning, Bengt

2004-10-25, 11:00
Svar #6

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Tack för det, jag blev lite fundersam när jag såg bilden då jag har ett album med helt okända människor från Norrtälje ca.1880 till 1904. Möjligen 1890-1905, där det enda fotot som ej föreställer människor är det ovan. Därför blev jag fundersam på om det kunde vara Rättvik, men som ni säger verkar det inte vara otroligt att det är Norrtälje,men eftersom den enda anknytning till Norrtälje som finns är att min farmors föräldrar arbetade i trakten runt 1895 så kan vi inte räkna ut ens vems almbumet är. Den fanns ibland efterlämnade saker hos min farmor, men jag har förmig att inte ens hon visste riktigt något om detta almbum. Jag kommer att lägga ut porträtten på porträtt fynd, de med alla okända personer. Men detta foto platsade inte där så då tog jag denna chans att se om någon kunde se var det var för plats.
Med tack för hjälp
Lena-Maria

2004-10-25, 20:13
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Det skulle alltså vara gatan in till vänster i bild:
 

2004-10-25, 21:39
Svar #8

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Bo! Nog visst är det så. Själv tror jag att ditt vykort är några år äldre än Lena-Marias bild. Jämför gatans stensättning! Kullerstenarna har bytts mot tuktad sten.  
 
På din bild ser vi Abel Edlunds då rätt nyöppnade affär. Rörelsen finns kvar än idag. Innan tobakshandlaren flyttade in fanns här en krog.
 
1912 kom elden lös på Tullportsgatan och flera hus brann ner. Brandkatastrofen drabbade bortre delen av gatan, inte den del som låg nära Stora torget och Rådhuset.
 
Hälsning, Bengt

2004-10-26, 10:55
Svar #9

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Efter att ha titta noggrannare på Lena-Marias bild har jag ändrat mening. Det förefaller att vara kullersten också på detta foto. Därmed faller id?n om datering av de båda bilderna med stöd av gatubeläggningen.
 
Rådhusrätt och magistrat flyttade 1892 till ett alldeles nybyggt hus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna