ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästpar i Bohuslän(?)  (läst 3000 gånger)

2005-10-26, 21:43
läst 3000 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Fann ett kort på en präst och en kvinna som sitter i en trädgård. Låg bland kort från Bohuslän. Inga andra ledtrådar.
Lägger in en bild på hela kortet nedan.
Vänligen,
Olle Elm

2005-10-26, 21:44
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info


 
Och så här ser hela kortet ut.
Någon som har en idé?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-01-10, 12:11
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Olle  
 
En början är att leta på byggnadens snickarglädje
 
Det var ofta så att det var snickaren som fanns på orten som gjorde vissa finnesser som tex taggarna på vindskivorna
 
Titta på gamla bilder på byggnader och se om det finns detta utseendet för att bestämma trakten
 
Med tanke på den kuperade marken och det runda berget bakom så tror jag att man skall hålla sig ute vid kusten, Orust??

2006-01-10, 18:51
Svar #3

Utloggad Göran Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Olle.
Jag har sett denna bild.
Jag tänker på ett skolhus vid Tjuvkils Huvud
i Lycke Socken, men varför?
Jag vet ju ej om där ligger något skolhus.
Jag funderar vidare.
Mvh. Arne

2006-01-10, 21:20
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för inläggen!
Egentligen skulle jag väl kunna åka in till UB i Göteborg och gå igenom herdaminnet, då det väl bör finnas för tiden ..men tänkte att prästerna ibland är så kända och förekommer ofta i hembygdslitteraturen, så jag ställde frågan här.
F ö kan jag inte vara helt säker på att det rör sig om Bohuslän, men tycker naturen pekar åt det hållet...
Skall bli spännande Arne om Du återkommer med en id?.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-01-10, 23:12
Svar #5

Utloggad Göran Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Olle.
Tack för att jag får ägna mig åt denna bild med
prästparets blickar och lärarinnan med skolhuset
i bakgrunden.En bild som man inte borde glömma.
Men är det något jag lyckas med numera,
så är det att glömma.
Jag hoppas ingen annan hinner före.
Men det får jag väl fördra.
Nu börjar snart Dolda kameran,Hurra,Hurra.
Du Eivor,är det körsbär i skålen,vad tror du.
Mvh.Arne

2006-01-11, 14:19
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Bären verkar för små för att vara körsbär.
Kanske svarta vinbär? med tanke på sockerskålen bredvid.
 
Det är ovanligt med liggande panel på husen i Bohuslän.
Prästen påminner lite om Ringius, men jag tror inte att det är han.
Taggarna under vindskivorna finns på en bild jag sett i Solbergaboken, men det är inte det huset.
 
Hälsn. Eivor

2006-11-24, 19:23
Svar #7

Birgitta Hansson

Hej.
Detta kort är från Svarteborgs Prästgård i Bohuslän.
Det är Kyrkoherde Axel Emil Anderberg med fru Ad?le och svägerska.  Denna bild finns med i boken om fem socknar i Munkedal del 2 sidan 422.
En liknande bild finns med i del 1 sidan 277 Det lilla bordet med fruktskålen finns med även där men nu med äpplen Detta foto är taget ca 1918  
Axel Emil Anderberg född 20/4 1864  död 9/9 1934
Han var född i Göteborg, Karl Johan.
Hustrun Ad?le född 30/5 1869  död 26/3 1926
Hon var född i Slöinge i Halland.
Hälsningar Birgitta

2006-11-24, 23:14
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hjärtligt tack Birgitta för denna identifikation!  
Är själv inte särskilt känd i trakten, men har givetvis sett Svarteborgs kyrka på håll när jag åkt förbi på stora vägen. Kan det vara det hus som är betecknat Prästgården på den här kartan?


 
Om jag inte ser fel har huset två skorstenar och bör vara av viss storlek. Är det känt om det finns kvar idag?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-11-25, 12:03
Svar #9

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Olle,
prästbostället låg lite längre ner mot Dingle, längs bergskanten, på Skogen, precis söder om där kartan ovan tar slut. Det kan mycket väl vara samma hus än idag. Nu bor där en ung familj. Prästgården som är utmärkt på kartan sköttes av arrendator, och är idag Olles Plåt.
Med vänlig hälsning
Britt Börjesson

2006-11-25, 12:31
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag scannade in en bild från Svenska Gods och Gårdar-Bohuslän 1943 års upplaga.Det är det stället - Skogen - där prästen bodde.
Bilden är väldigt liten, men där finns lite om Anderberg.
 
 

MVH Eivor

2006-11-25, 14:39
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Britt och Eivor! Stort tack för denna information. Jag hade nog lite givet upp hoppet när Birgitta kom med sin överraskande lösning ovan.. och så gör ni dessa tillägg. Nu är det perfekt!
Vänligen,
Olle
PS. Jag kanske skulle gett lanthandelsfrågan ovan en annan rubrik .. t ex Min barndoms handelbod .. Är inte säker på att frågeställaren är säker på geografin. Den kan ju vara från varsomhelst .. Har ni några id?er där är ni mycket välkomna. DS.
Vänligen,
Olle Elm

2020-10-01, 22:02
Svar #12

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Vet någon av Er om Axel Emil Anderberg hade några barn? Min mormors systerdotter Ida Gustafsson; Foss tjänade som piga hos en prästfamilj inom "Vikornas södra kontrakt"; Foss, Håby eller Svartborg, någon gång mellan 1911 och 1916. Hur kan man ta reda på vilken prästfamilj det var.
Den andra prästen, jag hittat, inom ovan kontrakt under tidsperioden 1911 och 1916 var Sven Gottfrid Cajander.
Min källa är http://runeberg.org/spg/10-8/0026.html

2020-10-08, 10:48
Svar #13

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Emil Axel Anderberg och hans hustru Adele gifte sig 1906. Efter att ha kollat i Arkiv Digital så kan jag inte hitta att de hade några barn.Vem är denna Ida som var piga, när var hon född?Det skulle vara lättare att försöka hjälpa dig om du lämnar dessa uppgifter.Mvh Annika
 

2020-10-08, 11:29
Svar #14

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Hej Annika,

Ida Josefina Gustafsdotter var född 1887 2/3 i Foss.
Hon råkade ut för en allvarlig fysisk olycka (hon blev inte med barn) när hon tjänade som piga hos en prästfamilj någon gång mellan 2011-2016.
Hon var piga i Göteborg fram till 2010 och den tiden hände inte olyckan
Jag vill bara veta mer, när och var olyckan inträffade.
Landsarkivet i Göteborg har sökt i ev polisrapporter exvis under olyckor och inte hittat något i dessa .
Jag har själv sökt i Arkiv Digital Församlingsbok Foss 1908-1920 men inte hittat Anderberg. Har hittat Cajander men ingen piga var inskriven där. Gissar att Ida i så fall borde ha varit inskriven som piga.

Det kanske finns fler prästfamiljer "Vikornas södra kontrakt" än de jag angav, men jag vet inte hur jag ska söka den informationen

Med vänlig hälsning, Håkan




2020-10-09, 09:01
Svar #15

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Håkan.
Jag har tittat på Ida Josefina i husförhörslängden. Hon bor hos föräldrarna i Munkedal Fabriken fram till 24/11 1904 då hon flyttar till Göteborg Haga och står som piga hos komministerfamiljen L. Norborg. Den 4/1 1911 återvänder hon hem till föräldrarna i Munkedal Fabriken där pappan arbetar som gjutare. Finns inget om att hon därefter arbetar som piga någonstans. Bor hos föräldrarna fram till sin död i TBC 4/3 1922.
Mvh Annika.

2020-10-10, 11:04
Svar #16

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Hej och stort tack Annika,

Kom på att jag inte kollat i Bouppteckningen.  Där anges att hon varit "sängliggande obotligt sjuk sedan 1910", dvs olyckan hände när hon var i Göteborg!
Gick även in Riksarkivet och folkräkningen 1910 (sida 222 för Haga i Gbg) och där står hon inte med i familjen Norborg utan som ensamhushåll, men det finns en siffra 2167 hör henne och längre upp på sidan har även 3 andra personer samma nummer, Johan Strömberg (skomakarmäster och metodist), Sofia Andersdotter och Tilda Maria Danielsdotter. Kan det betyda att de ändå hörde till samma hushåll?? Vad betyder siffran?
Anledningen att jag trodde att olyckan inte skedde i Göteborg är att jag har några vykort från delar av familjen Norborg som visar att Ida hade kontakt med familjen från 1911 och framåt
Jag visste inte heller att hon slutat hos familjen Norborg innan hon kom tillbaka till Foss.
Fortfarande vet jag inte när hon slutade hos dem eller till vilken ny familj hon började arbeta i innan hon åter skrivs in i Foss 4/11,
kanske var det bara hos Johan Strömberg

2020-10-10, 18:51
Svar #17

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Ida Josefina har varit piga i familjen Norborg hela tiden hon bodde i Östra Haga Göteborg. Siffran som du hittat i folkräkningen 2167 står för sidan som hon finns i husförhörslängden. Familjen Norborg finns tidigare i husförhörslängden som boende i kvarteret Östra Haga 97 tillsammans med många andra familjer. Alla som inte hörde till familjerna utan var pigor osv finns uppräknade längre fram i husförhörslängden, fortfarande under Östra Haga 97 och det är bland alla andra som var anställda i kvarteret som man hittar Ida Josefina, vid hennes namn står att hon arbetade hos familjen Norborg.Mvh Annika.

2020-10-10, 21:28
Svar #18

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Va bra då fick jag svar på vad 2167 står för.

En fråga vad är det som säger att Ida var kvar hos Familjen Norborg ända tills 4/11?
Kan hon inte ha flyttat till en annan familj inom Östra Haga 97 utan att det anges i Församlingsboken?
Församlingsboken anger ju bara att hon började hos familjen Norborg eller hur?
Jag kan inte släppa den berättelse jag fått att Ida råkade ut för en olycka när hon arbetade hos en prästfamilj.
Jag måste också lita på uppgiften från bouppteckningen att hon var "sängliggande obotligt sjuk sedan år 1910" , dvs i Göteborg. 

I 1910 års folkräkning finns inga pigor uppräknade hos familjen Norborg, men i 1900 års folkräkning finns 3 st pigor uppräknade.
En tes från min sida är att när Lars Norborg avled 1907 så hade inte familjen medel att ha kvar pigor, så Ida fick en annan anställning hos någon annan familj. Inser att det är svårt att söka fram detta. Men min fråga är hur stora flyttrörelser kunde en person ha utan att det syntes i församlingsboken. Har du något uppslag hur jag kan gå vidare?
Om de bytte arbetsplats/familj inom socken eller "kvarteret" i det här fallet, noterades det i församlingsboken?

Har du något uppslag hur jag kan gå vidare?


2020-10-11, 09:50
Svar #19

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Nu blev det svårt....
Jag kan bara säga att hon bodde i Ö Haga 97 när hon flyttade hem till Foss 2/1 1911. Stod då som tjänarinna.Jag har sökt igenom Ö Haga 97 och hittar ingen annan prästfamilj där efter Lars Norborgs död.Kan inte olyckan ha hänt hos familjen Norborg? Mvh Annika

2020-10-12, 13:13
Svar #20

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Det är ju möjligt att Ida kan ha flyttat inom Östra Haga 97 utan att det framgår men om detta brukar förekomma vet jag inte.
Ett tips är att du kan jämföra olika familjer i folkräkningen 1900 och 1910 och se om familjer som hade piga 1900  också har piga 1910 eller om det är så att pigorna står för sig i andra familjer i folkräkningen 1910.
Jag har hittat en kvinna som står som tjänarinna ( Signe Karolina Lundin född 18941026) som flyttar till H Norborg 9/12 1910, (hustrun Helena Norborg). Detta talar mot att familjen inte hade pigor efter Lars död.
Jag har sökt flyttattest för Ida när hon flyttade hem till föräldrarna utan att hitta någon, om en sådan går att finna skulle den kanske kunna ge en del svar var hon arbetade den sista tiden i Östra Haga.
Har Ida varit i kontakt med sjukvården? Går det att få tag på en sjukjournal? Hon dog ju trots allt i TBC och kan ju ha varit i kontakt med sjukvården för det.
Lycka till med ditt sökande!Mvh Annika.

2020-10-12, 17:54
Svar #21

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Det här med flyttattest låter ju intressant. Vet du vilket arkiv som man kan lita i? 

Om hennes övriga sjukdomar och sjukbesök vet jag inget. I Munkedal fanns en sjukstuga. Jag har nu skickat en förfrågan till arkivet i Göteborg för en sökning om det finns
några journaler med hennes namn. Hittar de inget går jag vidare med en förfrågan till Västra Götalandsregionens arkiv i Uddevalla.

Stort tack för din hjälp

Med vänlig hälsning, Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna