ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lysekils fotograf okänd dam & herre  (läst 922 gånger)

2010-04-12, 15:30
läst 922 gånger

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil
 


 
Hej !!!
Finns det någon som känner igen personerna på foto
tagna av Fotograf i Lysekil ???
Bilderna finns i min mormors foto-album.
 
MVH
Ulla

2010-04-12, 20:56
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Ulla!
 
Jag skulle föreslå att du lägger in dina visitkort i Porträttfynd istället (Se Rötters första sida till vänster). Där har du mycket större chans att få svar på vem personerna kan vara på bilderna.
 
Korten är typiska 1890-tals kort. Mannens lilla krage och bara översta knappen knäppt vittnar om det. Kvinnans klänning visar att fotot är från tidigt 1890-tal. Hon ser ut att vara ca 25 år och skulle då vara född ca 1868.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-12, 22:11
Svar #2

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Ulla! Landeberg var fotograf i Lysekil 1890. År 1900 bor han kvar i stan men kallas journalist. Vilken socken kom din mormor från? De som fotograferade sig i Lysekil kom från flera socknar runt omkring. Mvh Harriet

2010-04-12, 23:26
Svar #3

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil

Hej Ann-Mari !!
 
Tusen Tack för tipset !!!
Då ska jag pröva med det  
 
MVH
Ulla

2010-04-12, 23:39
Svar #4

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil

Hej Harriet !!
 
Min mormor var född i Ödeshög.
Men mormorsmor var född i Foss och anorna finns runt i Bohuslän bl. a. Foss, Svarteborg, Håby.
Jag har Många gamla foto, som jag Inte vet Vem som är Vem både från Bohuslän, Östergötland m.m.
Flertalet av de är tagna hos fotograf.  
Men det är väl så länge sedan så ateljeerna finns väl Inte kvar.
 
MVH
U
lla

2010-04-13, 08:18
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ulla!
 
Dessa visitkort var just tagna av fotografer i ateljéer eller ambulerande. Som du säger så finns inte dessa ateljéer kvar längre. Det är möjligt att någon finns kvar, men det känner jag inte till. Man lät fotografera sig, kopierade korten och gav bort korten till vänner och släktingar. Därför kan man om man har tur hitta dubbletter av det kort man har, i Porträttfynd. Ett album där man vet vem ägaren var, kan man göra en forskning bakåt på släkten. Då kan man med hjälp av knappa ord, som moster Amalia eller Ludvig Sandberg, lista ut vem det var. Kanske någon syster eller bror flyttade lite längre bort. Ja då kan man spekulera om inte familjen på fotot i staden YY, kan vara systen XX med familj. o s v. Sedan behövs att någon bekräftar uppgiften.
 
Är man fotograferad i Lysekil, som Harriet också säger, behöver inte nödvändigtvis betyda, att man bodde där. Man kunde bo flera mil därifrån.
 
Att datera korten är också en hjälp man har, att dra slutsatser om någon kan vara den man tror. Till detta kommer alla, som kanske söker ett namn på nätet. De kan då hamna i din mormorsmors album och finna ett foto, som de faktiskt själv har i sitt album, med namn.
 
Så du har allt att vinna på att lägga in korten i Porträttfynd. Gå gärna in där och klicka på Bohuslän, bland lanskapen längst upp. Sedan väljer du orten och den fotograf vars alster du vill titta på. Varför inte skriva Håby i sökrutan, så kanske du får fram intressanta kort.
 
Mvh
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-13, 16:35
Svar #6

Utloggad Ulla Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1402
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 23:18
    • Visa profil

Hej Ann-Mari !!
 
Stort Tack för tips om sökvägar för foto.
Jag har Nu prövat att lägga in foto på Porträtt-fynd.
Får se om det fungerade. Så kan jag lägga in fler foto senare.
 
MVH
Ulla

2010-04-13, 17:26
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad spännande!
 
Lite tips: Skriv sedan det kortnumret på efterföljande kort, så hålls albumet ihop. Det är inte dumt att skriva ev sockentillhörighet på varje kort, så kommer de korten upp om någon söker på socknen, i övrigt räcker det med att ha upplysning om albumets ursprung på första kortet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna