ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungälvsbild  (läst 1543 gånger)

2010-03-29, 17:52
läst 1543 gånger

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hej!'
Här är ett foto taget förmodligen i Kungälv. Foto har ärvts från en familj Johannes Karlsson, som bodde på Västra Gatan 26 i Kungälv. Jag tycker att man kan se den gamla folkskolan på vägen upp mot Fontin i bakgrunden, men det kan ju vara fel.
Vi vet ej heller vilka personerna är, så alla upplysningar mottages tacksamt.

2010-03-29, 19:35
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Inga!
 
Jag tror nog att det är Folkskolan/fontinskolan. Men jag skall ta mig en titt på fasaden imorgon. Jag undrar om boningshuset finns kvar idag? Tror nog inte det. Jag bor på berget så jag borde haft det på näthinnan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-03-31, 19:43
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag har tittat på skolan och jag tror inte det är den! Det stämmer inte om man tittar till höger om takfönstret, där jag uppfattar att det går upp i en båge. Det gör det inte idag på skolan.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-04-02, 10:17
Svar #3

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Glad Påsk på dig och tack för ditt svar.
Varför jag trodde det eventuellt kunde vara Fontinskolan i Kungälv, var att jag jämförde med bifogat kort. Detta kort föreställer min mans mamma, som står längts upp i deras trädgård (idag finns ett hus där)Västra gatan 26 och man ser skolan i bakgrunden + flaggstångens placering. Jag tyckte det stämde ganska bra. Kortet på min svärmor är taget runt 1920-25 och det är jag 100% säker på .

2010-04-02, 17:31
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Glad påsk på er också!
 
Nu har jag varit och tittat på huset igen. Och visst är det som du säger folkskolan/Fontinskolan, men den har blivit ombyggd och tillbyggd. Fast det kanske inte är så konstigt om man tänker på hur länge det varit där. Där bågarna går över en klocka? så har man nu satt in fönster. Dessutom så har man gjort en tillbyggnad till höger om huset, som dessutom förfular det väldigt.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-04-02, 19:55
Svar #5

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hej igen!
Ja. då återstår att utröna vilket hus det var som fanns på första bilden och eventullt vilka personerna kunde vara.
Hoppas att någon av våra läsare och/eller  Kungälvskunniga kan ge ett tips.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna