ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ranebo gård i Jörlanda (O) omkring 1900  (läst 1253 gånger)

2008-07-21, 19:53
läst 1253 gånger

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag hade tänkt dela med mig av det jag nu i sommar själv får ta del av. Jag pratar med min gamla moster, vi dricker kaffe och äter goda bakverk varje gång. Sedan lånar jag en bunt bilder vi pratat om. Hemma skannar jag och släktforskar och sedan träffas vi igen. Senaste fyndet om än i dåligt skick är gården Ranebo ganska precis år 1900. Är någon släkt med familjen som bodde där 1900?
 

 
Inskrivet bakpå kartongen Ranebo gård där farmors bror Villgot hade sitt fosterhem och dog 19 år gammal Bilden är limmad på en kartong utan fotografsignatur.
Farmodern var Alma J. Karlsdotter f.1874. Pojken hette Johan Fredrik Gotthild och torde vara pojken som står i mitten på bilden.
Övriga personer torde vara ägaren Otto Julius Andreasson f1875. Sedan hustru Julia Andrietta Johannesdotter f.1874 med barnen John Arvid Henry f.1898 och Johanna Margareta f.1900. Längst till vänster pigorna Ida Andrietta Olofsd. f.1879 och Ida Amalia Adielsdotter f.1885. Så såg hushållet ut enligt källan Sveriges Befolkning 1900.
Den äldre damen längst bak skulle kunna vara en svärmor eller mor.
 
//Ove Tegnér 2008

2008-07-22, 14:49
Svar #1

Utloggad Stig Rutgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2008-10-02, 22:29
    • Visa profil
Hej
Sonen Henrik Ottosson f 1906 gifte sig 1933 till Ödsmål Kockegård i Solberga socken och fick ett antal barn där.
Hälsningar
Stig

2008-07-22, 22:48
Svar #2

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Stig
Detta skall jag minnas. Jag kommer ev. att kolla upp denna gren och kanske få den knuten till mig själv ... som nästan alla andra grenar blir som man rotar i, i Jörlanda och Spekeröd.
Jag har forkat sporadiskt i många år (17) men med Genline har det exploderatr vad det anbelangar farten i forskningen. Tyvärr så är det inte så bra skannade bilder i Genline. Jag menar att det räcker inte med den delvis suddiga och felexponerade kvaliten på filmerna mormonerna gav oss. Att dessutom Genline på minst hälften av det skannade materialet försämrat kvaliten ytterligare gör ju inte saken roligare.
Nästa gång blir det Arkiv Digital i någon form, var så säker! Ingen trodde på dem men nu är det bara en tidsfråga innan alla ser vad vi behöver. Tidigare oläsliga böcker blir helt plötsligt fullständigt läsliga.
Ojdå .. kanske ett annat ämne kom upp nu?
 
Jag har oerhört mycket material jag vill komma ut med nu (foton)... Under tiden  jag är manisk.. men är osäker på var det skall läggas ut här på forumet..?
Sedan är det ju en ruskigt stram begränsning på bildformatet .. !!? Jag menar om jag vill lägga ut klassfoton från Spekeröd och Jörlanda, jag har flera guldbitar, så behövs det kanske 150kb, minst?
 
Innan jag får svar från dig Stig så kanske jag lägger ut det på min egen domän. Jag känner dock att det borde vara bra att registrera bilder här för bästa åtkomlghet och spridning. Rekommendationer från de som hänger här ?  
 
Jag är en väldigt sporadisk släktforskare, som dessemellan renoverar V8 motorer på amerikanska jänkebilar , bygger leksaksrobotar, filmar och fotograferar, programmerar microdatorer, bygger om gammal elektronik, bygger rörförstärkare och reparerar elektronisk orkesterutrustning.
 
Ja, här ser ni en besserwisse som både är humanist och tekniker  
Ja, skriver och snackar gör jag ju också. Gott humör och vitt vin tillsammans med skannerns ozondoft finnes just nu i semestertider. (Nä, där blandades nog någon gammal TV's högspänning in, vad ozondoften anbelangar ) .
Jag kommer tillbaka med mycket mer bilder vad det lider, alla från Spekeröd, kanske några från Jörlanda. Fråga mig gärna också. Jag har nästan 6000 personer registrerade i dessa trakter före 1900.
Jag är inte värst här i trakten men mest aktiv just nu..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna