ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravningsfoto Stickeboda  (läst 1945 gånger)

2010-01-16, 16:43
läst 1945 gånger

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Fotot är taget i Stickeboda i april 1906, vid Otto Petterssaons begravning.  
Känner någon igen någon av dessa personer?
 
Tacksam för hjälp!
Aina Alriksson
Slättingebygd
 



2013-11-17, 19:49
Svar #1

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
Personerna i översta raden är: Okänd, August Andersson, Carl Andersson, Erik Andersson, Olof Andersson (alla söner till Anders och Charlotta Petersson Åsagården Hörryda, Antingen Hedda (Ottos syster, eller Ingelöf (Svens hustru), Serafia (Ottos dotter).
Nästa rad stående personer: Hugo Andersson ( son till Elina Andersson), Okänd, Alexander Andersson(son till Elina Andersson, Elina Andersson Ramdala(dotter till Sven Petersson Hinsemåla, Johan Håkansson(nya gårdsägaren),Inga (Ottos dotter )(samt fotografens hustru), Per Manfred Andersson ( son till Ottos bror Anders i Pukaberg), Håkan Fridolf Johansson (son till Johan Håkansson),Frans Oscar Karlsson (gift med Ingrid f:Andersson g. Karlsson,)Per Andersson (son till Anders och Charlotta Petersdotter Hörryda), Okänd, Ida Matilda Carlsson( fotografens fostermor), Augusta Ottos dotter,
Sittande: Sven Petersson Hinsemåla( Ottos bror) Anders Petersson Åsagården Hörryda, Charlotta Peterssson åsagården Hörryda ( Ottos syster),Ingrid Andersson /Karlsson (Dotter till Anders och Charlotta Petersson), Charlotta (Ottos dotter). De små barnen är: Harry och Anna  ( barn till Inga, Ottos dotter.)Fotografen var Carl August Carlsson, gift med Inga (Ottos dotter).
Vänliga Hälsningar  
Aina Alriksson

2017-09-18, 10:21
Svar #2

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
Viktig rättelse!
Stående längst till höger , mellersta raden är ,Ottos dotter Charlotta och Sittande längst till höger är Ottos dotter Augusta.
MVh Aina Alriksson

2021-05-07, 19:13
Svar #3

Utloggad Tina Gellerbring

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-21, 14:42
    • Visa profil
Hej Aina,
Jag såg fotografiet från Stickeboda och kände genast igen huset där min mamma är född. Jag har tillbringat många somrar där, och Johan Gustav Håkansson på bilden var min morfars far. Det var väldigt roligt att se huset och alla personer som var samlade där, även om det förstås var ett allvarsamt tillfälle. Vet du vem Otto Pettersson var?
Var är din koppling till Blekinge och hur har du kommit över bilden? Spännande att höra mer om din koppling till Blekinge.

Med vänlig hälsning,
Tina  :)

2021-05-08, 14:48
Svar #4

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej.Tina ,
Detta svar kan bli väldigt långt.Otto Petersson var min mormors mor Charlotta Petersdotters bror. De var fem syskon alla födda i Stickeboda. Denna gården i Stickeboda var i vår släkts ägo från 1693-1904.
1904 sålde Otto Peterssons dotter Serafia och hennes make gården till Johan Gustav Håkansson. Jag har ett övertagandefoto vid denna händelse, där Johan och hustru Signe och fem av deras barn är med plus ytterligare en dam ej namn, plus Otto och hans barnbarn Harry är med .
Allt  min foskning började 1997 när mina föräldrar dött och detta begravningsfoto kom fram , det tog 17 år innan jag fått fram alla dessa namn efter att letat reda på sysslingar och bryllingar och besökt dem, och kollat i deras gamla fotoalbum . Det visade sig att Ottos barnbarnsbarnbarn Bengt-Göran hade en fotoskatt . Det var Ottoas dotter Ingas make som tog begravningsfotona 1906 i Stickeboda. Jag fick alla de gamla fotona som Bengt-Göran hade mailade till mig, sedan har jag jämfört dem med min mormor och morfars gamla bilder ,plus andra foto jag fått ta del av, och på så vis kommit fram till namn på de flesta på begravningsfotot,


Jag mailar gärna foto till dig som är intressanta för dig , men jag behöver din mailadress! Hur ordnar vi det?
En stor uppgift vi forskare har är att tllsammans sätta namn på alla dessa gamla styva foton , och sprida dem till alla som vill ta del av dem.
Min Mormors mor Ckarlotta Petersdotter och hennes make Anders Petersson sitter längst fram som två och trea från vänster.
Det finns ytterligare ett äldre foto från Stickeboda , med bl a, Otto ooch hans familj taget 1880 ca.
Vänligen Aina Alriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna