ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-06  (läst 3710 gånger)

2000-01-07, 11:30
läst 3710 gånger

Per-Olof Persson

Hej Björn-Åke
Per Andersson flyttar till Ronneby och gifter sig med Elin Hast, dotter till båtsmannen Petter Hast i 102 Hulta, Ronneby (vid nuvarande Petterhastvägen). Jag har tyvärr inte flyttningsdatum och vigseldatum tillgängligt här och nu.
 
mh /Per-Olof Persson

2000-01-07, 12:55
Svar #1

Björn-Åke Petersson

till Per-Olof
återkommer på måndag med ytterligare
upplysningar då jag inte har
korten tillgängliga förrän då
häls Björn-Åke

2000-01-10, 18:27
Svar #2

Björn-Åke Petersson

Per Olof
 
nu till mitt utlovade svar
 
Per Andersson inflyttade till Hulta i Ronneby från Padderyd i Tving, I husförhörslängden -1876 finns han på sidan 498, där och också hans moder pigan Anna Maria något slarvigt antecknad.  
Dock står att hans uppgifter är tagna från dopboken, vilket betyder att han inte tidigare varit inskriven i husförhörslängden. Jag har inte hunnit att kolla om det finns någon lämplig Anna Maria Johnsdotter, men hon bör nog finnas i Tvings socken, men var ?
Barnafadern var båtsmannen Anders Stormärs i Blåningsmåla född 1837 jun 30, men han gifte sig med en annan kvinna. Jag skall se om jag hittar något i morgon, eller någon annan forskare är välkommen med upplysningar om denna borttappade piga Anna Maria Johnsdotter i Tvings socken
 
hälsningar
 
Björn-Åke

2000-01-11, 11:03
Svar #3

Eva Cumner

Hej Björn-Åke!
 
Många tack för dina tips om Sven Bondesson och hans härkomst. Har så smått börjat kolla igenom Bonde Michelsson i Bränteknuva. Tack även för tips om Isak Svensson. De skall jag följa upp så snart jag kan.
 
Får jag också passa på tillfället och tacka dig å alla släktforskares vägnar för det fantastiska jobb du lägger ner på registreringar av diverse dokument - stort tack Björn-Åke!
 
MVH Eva Cumner

2000-01-11, 19:31
Svar #4

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
Hej Eva
Ser att även du börjat med Sven Bondessons
Bränteknuva anknytning
Född 1703 men när  Fefto Epiph. om jag nu lyckats tyda det rätt någon av de första månaderna iallafall
 
Mvh Anja

2000-01-11, 19:51
Svar #5

Eva Cumner

Hej Anja!
 
Sven Bondesson är döpt på trettondagen, alltså d 6 Jan 1703!
 
MVH Eva Cumner

2000-01-22, 16:59
Svar #6

Göran Johansson

Elin Persdotter, f. troligen i N. Eringsboda, Tving sn, g.m. Sven Nilsson 1742-10-24. Sven Nilsson var bonde i Övre Långasjö och f. 1718 i Övre Långasjö, Tving sn och  d. 1788. Finns det någon som känner till mer om Elin Persdotter - föräldrar etc?

2000-01-25, 17:00
Svar #7

Göran Johansson

Vem känner till Gröngölsmåla i Tving sn? Gården brukades tidigare av min förfäder i rakt nedstigande led på fädernet. Den förste brukaren som jag känner till var Enar Björnsson (min ff ff ff ff ff ff). Han var bonde i Gröngölsmåla, Tving socken. (Konga hd:s dombok 1634: En dansk man Enar Björnsson i Gringelsmåla stämde Matts i Törnemåla, Vissefjärda sn angående hästköp). Efter honom följde Sven Enarsson, Carl Svensson och Sven Carlsson d. 1706 som samtliga var bönder i Gröngölsmåla. Därefter kom Nils Svensson f. 1698. Han blev bonde  i Övre Långasjö, Sven Nilsson som blev bonde i Södra Eringsboda samt  Sven Svensson som blev bonde i  Mummelycke i Fridlevstad sn.  Den sistnämndes son Sven Svensson (min ff ff f) flyttade till Småland kring år 1800. Eftersom kyrkoböcker saknas för Tvings socken före 1700 bygger sammanställning på uppgifter i mantalslängder och domböcker. Skulle vilja komma i kontakt med andra som kan tänkas härstamma från Gröngölsmåla och som kanske vet lite mer om denna by. Med vänliga hälsningar, Göran Johansson

2000-01-26, 08:53
Svar #8

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Jag tillhör Gröngölsmålasläkten (härstammar från Karl Svensson i Gröngölsmåla bror till Nils Svensson i Ö.Långasjö). Det finns gott om släktforskare som tillhör denna släkt. Jag tror att det är bäst att du kontaktar Lars Nilsson Ekegårdsv i Rödeby som förmodligen vet mycket om denna gård.

2000-01-27, 19:41
Svar #9

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
Hej
Någon som känner till vart Sven Peter Johnsson
f. 18770120 Hermansmåla Tving tog vägen?
Han finns i obefintlighetsboken 19030819
okänd ort
Han är son tillJohn Nilsson och Ingjerd Adolfsdotter
 
mvh Anja

2000-02-02, 16:00
Svar #10

Daniel Larsson

Hej alla Tvingforskare!
Är det någon som vet något om följande personers förfäder vore jag mycket tacksam:
 
1. Måns Håkansson, född 1732-10-08 i Yttre Långasjö, o h h Elin Nilsdotter, född 1733-09-03 i Långasjö.
 
2. Elin Månsdotter, född omkring 1768 och död 1804-03-22 i Broddamåla. Hon var gift med Sven Månsson, som var son till ovanstående Måns Håkansson och Elin Nilsdotter.
 
3. Elin Carlsdotter, född omkring 1754 (ev i Skeppetånga?) och död 1799-05-29 i Siggamåla. Hon gifte sig 1775-10-15 i Tving med Håkan Jönsson, född (döpt) 1749-05-01 i Broddamåla och död 1779-02-28 därstädes.
 
Med Vänlig Hälsning

2000-02-02, 22:04
Svar #11

Göran Johansson

Den 5/9 1757 gjordes bouppteckning efter dannemannen Nils Svensson ägare till 5/12 mtl Övre Långasjö som var i gott skick. Han arvingar var sönerna Sven, Carl och Påhl, myndiga dottern Botill vars man var Sven Olofsson i Björkagården i Ronneby sn, dottern Elin vars man var Måns Håkansson i Långasjö samt änkan Elin.
 
Den 20/9 1794 gjordes bouppteckning hos nämndemannen Måns Håkansson efter dennes hustru Elin Svensdotter. Makarna var ägare till 1/4 mtl Långasjö. Arvingar var sönerna Håkan, Sven, Nils, Anders, Karl och Ola samt en dotter vars förmyndare var morbrodern Carl Nilsson i Övre Långasjö.
 
Bäste Daniel. Detta är hämtat ur lättillgängliga källor som kan kombineras med minst lika lättillgängliga uppgifter hämtade ur kyrkoböcker. Många frågor idag bär din signatur. Du gör det kanske lite väl lätt för dig - eller?

2000-02-03, 00:11
Svar #12

Daniel Larsson

Hej Göran!
 
Stort TACK för för Ditt snabba och oerhört utförliga svar! Verkligen roligt och intressant att erhålla dessa uppgifter som fram till nu varit helt okända för mig. Det betyder mycket!
 
Att jag skulle göra det lätt för mig vill jag däremot inte hålla med om. Det handlar ju om att ha tillgång till de källor du nämner, eller hur? Att jag sedan valt att publicera mina frågor i snabb takt är väl en helt annan sak. Om fem frågor läggs fram inom loppet av en timma eller inom loppet av en vecka gör väl ingen skillnad!? De kan ju för mig vara lika svårlösta för det!
 
MVH Daniel

2000-02-03, 07:39
Svar #13

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Till Daniel. Den Nils Svensson som nämns är den Nils Svensson som du hittar längre upp på sidan under Gröngölsmålasläkten. Om jag minns rätt Måns Håkansson son till Håkan Månsson i Långasjö som i sin tur är son till Måns Andersson i Långasjö som troligtvis är son till Anders Månsson i Långasjö. Jag skall kontrollera när jag kommer hem i kväll.
Mvh Arne

2000-02-03, 17:23
Svar #14

Daniel Larsson

Tusen tack, Arne!
Det var sannerligen inte dåligt! Jag härstammar från Elin Nilsdotters båda söner Sven och Oluf (Ola) och fick på så sätt dubbel uppsättning av anor genom Ditt och Görans svar! Är det så att att ni är intresserade av ättlingarna på mitt håll kan ni väl höra av er här eller via e-post!?
 
MVH Daniel

2000-02-05, 15:14
Svar #15

Björn-Åke Petersson

ang Tvings-Långasjö
 
1732 när Daniel Larssons förfader Måns Håkansson
föddes fanns det bara en Håkan i Långasjö, nämligen Håkan Månsson. Hans fader hette Måns Andersson i Långasjö. År 1716 instäms Håkan Månsson av sin faders hustru, Ingrid Håkansdotter, kanske inte Håkan Månssons mor, angående en frångådd förlikning. Första gången denna Måns Andersson finns i domböckerna är 1686.
 
Ett litet tillägg till Göran Johanssons bouppteckningar är att Björkegården inte låg i Ronneby utan i Rödeby. Pål Nilsson dog 1769 och var gift med Elsa Månsdotter men efterlämnade inga barn. Då upptas åter modern utan namn samt syskonen Sven Nilsson i Eringsboda, Carl Nilsson i Eringsboda, Elin Nilsdotter gift med Måns Håkansson i Långasjö och den döda systern Botill som varit gift med Sven Olsson i Björkegården, Rödeby

2000-02-05, 18:13
Svar #16

Daniel Larsson

Björn-Åke!
Tack för dessa intressanta uppgifter. Alltid roligt att få lite kuriosa kring personerna. Nu har jag verkligen något att gå vidare på!  
 
MVH Daniel

2000-03-08, 20:23
Svar #17

Göran Johansson

Har sökt med ljus och lykta efter information om soldaten Jon Lindberg i Klackemåla, Tving sn vars dotter Kerstin år 1782 fick ett barn utom äktenskap med bonden Carl Carlsson (d. 1819) i Gäddegjöl, Tving sn. Barnet blev också döpt till Kerstin. Någon som vet mer om Jon Lindberg, dennes hustru eller någon annan i familjen? Mycket tacksam för hjälp på traven.

2000-04-04, 12:26
Svar #18

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Följande mail låg idag i min E - postlåda:
 
Hej på er.
Nu har jag varit på landsarkivet och kollat upp Tving.Mycket riktigt: Tving och Ronneby har blivit fel. Istället för som det står i katalogen Ronneby 392-395 skulle det stått Tving 392-395.
När katalogen ska nytryckas ska flera fel rättas till men innan dess så samlar jag på dem här och ev gör en rättelselista att dela ut.
 
Hälsningar
Zenita SGF Arkivet
 
Dom handlingar som avses är den trohetsförsäkran som allmogen i Skåneland undertecknade år 1677 under Skånska kriget. Tving har saknats i SGF:s samling av socknar som undertecknat dessa, men nu är det alltså bekräftat från SGF att dessa handlingar finns och i svaret från Zenita Brandin står också vilka sidor det gäller för er som vill beställa hem dom. Dom är dock svårlästa, som med det mesta när det gäller tidiga handlingar för Tving socken! Zenita Brandin har E - post:
zenita.brandin.893@student.lu.se
 
Vänliga hälsningar,
Happy Svensson

2000-04-23, 10:51
Svar #19

Carsten Rolfson

Hej alla Tvingbor.
Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få upplysningar om följande person. Vem han var gift med och eventuella barn.
Truls Jönsson eller Truls Trulsson, född i Gessie, Skåne 1871. Gifte sig sedermera och flyttade till Tving i Blekinge där han också ligger begravd. Ett foto finns på http://hem3.passagen.se/sullet .
Vänliga hälsningar
Carsten Rolfson

2000-05-20, 16:35
Svar #20

Jenny Sjöborg

Någon som vet vilka föräldrarna var till  Karl Svensson (f 1779) och /eller Ingrid Pettersdotter(f 23 sep 1786)?
Jag tror att de var bosatta i Jakobstorp, Tving.
De hade fem barn tillsammmans födda mellan 1815 och 1824.

2000-08-14, 20:50
Svar #21

Utloggad Kerstin Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-08-12, 22:35
    • Visa profil
    • www.manait.com
Är det någon som känner till något om en gästgivargård i Alnaryd på 1700-talet ???

2000-08-15, 13:30
Svar #22

Arne Olsson

Hej Kerstin!
Jag har inget direkt svar, men det fanns en uppsats av Gabriel Wickenberg Blekingska gästgivargårdar 1793 i Blekinge Hembygdsförbunds Årsbok 1928 (sid. 97-...). Jag har inte den årgången tillgänglig och minns inte om Alnaryd fanns med. Men fanns den, så bör den vara beskriven där.

2000-10-08, 18:42
Svar #23

Pia Svensson

Abraham Carlsson 1859-04-26 i Tving
 
Finns det någon som har upplysningar om Abraham  
och hans hustru Esther Petersdotter född 1857-06-17 i Rödeby? Dessa personer är min farmors föräldrar. Barnen, 5 stycken, föddes i Karlskrona.
Tack på förhand.
Pia Svensson
Vinslöv

2000-10-25, 16:28
Svar #24

Björn-Åke Petersson

Det fanns ingen gästgivaregård i Alnaryd men väl en krog. I Alnaryd fanns även ett kopparverk en av frihetstidens många industrisatsningar, den var inte av det stora formataet.
 
Björn-Åke Petersson

2000-10-28, 18:45
Svar #25

Jan-Anders Ackring (Jaac)

Jag letar efter Jonas Håkansson, födelsedata och hans föräldrar. Familjen hade sina bopålar i Humleryd.  
Jonas gifte sig med Enkan Elin Månsdotter i Pålsmåla 1771 (C:3 4/6).  
Andra troliga syskon är;
Sigrid Håkansdtr gift 1763-07-24 (C:2 7/7) med Gumme Persson i Leryd,
Per Håkansson gift 1767 (C:2 7/7) med Botil Månsdtr från Bråstorp,
Elin Håkansdtr gift 1778-07-?? (C:3 5/6) med Bonden Jon Åkesson från Stockholm, Backaryd.
 
Familjen Håkansson verkar ha flyttat in till Humleryd och Tving men varifrån? Kanske Backaryd för att säga något.
 
Finns det någon som stött på Jonas Håkansson, hans syskon eller föräldrar och kanske vet varifrån de kom?
 
Tacksam för ledtrådar.

2000-11-05, 12:05
Svar #26

jörn-Åke Petersson (Kallinge)

Hej Jan Anders
 
Hoppas Du hittar mycket på cd-skivan, men knappast detta då det är lite sent.
Nu till din fråga
I mitt bouppteckningsregister kan jag utläsa föjande:
1793 när Sigrid Håkansdotter dör anges i bouppteckningen att på de omyndiga barnens sida Johannes Håkansson i Persmåla och Jöns Håkansson i Humleryd som anges som morbröder. Persmåla har jag stött på tidigare på cd-skivan och då funnit att därmed menas Parismåla i Vissefjärda socken, kanske du kan fråga på Anbytarforum om någon känner till denna Johannes Håkansson. Vidare finns en bouppteckning efter en Åke Åkesson Påhlström, volonteur i Karlskrona som efterleves av sina halvsyskon och på vars sida nämns deras fader Jonas Håkansson i Pålsmåla. Den dödes fader var Åke Bondesson som tydligen var Elin Månsdotters förre man
 
Hälsningar Björn-Åke

2000-11-05, 18:29
Svar #27

Jan-Anders Ackring (Jaac)

Björn-Åke
 
Sedan ca två år tillbaka har jag följt med på Forum, vet vem du är och vad du går för. Det känns lite som Bingo då jag lyckas få ett svar från Dig! Då vet jag att jag har att göra med en seriös aktoritet på området!
 
Du, det finns massor med uppgifter på cd-skivan Medelstad härad 1679-1750 och jag inser vilket jättejobb som ligger bakom. Det är mycket tacksamt att en sådan publicering görs till fromma för släktforskare med rötter i Blekinge. Jag hoppas verkligen att de som forskar i mellersta Blekinge inser detta.
 
Du säger i Ditt svar mitt bouppteckningsregister. Har det publicerats på något sätt någon gång? Jag kan tänka mig att det finns hos Annika Otfors på SVAR i Kalling.
 
Ur ditt svar så kan jag uttyda att det då även fanns syskonen Johannes och Jöns. Brodern Jonas flyttade till Pålsmåla från Humleryd vid giftet 1771 med Enkan Elin Månsdtr. (Elin gifte sig första gång 1765-06-23 med Åke Bondesson. Son Åke Åkesson f. 1766) Jonas broder Jöns Håkansson blev då förmodligen kvar vid fädernesgården i Humleryd som fadern Håkan ? då köpte någon gång efter 1750 och flyttade dit med sin familj.
 
Av intresse är då Johannes Håkansson i Persmåla/Parismåla i Vissefjärda och hur han letade sig dit till Småland. Kanske det kan vara någon släktinggård. Jag får prova med att leta här.
 
Björn-Åke, tack än gång för ditt svar och ledtråden.

2000-11-06, 07:35
Svar #28

jörn-Åke Petersson (Kallinge)

Persmåla/Parismåla
 
Jag måste erkänna att jag nu håller på med 1772 års dombok och där hittade jag ett mål med Jonas Håkansson och där ser Pålsmåla väldigt likt Persmåla. Kanske att jag läste fel i bouppteckningen från början. Bouppteckningsregistret finns från 1699-1799 mycket riktigt hos Annika på SVAR i Kallinge.
Jag funderar på att ge ut det på en vanlig diskett för den som är hågad
 
Hälsningar Björn-Åke

2000-11-06, 15:01
Svar #29

jörn-Åke Petersson (Kallinge)

Nytt om Pålsmåla
 
Det förra svaret  lämnade mig ingen ro så jag tog hem bouppteckningen efter Sigrid Håkansdotter  
Jag måste nog ge skulden delvis på den som nedtecknat bouppteckningen och hans stavning av namn på personer och orter.
 
bondehustrun Segre Håkansdotter bor i Lehryd
sonen Per Gummesson som bor i samma gård,  
Infann sig barnens närmaste släkt och skyldemän, deras avlidna moders bröder Johnas Håkansson i Pährlsmåla och Jöns Håkansson i Humblery.
Bland fordringar nämnes Carl Magnus Lilja i Kalvsvik, bonden Per Svensson i Pärlsmåla
Vid auktionen omnämndes Gumme Håkansson i Hjorthålan, Måns Jönsson i Lockansmåla, Löving Nilsson i Pinkaremåla, Per Nilsson i Påhrlsmåla, båtsman Makril i Makröla, Agda Svensdotter i Påhelsmåla, pigan Elin Nilsdotter i Gökadal, Jon Åkessons hustru i Stockholms by,  
Jag tror efter denna genomgång att vi får skrinlägga släktskap i Vissefjärda utan i stället koncentrera oss på Ronneby, Backaryd och Tving
 
Med ursäkt för falska uppgifter, men det är ju inte sämre att de kan rättas.
 
Återkommer om jag kan finna mera
 
Hälsningar Björn-Åke

2000-11-06, 16:34
Svar #30

Mats Thuresson

HEJ
jag undrar om det finns någon som vet något om min farfarsfar och hans tidigare förfädrar (yrken,mm ) Han hette Anders Johan Månsson var Träskomakare och köpte ett torp 1893 i Boasjö när Svarthövdarydsgränsen Han var gift med en viss Matilda. år 1940 övertog sonen Emil Andersson torpet gift med Elna (Erna ?) född Abrahamsson från Långasjö. ???  Tacksam för svar Mats Thuresson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna