ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biskopsgården (1957- )  (läst 1307 gånger)

2002-01-09, 06:02
läst 1307 gånger

Ingela Ivansson Schembri

Hej!
 
Har genom hjälp av kyrkoskrivaren i Nylöse församling fått fram att min mormors syster skulle ha flyttat från Nylöse församling till Biskopsgården 1958.  
Jag har förgäves sökt på Internet efter en webadress till Biskopsgårdens församling, men det finns ingen.  
 
Är det någon som kan upplysa mig om det verkligen finns en Biskopsgårdens församling, eller tillhör Biskopsgården någon annan församling och i så fall vilken?
 
Vänliga hälsningar
 
Ingela Ivansson Schembri

2002-01-09, 06:30
Svar #1

John Sidén

Hej Ingela!
Biskopsgårdens församling finns på Hisingen i Göteborg. Adress dit är Box 48007  418 21 GÖTEBORG, telefon 031-7318500 fax 031-7318509 e-post: biskopsgarden.forsamling@svenskakyrkan.se
Med vänlig hälsning
John

2003-01-20, 15:37
Svar #2

Christina Hansdotter

En dödsannons - hur får jag tag i den? En man som dog i början på 70-talet i Biskopsgårdens församling. Jag vet namn och dödsdatum - jag vet också vart han är jordfäst, men hur får jag fatt i en eventuell dödsannons? Som ni säkert förstår är det eventuella levande anhöriga vid dödstillfället jag vill få tag i. Hur gör jag? Finns något klipparkiv och vilken tidning är det mest troligt att dödsannonsen fanns inne i?
 
Hälsningar
Christina som hoppas på hjälp

2003-01-20, 15:58
Svar #3

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Chrisrina!
 
Gissar att det är Göteborgs-Postens dödsannonser som är mest sannolikt. GP finns mikrofilmad på universitetsbiblioteket. På KTB på Vasagatan om du bor i Göteborg.

2003-01-20, 18:27
Svar #4

Christina Hansdotter

KTB antar jag är detsamma som universitetsbiblioteket? Jag letar på nätet och ser om jag kan få hjälp där. Bor dessvärre inte i Göteborg eller dess närhet. Tack för hjälpen
 
Hälsningar
Christina

2003-01-20, 20:09
Svar #5

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Hej Christina
Om du söker levande anhöriga är det bästa nog att beställa bouppteckningen efter personen ifråga. Numera finns även nya bouppteckningar, alltså även från Biskopsgården, på Landsarkivet i Göteborg. Dom skickar kopior, och kostnadsfritt dessutom om jag inte missminner mig.

2003-01-20, 23:15
Svar #6

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
KTB = Kurs- och Tidningsbiblioteket vid universitetsbiblioteket. Trodde att du bodde i Göteborg, men gör du inte det blir det svårare.
Men bouppteckning är ju smidigare än dödsannons.

2003-01-21, 14:55
Svar #7

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Terve Christina Hansdotter... såsom student och bosatt i Göteborg kan jag ta mig besväret att gå till KTB på Vasagatan och leta fram personen ifråga. Måste snart ändå gå dit och leta efter information, skicka ett e-postmeddelande och du får svar - ifall dödsannons är insatt i GP - inom en vecka.
 
Mvh
Harri Blomberg
Kortedala - Göteborg

2003-01-21, 15:26
Svar #8

Christina Hansdotter

Stort tack Harri, men jag kontaktade KTB och de skickar mig en kopia...mot en liten kostnad. Tusen tack i alla fall.  
Och Bengt - bouppteckningsbiten var en intressant del som jag ska titta vidare på. Tack för det - vet du om det finns samma saker på övriga landsarkiv, d v s nya bouppteckningar.
Jens inte lätt att veta vart folk finns...tack för din omtanke
 
Hälsningar
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna