ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åsbrink i Årsunda?  (läst 1208 gånger)

2000-10-26, 12:15
läst 1208 gånger

Åke Lindström

Jag har en gammal andrahandsuppgift om att prästen Hans Petter Åsbrink troligen föddes i Årsunda 1714. Är det någon som kan bekräfta det och ge mig mer upplysningar om hans ursprung?  
Som präst är han verksam i Stockholms län.
Mvh/ÅkeLm

2000-10-26, 17:20
Svar #1

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Åke!
 
Dina uppgifter stämmer ganska bra med de jag har för Per Persson Åsbrink, f. 1714 på gården Åsen nr 4 i Ovansjö socken. Han är bror till min hustrus mf ff ff. Om Per har jag registrerat två notiser
 
Antog namnet Åsbrink omkring 1735. Gifter sig andra gången med Anna Stenman, vars far varit ägare av Lippinge. Torde ha blivit ägare till Lippinge omkring 1770. Änkan flyttar till Lippinge med de åtta barnen efter makens död.
 
Komminister i Skepptuna. Präst 1742, 1751 comminister i Skepptuna, död 13 sept 1790, under det han det själv plöjde sin åker, 77 år gammal.
 
Den första notisen har jag hämtat från en osignerad släktutredning, som troligen härstammar från 1930-talet. Gården Lippinge ligger i Alsike socken söder om Uppsala.
 
Den andra notisen har jag fått från Katarina Sohlborg i Torsåker. Jag gissar att den kommer från något herdaminne.
 
Åsen nr 4 är en gammal släktgård. Den tidigast kände ägaren var Lasse Eriksson. Han innehade gården åren 1542-1567. Han är ff ff ff till Per Åsbrink.
 
Hälsningar Nils-Gunnar

2000-10-26, 18:06
Svar #2

Åke Lindström

Hej Nils-Gunnar!
En får tacka för det snabba svaret. Mitt intresse kommer sig av att Åsbrink och Stenman fick en dotter (Christina, f1762). Hon gifte sig med Anders Lindström som är min ffffffb och levde 1755-1821. Har ni intresse av att veta mer om denna gren, så hör av er! Själv skulle jag vilja veta mer om Per Perssons förfäder och ättlingar, ifall ni hittar något ytterligare.
Mvh/ÅkeLm

2000-10-27, 10:58
Svar #3

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Åke!
 
Här kommer de uppgifter jag har om Per Persson Åsbrinks förfäder. Jag känner inte till vem som tagit fram dem. Inte heller har jag haft tillfälle att kontrollera dem. Det vore trevligt om någon skulle ha möjlighet att göra det. De finns dessutom återgivna i det gamla verket Svenska gods och gårdar, nr 39 Gästrikland. Där återfinner du dem på sidan 357 i beskrivningen av gården Lars Pers. Det är kanske för detta ändamål som uppgifterna tagits fram.
 
Om Pers ättlingar läser du bäst i den släktutredning jag nämnde förra gången. Den är för omfattande för att återge här. Om du sänder mig din postadress skall du få en kopia.
 
Antavla för
 
Persson Åsbrink, Per. Född 1714 i Ovansjö Åsen 4. Död av slag 1790-09-13 i Skepptuna Sursta.  
 
Generation I
f  
Larsson, Per. Född 1675 i Ovansjö Åsen 4. Död 1763 i Ovansjö Åsen 4.  
m  
Larsdotter, Lisbet. Född 1675. Död 1761 i Ovansjö Åsen 4.  
 
Generation II
ff  
Pedersson, Lars. Född 1649 i Ovansjö Åsen 4. Död 1721 i Ovansjö Åsen 4.  
fm  
Olsdotter, Britt. Född 1647. Död 1733 i Ovansjö Åsen 4.  
 
Generation III
ff f  
Larsson, Peder. Född i Ovansjö Åsen 4. Död 1679 i Ovansjö Åsen 4.  
 
Generation IV
ff ff  
Olofsson, Lars. Född i Ovansjö Åsen 4. Död i Ovansjö Åsen 4.  
 
Generation V
ff ff f  
Larsson, Olof. Född i Ovansjö Åsen 4. Död i Ovansjö Åsen 4.  
År 1571 fanns i Ovansjö 104 skattepliktiga personer, och vad de ägde kan räkenskaperna över Älvsborgs lösen, ge kännedom om. Med hjälp av tiondelängden, så får man även uppgifter om skörden (kyrkotiondet = 1/15 av skörden).  
Erik Larsson, Åsen  (bror till Olof Larsson):  
Förmögenhet: koppar 1 1/2 lp, kor 6, tvåårsstutar 1, ettårskvigor 1, får 5, getter 3, svin 4.  
Skattar mark: 9  
Kyrkotionde: råg 1 sp, korn 3 sp. (Källa: Anders Lindström, Gävle)
 
ff ff m  
Kristin. Född i Åsen.  
 
Generation VI
ff ff ff  
Eriksson, Lasse. Född i Ovansjö. Död i Ovansjö Åsen 4.
Ägare 1542 - 1567 till hemmanet Åsen nr 4, i Ovansjö socken av Gävleborgs län, omfattar i totalareal 324,25 har, därav 7,05 odlat jord.  
 
Hälsningar Nils-Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna