ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värnviken f.d soldattorp ö. om Hofors tätort  (läst 609 gånger)

2005-01-06, 16:35
läst 609 gånger

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Jag efterlyser fotografier eller bilder på torpet Värnviken som låg straxt österut om Hofors tätort.
När jag sommaren 2004 skulle fotografera huset var det tyvärr rivet. Det var min Mormors (f.1895) föräldrahem. Enligt hörsägen var sista hyresgästen en Lottakår. Vore mycket tacksam för bilder, gärna av äldre datum.
MVH
Annika

2005-11-23, 21:23
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Det finns en oljemålning från 1912 av Ecke Hedberg där detta torp är avbildat. Var den målningen finns vet jag inte men den är återgiven på s. 20 i boken Hofors ett brukssamhälle urgiven av Hofors hembygdsförening.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2006-01-15, 22:23
Svar #2

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Lars-Erik Gustavsson!
Satt just och tittade igenom mina gamla förfrågningar och fann svar från Dig. Det gjorde mig oerhört glad. Jag har inte hittat boken ännu men antar att den finns på biblioteket i Gävle eller Hofors. Även min mor var född på Wärnviken.
Än en gång stort tack.
MVH Annika Hjelm Hemmingsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna