ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stigslund syfabrik  (läst 1478 gånger)

2002-02-25, 22:04
läst 1478 gånger

mia engström

Jag söker efter en syfabrik där min mormors mor skulle ha erbetat ca 1905. Hon var då änka med 2 barn. Hon hette Katarina Lindblom f.19/4 1859 i Valbo. hennes barn hette Anna Katarina och Per Olof  Per Olof skall ha hamnat på Ulleråker i unga år.
 
om det är nån som vet nåt hör av er!
miamaria3@hotmail.com

2002-02-25, 22:21
Svar #1

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Har hört talas om att min mormor arbetade vid något som hette Strömsbro Syfabrik,Strömsbro ligger strax norr om Gävle.

2002-02-27, 15:20
Svar #2

mia engström

Hej Kjell!
 
Du har rätt!Kollade mina papper lite extra noga, och se!
 
Det var min mormor, och inte mormors mor som skulle ha arbetat vid en syfabrik i Strömsbro som ung.  
Vet du nåt mer?

2002-02-28, 10:31
Svar #3

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Mia! Jag har redan skickat ett inlägg här men det tycks ha försvunnit! Det var nog omkr.1910-1912 som min mormor arbetade där. Tror att fabriken var igång ända in på 1950-talet och att det var en hel del finska ungdomar som arbetade där då.
Borde väl finnas något att läsa på webben om det där tycker jag.Gamla E4:an gick väl där i närheten genom Strömsbro på den tiden.

2002-02-28, 20:55
Svar #4

mia engström

Hej Kjell!
Det ska jag kolla upp. Nånstans borde det väl finnas information tycker jag.
Tack för hjälpen
Mia

2002-03-02, 11:40
Svar #5

Essan Gradhman

Strömsbrofabriken hette Svanens väv och jag tror den lades ner på 50-talet någon gång. Numera kallas området för Vävaren och är ett område med flera småindustrier.
Det var en ganska så stor arbetsplats som även tillhandahöll ungkarlsbostäder kallad flickbyggningen i en numera upprustad fastighet i Strömsbro.
Mvh
Essan

2002-03-04, 18:47
Svar #6

mia engström

Tack Essan för informationen! Det var roligt att få veta.  
Mia

2003-01-28, 22:21
Svar #7

Utloggad Birgitta Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mia
 
Om jag får ge dig ett råd , gå in på www.gd.se, sedan  Gefle från A till Ö, sök på Strömsbro, gå in på enbart Strömsbro och där kan du läsa vidare om Svanen.
Birgitta

2003-01-29, 13:23
Svar #8

Jan Wallander

Hej Mia!
 
Om personen som Du söker arbetade på Svanen så skulle jag kunna tänka mig att det finns hjälp att finna på Gävle Museum. Det finns fortfarande en Flaggfabriken Svanen men jag tror att museet har material såväl från det gamla Ångväveriet som från det tidigare Svanen.
 
Betr Din första fråga rörande Stigslund så ligger den stadsdelen granne med Strömsbro.
 
Mvh
Jan W

2003-03-31, 19:06
Svar #9

Utloggad Birgitta Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Jag har hittat en bild över Strömsbro Väver, vet inte från vilket årtal det är.

 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna