ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan beckfries och sin kommissionen som skapade fred i ett krig (muntl. uppgift av halvbrorn). hur?: vem vet om detta? var kunigl. sekretar  (läst 817 gånger)

2007-06-20, 11:44
läst 817 gånger

Utloggad Johanna-Maria Jordan

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-07-06, 10:15
    • Visa profil
numera 76 ar skulle jag äntligen vilja veta vilket kriget detta var och hur han lyckades . vem vet mera eller kan ge mig tips hur jag själv kunde upptäcka detta?
 
 
ni kan skriva pa svenska, jag förstar allt (har varit i sverige 5 ar).  
det är bara att jag inte behärskar imac datorn nog för att lyckas att skriva det svenska a med snirkeln som uttalas som ett o.
 
 
tack sa hemskt mycket!
 
 
vara  
 
j.m.jordan, tyskland

2007-06-20, 14:49
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
I Nordisk familjebok står det lite om släkten Beck-Friis, namnet har använts från 1733. Uppslagsboken nämner bara tre av släktens medlemmar, och ingen av dem heter Jan.  
 
Du kan ju fråga i tråden Släkter: Introducerad adel: Beck-Friis istället, där kanske någon känner till honom eller kan slå upp honom.

2007-06-20, 17:58
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2007-06-21, 13:47
Svar #3

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Ambassadören mm Johan Beck-Friis född 1890 låter
trolig eftersom du har en muntlig uppgift av hans halvbvror. Om någon fredsmäklande kommission står varken i Vem är Vem eller Svensk Uppslagsbok.

2009-07-06, 10:15
Svar #4

Utloggad Johanna-Maria Jordan

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-07-06, 10:15
    • Visa profil
Ni 3, nu vet jag, tack sa hemskt mycket! Tack vare var rättningen av namnet - riktigt var ambassadören mm Johan Beck-Friis född 1890 som Christina Backman skrev - upptäckte jag med google johan beck-friis + commitee pa sidan 5 av Chronology of Cambodian History 1955-1959 (här kondenserat, rapporten av den US Special Senate foreign aid committee) :
 
Nov 24, 1958 Cambodja suspends diplomatic relations with Thailand (following charges Cambodja border police kidnapped 30 Thais). - Jan 13, 1959 Cambodja's PM Prince Sihanouk gives a speech about Bangkok Plot to eliminate him for a pro-US regime). - Jan 28, 1959  PM Sihanouk/Cambodja agrees to renew dipomatic relations with Thailand following UN mediation efforts by Sweden's Baron Johann Beck Friis. - Feb 20, 1959 Cambodja resumes relations with Thailand.                                 Ännu en gang en store tack: vara j.m.jordan,tyskland (=Joma).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna