ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Serling & Warg  (läst 797 gånger)

1999-10-06, 22:07
läst 797 gånger

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Är det någon som har stött på namnet Serling under sina forskningar i X län?
Jag letar efter en Sven född i börja på 1700 talet.
Jag letar också efter Wargar i samma område.
Tacksam för svar

1999-10-17, 23:39
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Wargar finns det gott om inom Gävleborgs län redan från tidigt 1600-tal. Du kan läsa om Varge-Familjen i prosten Olof Bromans Glysisvallur, som han skrev i mitten på 1700-talet. Finns på KB. Han hävdar att denna släkt utgår från Lars Nilsson Varg från Vansäter i Söderala sn, södra Hälsingland och är gravsatt i Hudiksvalls kyrka. I mitt släktträd finns Catharina Nilsdotter Varg, f 1665 och gift med rådmannen i Gävle Matteus Agerman. Lars lär ha varit Catharinas farfar.

1999-11-08, 22:28
Svar #2

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Det tog ett tag innan jag kom på att jag hade skickat in hit.
Hur har du hittat Catharina. Finns hennes födelse i någon födelsebok. Hade hon några syskon?
Min Varg skulle varit född runt samma tidpunkt.
Han hette Jon eller möjligen Jöns.
Namnet Lars återkommer hos hans son eller möjligen sonson. Namnet Abraham o Nils är också igengående i släkten. Känner du igen dem?
Var kan jag leta. I vilken socken t.ex.
MVH
Anneli

1999-11-10, 23:17
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Catharina Nils Dotter Varg född 1665, och gift 1685 med Mathaeus Agerman; som först var CronoFougde i Medelpad; sedan vice BorgMäst: i Söderhamn och sist Rådman i Gefle.
Barn  1.  Peter Agerman   2.  Catharina Agerman   3.  Nils Agerman .
 
Citatet är hämtat ur Olof Bromans Glysisvallur sid 760 [20.Varg] XI:Classen.
Någon ytterligare källa för när och var Catharina föddes har jag hittills inte hittat.  
Att Catharina Warg var hustru till Mathaeus Agerman bekräftas bl a i fb 1688 Selånger (Y) då deras son Nils föddes d 26 maj.  
Enligt Broman var fadern Nils Larsson Warg stud i Uppsala 1633 och blev därefter tullnär i Söderhamn, sedan kronobefallningsman först i Härjedalen och sedan i Hälsingland med hus och hem i både Hudiksvall och på Holm i Idenor sn (X). Hans hustru var kyrkoherdedottern Catarina Olofsdotter Arnaesia från Harmånger (X) som efter makens död 1676 länge överlevde sin man och bodde hos sonen Olof Warg i Gävle. Hon är gravsatt invid koret vid södra väggen i  Hudiksvalls kyrka.
Skall man hitta tid och plats för Catarina Wargs födelse bör man nog främst söka längs den väg som fadern bott på under sin yrkeskarriär, dvs Härjedalen och norra Hälsingland.
Catarina hade 11 syskon, åter enl Broman som källa. De var (1).Olof, (2).Erik, (3).Jonas, (4).Dominicus, (5).Nils, (6).Carl, (7).Zacharias, (8).Lars, (9).Hans (eller Johannes), (10).Christopher och enda systern (11).Elisabeta.  
Broman beskriver mycket av deras karriär och öden i sin Glysisvallur. Jag har också själv stött på flera av dem i fr a mantalslängder och lämsräkenskaper men även i UUB matrikel 1595 - 1817, där några av de nitton Wargarna jag funnit där, med säkerhet tillhör Nils Larsson Wargs ättlingar.
 
Här följer några källor där man kan finna att dessa Wargar omnämns:
 
Olof Broman: Glysisvallur (KB)   (1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,Catarina)
Beskow: Bruksherrgårdar i Gästrikland (2)
Jensen: Söderhamns historia del 1  (8)  
Nils Ahnlund: Sundsvalls historia 1621-1721 (5,9)
Sehlberg: Gävle och dess släkter (5)
Bringeur: Sockenbeskrivningar från Hälsingland 1790-1791 Njutånger  (4)
Klercker-Mattonska samlingen (KB)  (5)
Uppsala Universitetsbibliotek Matriklar  (3,4,8,9)
Uppsala Universitetsbibliotek Personverssamlingen  (1,9,11,Catarina)
Stockholms stads herdaminne (5)
Mantalslängder i Hamrånge och Gävle (1,2,5,6,7,11)
Mantalslängder i Söderhamn (11)
Kyrkoräkenskaper i Hamrånge (2)
Länsräkenskaper för Västernorrlands- och Gävleborgs län (1,2,5,6,7,8)
 
Andra socknar inom mitt geografiska intresseområde där jag funnit Warg, som jag inte kunnat identifiera i samma släkt som ovan, är i Voxna, Bollnäs, Hanebo, Skog, Söderhamn och Hille. Någon Warg med namnet Abraham har jag emellertid inte stött på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna