ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästfråga  (läst 1072 gånger)

1999-03-20, 23:01
läst 1072 gånger

Bror Hansson

Jag söker förfäder till Erik Rogstadius
f 1710 i Gävle (X),hans far hette Jonas Rogstadius men vem var hans mor?
Erik Rogstadius var gift med Anna Nilsdtr/Munk  
f 1710,hennes far hette Nils Munk och var fiskare
men vem var hennes mor?
Jag är tacksam för alla upplysningar.

1999-03-21, 01:03
Svar #1

Eva Leksell

Varifrån kommer dina uppgifter? Stämmer dåligt med mina. Det jag har kommer från min pappas släkttabeller där han har angett källorna som Rådhusarkivet i Gävle och Sehlberg-Sehlgrens Gefle och dess Slägter förnämligast under 17:e och 18:e århundradet.  
 
Erik Rogstadius, fiskare, född i Rogsta by,  Häggdångers sn (Y), borgare i Gävle 1746 9/4, död 1760 14/12 47 år gammal. Gift 1744 med Anna Munck f 1718 1/11.
 
Några föräldrar till honom finns inte angivna, däremot en son Jonas Rogstadius f 1745 5/9, som i sin tur hade en son Erik Rogstadius, f 1780 8/11. (Kan du ha fått generationerna förväxlade på något sätt?) Även Jonas och Erik var fiskare och borgare i Gävle.
 
Anna Muncks föräldrar: Nils Ersson Munck f 1693, död 1755 16/10, borgare och fiskare i Gävle, och  Catrina Svensdotter, f 1692, död 1761 10/12.
 
Jag har mera uppgifter som jag kan återkomma med. Eller kanske någon annan som själv forskat i dessa släkter har bättre underlag och kan lägga ut en tjusig släkttavla.
 
Varför kallar du diskussion Prästfråga? Du nämner ju ingen präst. Och jag känner inte heller till någon sådan i den släkten. Däremot finns en helt annan släkt Rogstadius som kommer från Rogsta socken i Hälsingland, och där finns det åtminstone komministern Måns Mårtensson Rogstadius.
 
I min familj har vi en bibel där Jonas Rogstadius (min ff mm mf) skrivit att hans mor Anna Munck köpte den på marknad (1750 i Älvkarleby, om jag minns rätt).

1999-05-02, 08:17
Svar #2

Bror Hansson

Tack för din information,förhoppningsvis skall vi
försöka länka samman våra uppgifter.
Min mfmff Erik Eriksson f 1752-06-22 i Själevad(Y) var son till borgarsonen från Gävle Erik
Jonsson Rockstadius och Anna Nilsdotter Munck.
Dessa uppgifter enligt Härnösand C:1 3/7.
Jag håller med om att rubriken är missvisande,
prästerna kommer in i ett senare skede.

1999-05-08, 15:45
Svar #3

Eva Leksell

Hej. Mystiken kring Erik Rogstadius och Anna Munck tätnar. Vi måste förstås reda ut saken. Jag flyttar diskussionen och lägger den under Släkter/Övriga släkter/Rogstadius så att andra som kan ha uppgifter hittar dit.
 
I mitt förra inlägg skrev jag fel på ett namn. Författarna bakom skriften om Gävlesläkter heter Sehlberg-Selggren. Det verkar vara Sehlberg som gjort grovjobbet med genealogierna och Selggren som skrivit förord.

1999-05-15, 08:19
Svar #4

Bror Hansson

Hej igen
Du kan självklart få en kopia av mitt utdrag ur födelseboken för att bli riktigt övertygad.
Skulle jag kunna få uppgifter om Nils Muncks
förfäder eller var jag hitta dem?

1999-05-16, 01:20
Svar #5

Eva Leksell

Som jag skrev i förra inlägget har jag flyttat diskussionen. Fortsättningen hittar du alltså här: Rogstadius

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna