ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Hammarberg  (läst 1441 gånger)

2000-06-10, 12:58
läst 1441 gånger

Utloggad Lars Starlander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 08:46
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om en Olof Hammarberg (f.1764 i Ovansjö) och Kajsa Olofsdotter (f.1770), dessa personer var bosatta 1797 på Oslättfors bruk i Hille. Tog Olof sig efternamnet Hammarberg?
 
Hör gärna av er om ni har upplysningar om dessa personer.

2000-06-10, 15:00
Svar #1

Anna C Jonsson

Hejsan Lars!
Jag har en Anna Hammarberg född 1812 29/5 i Torsåker. Ligger Torsåker i närheten? Kan Anna vara en dotter eller ett barnbarn till din Olof Hammarberg? Det enda jag vet om anna är att hon var gift (1835) med Johan Myrberg född 1813-11-13 i Kilafors, Hanebo.
MVH Anna C Jonsson

2000-07-20, 22:09
Svar #2

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej,Lars!
Din Olof Hammarberg är troligen född på Hammarby bruk i Ovansjö sn. Jag har inte hittat din Olof bland mina Hammarberg. Det fanns flera på Hammarby bruk som tog sig namnet Hammarberg.
Du måste nog gå åtminstone en generation till bakåt för att jag ska kunna hjälpa dig.  
MVH Mikael Lejdeby

2000-07-23, 18:51
Svar #3

Maria Gunnarsson

Hej!
 
Jag har släktingar från Ovansjö som heter Hammarberg. Min mormors far hette Valentin Hammarberg och var i kyrkböckerna nämnd som oäkta. Efter vad jag vet växte han upp i Uhrfors som ska ligga någonstans i Kungsgården/Åshammar-trakten. Hans mor hette Stina (Kristina?) och hon gifte sig med en Julius Hammarberg och fick några barn till. Nämnas i sammanhanget kan även en Mia Hammarberg som ska ha varit besläktad med Julius. Är det någon som känner igen dessa namn? Stina och Julius ska ha haft en dotter som hette Anna, gift Moberg, död i mitten på 1980-talet. Tacksam för alla upplysningar.

2001-09-05, 09:24
Svar #4

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Min mffmmm hette Charlotta Helena Hammarberg och var född 1812-07-02 i Hille. Kan hon möjligen vara besläktad (kanske dotter?) med ovan nämnde Olof Hammarberg i Hille? Charlotta Helena, som var gift med Anders Ågren från Gävle, avled 1842-07-02 i Hille.
 
När deras dotter, Anna Helena, döps 1833-08-21 i Hille återfinns bland dopvittnena bl a landdrängen Carl Hammarberg på Tolffors bruk i Wahlbo samt pigan Anna Johanna Hammarberg.
 
Alla tips och upplysningar kring dessa personer tas tacksamt emot.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2003-10-15, 17:15
Svar #5

Utloggad Roland Palmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2014-03-06, 16:34
    • Visa profil
    • www.paroll.dinstudio.se
Jag är uppväxt i Åshammar och vet att Uhrfors är en gammal by vid gränsen öster om samhället. I Uhrfors fanns en hästskofabrik som troligen blev grunden till den bultfabrik, som så småningom grundades och utvecklades i Åshammar. Fabriken tillverkar fortfarande högklassiga produkter. Hammarbergare finns det fortfarande några där. Telefonkatalogen tipsar...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna