ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wahlin/Wallin migrants  (läst 1669 gånger)

2005-05-31, 17:51
läst 1669 gånger

jesper

I have noticed that many Swedish emigrants took the name of Wahlin (Wallin) as their new name in America. Certainly, it seems to have been common in Minnesota. Some of the siblings of my own great-great grandfather did so, although they formerly had the patronymic name Ericsson in Sweden. Does anyone know why this was a common name for swedes to take in America?
 
Många svenskar som emigrerade till USA tycks ha tagit sig namnet Wahlin / Wallin, särskilt i Minnesota. Finns det någon som vet bakgrunden till detta?

2005-05-31, 19:10
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Efter biskopen och psalm författaren Johan Olof Wallin? Finare kunde det ju knappast vara.

2005-05-31, 19:12
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Efter biskopen och psalm författaren Johan Olof Wallin? Finare kunde det ju knappast vara.

2005-06-01, 08:03
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Jesper,
Do you know where from in Sweden your great great-grandfather and his siblings came?  
 
I haven't recognized that Wallin is more common than other new taken family names among Swedish immigrants in USA and Minnesota in particular.  
 
The most common way when people in Sweden did take new familynames instead of their traditional patronymics, was to take the name from the farm, the village or the parish where they were born/brought up. If the name of the village was for exampel Vall or Vallsta, they could assume the name Wallin.  
 
Read more about the Swedish name traditions here in  Rötter (in English).

2005-06-01, 10:53
Svar #4

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Jesper,
 
vall means bank, embankment or dyke in Swedish (compare with English wall) and there are many places whose names refer to this kind of construction. Some soldiers took/were given names after their home villages or farms. In the 1800s vall became a common element in surnames. Many Swedes are today called Wallgren, Vallström, Wallin and so on (names can be spelt with V or W and sometimes with an extra silent H).  
 
Just a reflecion: If several people from the same place in Sweden (or from the same family) ended up in the same area in America certain names might seem more common. Names that were easily pronounced in English or looked more English had probably preference to others.
 
Christina

2005-06-01, 11:24
Svar #5

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
I forgot the other meaning of vall. It can also mean a summer pasture field in the north of Sweden. The rest of the text applies to this meaning too.
 
Christina

2005-06-01, 11:29
Svar #6

Utloggad Jesper Bjarnestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 19:27
    • Visa profil
Tack för era svar! Jag tror en hel del på kopplingen till Johan Olof Wallin i detta fall.
 
Torsten: jag har faktiskt märkt då jag nyligen sysselsatt mig med att kartlägga släkten i Amerika att namnet Wallin var vanligt bland svenskamerikaner i Minnesota och även bl.a. i Kansas (med orter som Lindsborg och New Gottland).
Min farfars farfars far med familj kom från Mörlunda sn i Småland (H). Jag har funnit att såväl han som hela den skara av familjen som han utvandrade med tog sig namnet Wallin då de anlänt till nya hemstaden i Iowa. De bodde senare i Minnesota och ett av barnen flyttade till Kansas.

2005-06-01, 12:58
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Wallin verkar ha varit ett vanligt soldatnamn, sökning på Centrala soldatregistret ger många träffar både på Wallin och Vallin. Enligt SCB:s statistik är Wallin det 62:a vanligaste efternamnet i Sverige, och då har man inte tagit hänsyn till de alternativa stavningarna.
 
(Lustigt att du nämner just Mörlunda; jag har forskat på ett par utvandrare därifrån, vars son gifte sig med en Wallin i USA: Nils Peter Nilsson Nord, f 1834-08-11 Sinnerstad, Mörlunda och Johanna Svensdotter f 1838-07-11 Kvarnemåla, Mörlunda emigrerade båda 1864 och gifte sig samma höst i St. Charles, Illinois. En av deras söner gifte sig 1906 med Tekla Wallin vars föräldrar emigrerat från Västergötland. Fadern Klas August Johansson hade fått Wallin som sitt soldatnamn i Yllestad kring 1879, och behöll namnet när han emigrerade 1882.)

2005-06-01, 13:32
Svar #8

Nicklas Lindblom

Angående Wallinare i Amerika så letar jag efter ett syskonpar till min farfars farfar som flyttade just till Lindsborg i Kansas 1881-1882.Dom heter Per och Brita Wallin, du har inte hittat dom i dina efterforskningar efter Wallinare.Dom kom från Björke i Gästrikland.

2005-06-01, 20:28
Svar #9

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Jesper,
Vad jag menar är att namnet Wallin knappast är vanligare bland svenskamerikaner än vad det är bland svenskar i allmänhet. Men här kan givetvis finnas geografiska skillnader som påverkar detta intryck. Jag har inte vid mina genomgångar av åtskilliga svenskamerikanska församlingsarkiv i bl a Minnesota noterat att Wallin skulle vara markant vanligare i USA än vad det är i Sverige. Ändå har även jag utvandrade Wallinare (från Linköping) i släkten, som gjort att jag haft anledning att hålla ett extra öga på just namnet Wallin.
 
Däremot var det ju, som Christina Skagerborg framhåller, vanligt att flera personer ur en viss släkt eller från samma socken bosatte sig på samma ort i USA och därför kan givetvis kluster av namnbärare med samma vanliga eller
ovanliga efternamn uppstå. Samhällen som New Gottland och Lindsborg, som du själv nämner, är ju typexempel på sådana orter där många emigranter från samma områden i Sverige slog sig ned.  
 
Precis som för andra efternamn kan det givetvis finnas geografiska skillnader i Sverige beträffande hur vanligt namnet är, som i sin tur och i ännu högre grad kan påverka ett namns vanlighet bland svenskamerikaner på vissa orter i USA, t ex i New Gottland om namnet Wallin är vanligare bland gotlänningar än bland svenskar i gemen.
 
Att flera personer ur samma släkt (syskon, kusiner osv) antar samma efternamn vid ankomsten till USA är inget ovanligt. Sådant var ju för övrigt vanligt även i Sverige, utan emigrationen som drivkraft till namnbytet. I den släkt Wallin i Linköping som jag utrett antogs släktnamnet av fyra syskon i vuxen ålder vid olika tidpunkter under 1830-, 40- och 50-talet.
 
Till Anna-Carins namnstatistik kan tilläggas att det idag finns drygt 15.000 personer i Sverige som använder efternamnet Wallin (inkl. stavningsvarianter Wahlin, Walin, Vallin, Vahlin, Valin). Antalet namnbärare i USA idag är gissningsvis fler än i Sverige, dels för att namnet även kan bäras av immigrantättlingar från andra länder i och utom Norden och dels för att reproduktionstalen är, och länge har varit, högre i USA än i Sverige.
 
Inspirationskällan för att anta ett namn av typen Wallin var nog många gånger ett ortnamn på hemorten eller att namnet först burits som soldatnamn. Men givetvis förekom säkert också i det enskilda fallet att namntagaren låtit sig inspireras av någon känd namnbärare, t.ex. en psalmboksförfattare eller en lokal potentat på hemorten. Ärkebispens Wallin-namn upptogs för övrigt av hans farfar som var från byn Vall i Ovansjö sn, Gästrikland, se min utredning om hans anor  här.

2005-06-01, 22:40
Svar #10

Utloggad Jesper Bjarnestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 19:27
    • Visa profil
Tack för intressanta svar.
Nicklas: tyvärr brann ju 1890 års amerikanska census upp, men du kanske kan hitta dina Wallinare i 1900 års census på Ancestry.com, men de tar rejält betalt... Annars finns ju Emigranternas hus i Växjö. Jag ska dit i nästa vecka och kan hålla ett extra öga öppet efter dina släktingar, jag ska själv bl.a. söka på Lindsborg då.
Min egen farfars farfars bror flyttade till Lindsborg och han hade TIO barn, så det finns nog många Wallinare i Kansas idag! Att vi här har ett konkret exempel på hur två olika Wallinsläkter bosatte sig på samma ort i Amerika stämmer väl in i ditt resonemang, Torsten. Min Wallinare var präst, och familjen mycket religiös, så det var därför jag intuitivt kände kopplingen till ärkebiskopen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna