ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Fryklund i Djupdal  (läst 694 gånger)

2000-04-24, 14:34
läst 694 gånger

Lena Fryklund

Hej!
 
Jag söker information om Lars Fryklund född 1849 2/1. Han var stationskarl i Djupdal, och hans hustru Greta Öman född 1845 i Valbo. Dom fick en son Hjalmar Laurentius född 21/4 1886 i Järbo.
 
Mvh. Lena Fryklund

2000-04-24, 15:39
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Lena
Efter en titt på generalstabskartan över Järbo skulle jag tro att Lars Fryklund var stationskarl vi Järbo station som ligger vid Norra stambanan mellan Storvik och Ockelbo. Järbo är ju också församlingens namn och kyrkan och järnvägsstationen ligger väster om Jädran, som ån heter, och öster om ån ligger en by med namnet Djupdal ca en kilometer från stationen. Är det inte så att Lars och hans familj bodde i denna by. Vid ån fanns 2 kraftverk, en kvarn och en såg mm. Järnvägen invigdes 1876 så det är inte omöjligt att Lars var med redan under byggnadstiden.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-04-25, 16:31
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Lena
Sök igen under Valbo. Där brukar alltid någon svara. Eller under Järbo. Och läs även inläggen under Ämnen:källor:övrigt om källor:rallare. Det går att hitta samma ställe genom att under sök, ange rallare eller t ex stambanan.
Hälsningar från Torbjörn, som också varit stationskarl, liksom farfar, morfar och mormors far.

2000-04-25, 21:47
Svar #3

Lena Fryklund

Hej Torbjörn!
 
Lars var min farfars far och flyttade senare till Sala. Min farfar var också stationskarl.
Tack för informationen och tipsen, nu ska jag söka vidare.
 
Mvh Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna