ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häxättlingar  (läst 2819 gånger)

2003-04-01, 12:01
läst 2819 gånger

Camilla Lagerqvist

Hej!
 
Jag söker ättlingar till häxor i Gästrikland. Jag är journalist och tänker skriva ett reportage i detta ämne. Är det någon som släktforskat och upptäckt att en anfader avrättades som häxa så är jag intresserad av att komma i kontakt med den personen.
Hälsningar
Camilla Lagerqvist

2003-04-01, 18:30
Svar #1

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
En anmoder till mig, Catharina Rolandsdotter Bure (b. 1706) var dömd till död för häxeri i Gävle med fyra annan kvinnor.  Men med hjälp av hennes man, Gävle kyrkoherden Petrus Fontelius, flyttade hon från fängelse till Örebro var hon frikänds i 1676 av en nye kungliga kommission.  Fyra andra kvinnor som var dömd till död med Catharina hälshuggs och brändes på bål i Gävle.
 
Annan anmoder till mig var inte så lycklig.  Hon var Anna Israelsdotter Bure från Hemlingby, hustrun till Gävle borgare, rådman, och kyrkovärd, Peter Eriksson Snifs, som var kallad Storfiskare i Gävle. Anna Israelsdotter Bure var dömd till död för häxeri och hälshuggs i Gävletorget den 6 mars 1675.
 
Jag har skrivit en detaljrik biografi (på Engelska)över Peter Eriksson Snifs och Anna Israelsdotter Bure och har inkluderat så mycket jag kunna hitta beträffande häxprocessorna och Annas avrättningen.
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2003-04-01, 20:36
Svar #2

Camilla Lagerqvist

Hej John!
 
Nu sitter jag i Gävle och skriver, men finns det möjlighet att läsa den biografi du skrivit om Peter Eriksson Snifs och Anna Israelsdotter Bure? Det skulle var väldigt intressant att läsa!
Har du någon mejladress jag kan nå dig på? Min är:camilla.lagerqvist@telia.com. Har du fortfarande några släktingar här i Gästrikland?
 
Hälsningar
Camilla Lagerqvist

2003-04-02, 17:02
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Jag skall e-mejla dig direkt och då kan vi tala på arrangemang.  Troligen har jag avlägsna släktingar i Gästrikland i bl a släkterna Winblad von Walter, Hammar, Strömbäck, Ahlbom, och många kvinnolinjer, men personlig vet jag inte om dem.
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter

2003-04-02, 19:47
Svar #4

Margareta Högman

Hej John!
 
Min en dubbel anfader är Erich Dunder (1695-1767), bosatt i Valbo (X) 1725-1747, där han var verksam som bergsgevaldiger, kolmätare och fältskär.
 
Såvitt jag vet är inte hans ursprung officiellt fastställt(?), MEN enligt boken Fornt och sentida i Valbo av P. N. Persson (1951), kapitlet En trollpacka i Valbo på 1600-talet, ska bergsgevaldigern vara son till rådman Dunder, som var verksam vid Gävle rådstuga och ägde Dunderbo i Valbo. (Där bodde, enligt boken, också bergsgevaldigern när han utförde sin medicinska bedrift med Skruf-Jöns 1735.)
 
Rådmannen uppges i samma bok vara bror(?) till Anna Israelsdotter Bure: Fyra av de avrättade blev å bålet brände, medan vår valbohustru undfick den stora förmånen att 'sedan hon avhuggen är njuta kyrkogården', detta för sin villiga bekännelse och visade ånger. - - - Sedan hon avgivit bekännelsen, kände hon sig lätt till sinnes och tilläts att i sin broders och frändes, rådmannen Dunder, sällskap gå hem för att beställa om sitt hus, men hennes följeslagare blev allvarligen tillhållna att efterse, att hon icke föll i sömn, på det hon icke 'måtte få tillfälle sig ånyo med den onde förpacka'.  
 
- Har du, eller någon annan, hittat en rådman Dunder som egentligen är en Bure???
 
- Har du, eller någon annan, hittat något belägg för att bergsgevaldigern Dunder är son, eller på annat sätt släkt, med rådman Dunder???
 
Mvh
Margareta Högman

2003-04-04, 01:20
Svar #5

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Gävle rådman Dunder, ägaren till Dunderbo i Valbo sn (idag Kristinelund) var i några  sätt en släkting till Peter Eriksson Snifs' hälshuggen hustru, Anna Israelsdotter Bure.  Efter flera försöker rådman Dunder på den 12 feb. 1675 till sist kom få en bekännelse från Anna Israelsdotter Bure.  Bekännelsen ledd till Annas hälshuggning den 6 mars 1675.
 
Anna Israelsdotter Bure var dottern till Gävle borgaren Israel Zachrisson Bure och hustrun Margareta, som var troligen en dotter till Gävle borgaren Nils Biörsson eller Gävle rådman Brodde Persson.  Enligt “Gefle och dess slägter” av Erik Sehlberg, Israel Zachrisson Bure var sonen till kyrkoherden i Själevad i Västernorrland, Zacharias Jon? (ca. 1656-1638), och hans hustru Malin Engelbertsdotter Bure (1581-1668) från gamla Buresläkten i Norrland, soms barn upptog efternamnet Bure efter modern.  Israel Zacrisson Bure finns inte bland Zacharias Jon?'s nämnd barn i ”Hernösands stifts herdaminne” (1923-26) av Leonard Bygden, men dett finns två öppna tidpunkter (1596-97 och 1605-1610) var Israel Zachrisson kan vara född.
 
Jag har inte hittat direkt bevis att rådman Dunder kan vara en bror till Anna Israelsdotter Bure eller att Dunder kan härstämma från Buresläkten.  Varken har jag fastställd vem Annas mor Margareta kan ha varit.  Men det är flera ledtråd som kan leda till vidare forskning eller till en svar till rådman Dunders anknytning till Anna Israelsdotter Bure och till vem var Anna Israelsdotters mor.  Här är några ledtråd ur “Släkten Strömbäck från Gävle” (1945), av Karl Gustaf Strömbäck, som hittades i samlingen av Genealogiska Föreningen i Stockholm:
 
Johan Andersson Brodin och Anders Andersson Dunder, den son till Gävle rådman Anders Håkansson, var i några sätt släktingar till Anna Israelsdotter Bure.  Det kan vara att Dunder var g. m. en syster till Anna Israelsdotter Bure.  
 
En kusin till Anna Israelsdotter Bure var gift med Gävle rådman Otto Reinbott, som med hennes svärson, Lars Unonius, kom hjälpa uppväxa Annas unga barn efter hennes avrättning.
 
En kusin till Anna var Gävle borgare Peder Biörsson, som för en tid sätt sig i Gävles rätt med hans bror, tollare Johan Biörsson.
 
Gävles rättsnotarie, Olaus Hambron och borgaren Jonas Olofsson Brådde och hans bror, en kyrkoherde i Uppsala, var också i några sätt besläktad till Sniffs-Bure släkt, troligen på Anna Israelsdotter sida, men inte med säkerhet med Anna Israelsdotters mor, Margareta.
 
Hoppas den ovan kan vara om hjälp till dig.
 
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2003-04-04, 09:23
Svar #6

Margareta Högman

Tack, John!
 
Det var verkligen intressant!
 
Mvh
Margareta Högman

2003-04-04, 19:02
Svar #7

Utloggad Sandra Albertus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-10-12, 20:59
    • Visa profil
Hej!
Jag har tittat i min släkttavla över Strömbeck  
och kan inte finna att någon med rötter till  
Anna  
Israelsdotter Bures son Peter bor kvar i  
Gästrikland.
Sandra

2003-04-04, 19:35
Svar #8

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 09:53
    • Visa profil
John!
 
Kan jag få din mejladress? Kom inte fram på din adr.på Rötter. Det är nämligen en Winblad von Walter-ättling i norra Hollywood som söker sina rötter här i Hälsingland. Om du är intresserad kan jag förmedla kontakt.
 
Yngve Aronsson

2003-04-05, 17:09
Svar #9

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Yngve!
 
Min epost adress är:  wvw@mninter.net
 
Min post adress är:
 
John Winblad von Walter  
510 Pleasant View Road
Chanhassen, Minnesota 55317-9437
United States of America
 
Mvh,
 
John

2003-04-05, 17:25
Svar #10

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Sandra!  Tack för titt över din antavla.  Anna Israelsdotter Bures sons son, Peter Strömbäck II (1688-1750) var ägaren av Öslättfors bruk i Gästrickland, som jag tror är idag ett bruksmuseum om några slag.  Kanske har museet haft kontakt med några ättlingar....
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter

2010-01-31, 05:37
Svar #11

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Jonn Winblad von Walter från Minnesota och medlem av ätten Bure utförde en omfattande släktforskning 1993. Han har nu bifogat sitt material om släkten Snifs/Strömbäck i Gävle samt om de häxprocesser som skedde år 1675.  
 
Detta är en saknad pusselbit i Gefle stads historia från 1600- och 1700-talet. Att informationen delvis redan varit tillgänglig på Internet beror på denne generöse svenskättling som under flera år redovisat sina upptäckter och svarat på olika frågor på ett otal sidor publicerade inom Sveriges Släktforskarförbund.  
 
Se denna beskrivande webbsida: http://www.gavledraget.se/Peter_Eriksson_Snifs.htm
 
För Gävledraget/Lisse-Lotte Danielson.

2012-04-05, 16:38
Svar #12

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna