ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henrik Eriksen Puranen bror av Kari Eriksdatter som var gift med Morten Mortensen Liitiainen  (läst 717 gånger)

2003-05-01, 19:05
läst 717 gånger

Ove Silkoset

Hei
 
Jeg er født i Risberget i Våler, og er etterkommer av Henrik Eriksen Puranen. Han kom til Risberget i 1668 sammen med sin søster Kari Eriksdatter og hennes mann Morten Mortensen Liitiainen. Er det noen som kjenner til Henrik eller Kari?

2003-05-02, 09:33
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ove!
Jag vet inte, men av efternamnen att döma undrar jag om inte efterlysningen hör hemma under rubriken Norrbotten i stället. Puranen förekommer där, liksom Liitiäinen (även namn på en liten by i Tornedalen)
M v h, Stefan

2003-05-02, 09:42
Svar #2

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen!
Ursäkta misstaget! Borde kanske ha läst om att det även fanns Liitiäinen i Gästrikland och i andra finnmarker i Dalarna/Värmland innan jag hänvisade till Norrbotten. Men visst är det ändå ett märkligt sammanträffande att samma namn förekommer även i Tornedalen? Vi känner i alla fall till att inflyttning från Rautalampi socken skedde - troligen i samband med det s.k. Klubbekriget - till såväl Tornedalen som Orsa Finnmark.
 
M v h, Stefan

2003-05-04, 15:23
Svar #3

Ove Silkoset

Puranen er visst et meget vanlig finsk navn. Slekten flyktet fra Savolaxe i f.m. Klubbekriget, og slo seg ned Gastrikland før de drog videre over grensen.
 
Mvh Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna