ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hennig / Jacobsson  (läst 528 gånger)

2007-02-14, 23:03
läst 528 gånger

Jan Dan ielsson

Jag söker uppgifter som kompletterar min bild av Signhild Jacobsson, gift med min farfar Kymmer Johan Danielsson.  
Signhild Desideria Eugenia Jacobsson föddes i Lappfjärd, Finland 1888-01-10. Inflyttad till Hille (X) 1892-12-04 tillsammans med sina föräldrar och syskon. (Hille AIIa:3) Hon emigrerade 1903-02-12 som ogift kvinna (dotter) till Finland, (Hille hfl), troligen Björneborg (tidningsnotis till 50-årsdagen).  
Enligt notisen var hon vid krigsutbrottet 1914 gift med tysken Max Hennig och bodde i Helsingfors. Bohaget konfiskerades, de blev utvisade ur det ryska Finland och reste tillsammans via Haparanda till Sachsen i Tyskland, där hans föräldrar bodde. Max Hennig stupade under en stormning på västfronten i november 1914. Signhild fick 1918 anställning vid den civila administrationen i de av tyskarna besatta områden Vilna och Kovno. Efter krigets slut återvände hon till Gävle och reste för Svenska Karamellfabriken. 1928 gifte sig Signhild med Johan Danielsson i Välje, Hennan, Ljusdal (X).  
Något år efter makens död 1942 flyttade hon till Gävle och öppnade ett pensionat. En dotter och dotterdotter kom efter andra världskriget från Tyskland till Gävle och bosatte sig där. Signhild Danielsson dog i Gävle omkring 1950 (mitt eget minne) men kan inte hittas på Sveriges dödbok.  
 
Jag är främst intresserad av tiden 1914-28. Tack på förhand för hjälpen! Jan Danielsson

2007-05-12, 15:37
Svar #1

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Jag har tack vare efterlysning i Lappfjärd fått hjälp att hitta hennes dödsdata: maj 1950 i Heliga Trefaldighet i Gävle. Hon var registrerad utan namn men med födelsenummer. Nu återstår att hitta var i Finland hon hamnade efter flytten frånn Hille innan hon kom till Helsingfors och vidare till Tyskland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna