ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborg 1920  (läst 901 gånger)

2006-01-03, 15:58
läst 901 gånger

Karolina Törnqvist

Min mormor föddes 1923 jag vet att hennes pappa emigrerade till Amerika samma år. Saken är den att jag inte vet vad han heter min mormor heter Ingrid född Jacobsson det var hennes mamma Ellens namn. Hon gifte sig senar och fick namnet Pettersson det är allt jag vet.

2006-01-03, 20:32
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Har du undersökt vad som står i födelseböcker, församlingsböcker med mera? Det är ju svårt för andra att leta efter en emigrant som är namnlös och utan ålder. Födelseböckerna för denna tiden kan finnas på landsarkivet, så hör efter med dem först. Du hittar rätt landsarkiv genom Rötters Socken-sök (du måste alltså veta födelsförsamlingen).
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-04, 19:59
Svar #2

Monica Jakobsen

Jeg lurer på om Ellen hadde navnet Jacobsson nær hun ble født eller om hun fikk det senere ved ett giftermål. Jeg lurer også på om du vet noe mere om faren til Ingrid, hva han jobbet som, om det finnes bilder av han eller hvordan du vet at han dro til Amerika 1923? Jeg kjenner til en mann som het Jacobsen til etternavn og som angivelig skulle ha fått en datter i Sverige på 1920 tallet. Jeg vet ikke hvor han fikk dette børn t eller med hvem. Dette er jo en vill gjettning på at min Jacobsen kan ha noe med din mormor å gjøre. Men man vet jo aldri.
 
Mvh Monica Jakobsen

2006-01-04, 22:57
Svar #3

Karolina Törnqvist

jackobson hete hon som ogif hon bodde hemma hos sina föräldrar i ett litet hus/torp hennes ena syster emigrerade till norge hennes namn är Olga och flytade till Bergen

2007-02-06, 20:18
Svar #4

Utloggad Berit Thörnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 21:47
    • Visa profil
Faren till Ingrid som är födt Jacobsson var Axel, föräldrarna var ej gifta.Vi tror att han Emigreret till Amerika ca 1923. Där jobbade han som målare med egen firma i Chigago.  Han hade även med en syster dit. Hans mor och andra syster bodde kvar i Göteborg. Fjällgatan 31. Tyvärr har vi ej hans efternamn.
 
MVh
Berit Thörnqvist

2007-02-07, 14:34
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Berit
 
Det finns flera hundra Axel i Chicago i folkräkningen 1930. Där kan man inte söka på invandringsår heller. Det måste gå att få fram ur församlingsboken vad modern heter i efternamn utifrån den adress du har på Fjällgatan. Finns Axel antecknad som far i Ingrids födelsenotis? Med lite mer uppgifter så kan man kanske hitta honom i USA.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna