ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedlund i Gävletrakten  (läst 836 gånger)

2002-10-26, 20:10
läst 836 gånger

Utloggad Inger Nemeth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2015-10-18, 15:53
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon känner till Laurentius Hedlund och/eller hans son L. Peter Hedlund f. 1830. De skall vara ifrån Gävletrakten. Peter Hedlund var sjöman och hoppade av ett skepp i Australien där han sedermera gav namn till staden Port Hedland på den australiensiska västkusten.
Mvh
Inger Nemeth

2002-10-27, 00:58
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Laurentius är ju detsamma som Lars. Jag har fyra Lars Hedlund i Gävle att föreslå. De är  
1. Lars Hedlund född 1774, son till artilleristen Lars Hedlund
2. Lars Hedlund född 1759, son till skeppstimmermannen Johan Johansson Hedlund
3. Lars Hedlund född 1767, sjöman, gift med Greta Staberg och son till strumpvävaren Lars Hedlund
4 Lars Simon Hedlund född 1789, den föregåendes yngre halvbror, också son till strumpvävaren Lars Hedlund.
Däremot har jag ingen Petter Hedlund.
 
Jag skickar dig en utförligare sammanställning som jag gjort kring Hedlundar i Gävle vid slutet av 1700-talet.

2002-10-27, 09:08
Svar #2

Rosine Nilsson (Rosine)

Inger,
jag råkar ha mikrokort på Gävle födelsebok hemma just nu. För år 1830 har jag kollat fram och tillbaka utan att hitta någon Peter bland de 247 barn som föddes det året. Jag har kollat alla Pehr också men inget napp med Hedlund.
En Hedlund finns dock.
Johan Fredrik Hedlund f. 16/1 1830, döpt 20/1 1830.
Far: Extra Cancela?? Posten Joh Petter Hedlund.
Mor: Anna Hemlin. 30 år gammal.
Dopvittnen: Styrman Anders Wendin dess hustru Margr Berggren.
Sjöman Joh. Fredr. Svedin  
Pigan Christina Öbom
 
Kan det vara något undrar Rosine

2002-10-27, 16:04
Svar #3

Utloggad Inger Nemeth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2015-10-18, 15:53
    • Visa profil
Tack snälla Kurt och Rosine!  
Jag vet ju inte exakt i vilken församling som L.  (jag vet ej vad L. står för men kanske Laurentius efter fadern) Peter Hedlund är född i. Kanske är det i någon angränsande till Gävle. Jag är ganska dålig på Gävle. Kan någon ge mig tips om vilka församlingar det finns där jag kan leta?
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna