ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: HAAVS-Johnsson, Konstnär. Någon som känner igen?...  (läst 1839 gånger)

2002-03-08, 10:55
läst 1839 gånger

Per Sundgren

På 30-, 40- och 50-talet umgicks mina föräldrar (Birgit och Ragnar Sundgren) ganska flitigt med en konstnär med signaturen HAAVS-Johnsson.
Han var verksam i Gävle-Älvkarleby-området och målade i olja och akvarell. Efter vad jag minns oftast marina motiv, både realistiska och allegoriska.
Jag äger själv tavlor av båda kategorierna.
På somrarna försörjde han sig som porträtt- och karikatyrtecknare i bl. a. Furuviksparken.
Tacksam för alla tips.

2005-05-02, 09:41
Svar #1

malin

Hej
Det är min farfar!!!!! Men hans tilltalsnamn var John, mellannamn Gunnar! Roligt att nån frågar efter honom!  
MVH Malin

2005-05-05, 16:31
Svar #2

Utloggad Anders Stålhätta

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 23:01
    • Visa profil
    • Ancestry Träd
Min svärfar köpte en akvarell med undervattensmotiv av HJ målad 1948. Han betalade 300:- för den.
Skulle vara kul att få se andra målningar.

2005-05-16, 21:49
Svar #3

malin

Jag och min far har haft lite funderingar om att göra en hemsida med lite av farfars verk.......... Finns en del kvar i vår ägo!!! Men varken tiden eller orken har funnits för att först fotografera och sen knopa hemsida. Men man vet aldrig, det kommer kanske en egen hemsida om Haavs Johnsson nån gång!

2005-12-14, 09:12
Svar #4

Lars-Erik Ringstrand

Jag har en oljemålning fransk gatubild signerad  av Haavs Johnsson år 1947.
 
Känner någon till om målningen utförts av Jan Gunnar Haavs Johnsson och i så fall i vilken stad?
 
Har fått uppgifter om att han levt under åren 1910-1955. Stämmer detta?
 
Hälsningar Lars-Erik

2005-12-29, 13:42
Svar #5

malin

Hej
Det är han...... Men han hette John Gunnar Johnson
Han levde mellan 1915-1968
 
Vilken stad det är är svårt att säga! Maila gärna en bild på din tavla till mig så ska jag se om min far vet!! Då Haavs-Johnson var min farfar!

2005-12-29, 14:00
Svar #6

Utloggad Anders Johnson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-09-12, 14:51
    • Visa profil
    • www.facebook.com/anders.johnson.9
John (Gunnar) Johnson var i Paris 1947 så tavlans Franska gatubild är antagligen från Paris.
John Johnson, även under sign. Haavs-Johnson är min fader.
MVH
Anders

2007-01-01, 01:48
Svar #7

Edvin Johnson

Gå in på min hemsida om klicka på Haavs Johnson om du vill läsa lite om John jag har även en del bilder på lite tavlor han gjort...
http://hem.bredband.net/eddes/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna