ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Omöjlig emigrantforskning  (läst 284 gånger)

2002-01-13, 18:02
läst 284 gånger

Gabriella Andersson

Vore tacksam för hjälp med min emigrationsforskning, hur gör man när man fastnat.
jag vet när min  emigrant for och vilken båt han tog och vilken destination han hade uppgett men sen är det stopp, hur gör jag för att komma vidare.

2002-01-13, 18:40
Svar #1

Ingrid Wikberg

Du kan t ex leta efter destinationsorten på internet, kontakta bibliotek eller annan offentlig institution, kyrkor, kommunkontor eller namn på någon lokal hemsida, så kanske du får napp den vägen. Det har jag gjort och hittat försvunna släktingars ättlingar i USA; Både i Iowa och i Nord-Dakota!  Ett enkelt sätt -om man inte vill lägga ner pengar på att leta i arkiv i USA.
Man kan ha tur -hitta rätt eller via andra få tips om vart ättlingar finns. Man måste försöka när man inte har något helt säkert att leta på.
Så kan du efterlysa på söksidor för varje stat och  ibland finns det även mycket lokala släkt- sökarsidor.  
Har du namnet och ursprungsort,födelseår, emigrantår, destinationsort så är det en bra början. Det ena kan leda till det andra. Du kan ju t ex börja med de tips du får via Rötters länkar under USA eller Canada om det var Nord-Amerika som var målet.

2002-01-13, 19:33
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Observera att denna del av anbytarforum är tänkt för diskussioner på engelska.. -För diskussioner på svenska rörande emigranter så är Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor ett ställe att titta på..

2002-01-14, 12:06
Svar #3

Nina M.Nordby


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna