ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eklund, Johan Eric, Swedish Immigrant  (läst 430 gånger)

2002-07-04, 23:57
läst 430 gånger

Gun Werner

Johan Eric Eklund arrived in Ellis Island on 11th March 1900,with SS Etruria (Liverpool) and was living in New Britain, Connecticut, in 1910 when my grandmother's youngest brother arrived in America. My gm's brother's name was Otto Englund.
Would be happy to know is someone out there has any knowledge of any of these gentlemens' whereabouts after 1910...
Friendly regards,
Gun Werner

2002-07-05, 13:08
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Följande två Englund finns i 1920 års Census för Connecticut
 
återkom om det passar med någon av dem! Charles nena kan vi väl tänka bort, då det står födelseplats Finland... Den andre heter ju Frans O, vilket ju kan stå för Otto, du kan väl se om åldern stämmer
1920 United States Federal Census  
 
       
 
Englund, Charles    
  Age: 33 Year: 1920  
  Birthplace: Finland Roll:  T625_178  
  Race: White Page:  4A  
 
  State: Connecticut ED:  181  
 
  County: Fairfield Image:  403  
 
  Township: Weston  
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
   
Englund, Frans O    
  Age: 47 Year: 1920  
  Birthplace: Sweden Roll:  T625_184  
  Race: White Page:  14B  
 
  State: Connecticut ED:  125  
 
  County: Hartford Image:  458  
 
  Township: Hartford

2002-07-05, 18:13
Svar #2

Jan Ek

Gun,
 
om du är säker på att Johan Eric Eklund emigrerade 1900 och var 37 år då finnes ingen upplagd kandidat i census 1920. Nu har jag inte undersökt alla 600+ Eklund, bara de mest närliggande, J. och John och Johan.
 
Och ser du på Ernst Otto Gunnar Englund på EI som emigrerar 1910, 24 år gammal, så uppger han farbrodern Johan Erics adress och hans mål: Kulm i North Dakota. Är du då säker på att han (och Otto?) återfinnes i New Britain 1920?
 
Tyvärr finns ingen upplagd kandidat i census här heller. Av ca 300 Englund har jag också här kollat de mest närliggande, O. Otto, E. Ernst utan att finna något.
 
Men ge inte upp, efternamnen kan också vara kraftigt förvanskade i index. Jag trodde jag aldrig skulle finna min släkting Gustaf Carlson i 1920 census till jag gick igenom alla Carlson i Minnesota. Då föll min blick på Gaston Carlson, och det var den rätte. Bilden visade ett tydligt skrivet Gustave, så här var det slätt hantverk av Ancestry.com.
 
Lycka till vidare,
Jan

2002-07-05, 18:20
Svar #3

Jan Ek

Ooops,
 
Now I notice I should have answered in English in this section of the board. I hope I didn't upset any fellow English-speaking genealogists. If someone feel left out I can translate my posting, just ask.
 
Shamefully mumbling I'll never do it again . . .
/Jan

2002-07-05, 19:20
Svar #4

Utloggad Judy Olson Baouab

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2015-07-14, 18:26
    • Visa profil
Hej Jan,
 
It is good practice for us. I enjoy trying to read Swedish. :-)))
 
Lycka till! (Good luck!)
 
Med vänlig hälsningar,
 
Judy
Orland Park, Illinois U.S.A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna