ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bertil Larsson och sonen Jakob, borgmästare i Gävle.  (läst 4116 gånger)

2000-07-08, 16:28
läst 4116 gånger

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Kan någon ge förslag på böcker och skrifter, i vilka dessa personer omnämns? En skrift
som jag känner till är ” Gefle och dess slägter ”, en handskrift av Erik Sehlberg, vilken
jag dock ej har haft någon tillgång till.
 
Finns det möjligen mera uppgifter om Bertil Larsson och hans son Jacob, borgmästare
i Gävle, förutom de som jag anger här nedan?  
 
Bertil Larsson,
nämns som borgmästare i Gävle 1573 och 1588, g.m. Magdalena Jakobsdotter (Grubb),
född i Grubbe, Umeå lfs, dotter till Jakob Andersson (Grubb), lappfogde.
 
Son:
Jakob Bertilsson,
borgmästare i Gävle fr.o.m. 1606 och ännu 1621, g.m. Brita Olsdotter, född i Gävle,
dotter till Olof Mårtensson, rådman i Gävle.  
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-09, 08:46
Svar #1

Eva Leksell

I Oskar Fyhrvalls Gefle stads historia och beskrivning (Gävle 1901) finns en förteckning över borgmästare i Gävle. Men för äldre tid är uppgifterna mycket knapphändiga. Om Bertil Larsson står bara borgmästare de flesta åren 1573-97. Och om Jakob Bertilsson: borgmästare 1606, 1610, 1614, 1621, son af borgmästaren Bertil Larsson.
 
Sehlbergs Gefle och dess slägter är inte mycket att hoppas på när det gäller 1500-talet och tidigt 1600-tal.

2000-07-09, 19:44
Svar #2

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Du kanske redan vet, att Malin Larsdotter (Grubb) genom sin moder Mariet Jakobsdotter var släkt med den gamla Buresläkten: hennes farmors far var underlagmannen Jakob Andersson i Burholmen. Leif Boström har, som Du kanske vet, på sin hemsida redovisat Johan Bures släktbok och där återfinns Malin Jakobsdotter under Jakob Anderssons ättlingar, tabell 384. adress: http`home.swipnet.se`leif.bostrom

2000-07-10, 10:39
Svar #3

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Jodå Matts, visst känner jag till att det finns en anknytning till släkten Bure. Jag har vid
flera tillfällen varit och tittat på Leif Boströms hemsida. En annan sida som jag har haft
stor nytta av angående denna släktgren är Urban Sikeborgs sammanställda ”antavla för
Karin Larsdotter i Å, Norrala sn, Hälsingland” ( http://www.genealogi.se/halsanor.htm ).
 
Dock så vill man gärna ha ”mera kött på benen”, som man brukar säga och därför gjorde
jag denna förfrågan angående litteratur om borgmästarna i Gävle. Man finner ju inte allt
ute på nätet. Men av Evas inlägg här, så antar jag att det inte finns så mycket mer uppgifter
att hämta om de efterfrågade borgmästarna.      
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-11, 23:28
Svar #4

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Att sätta kött på benen för Bertil Larsson kan jag berätta att han är nämnd förste i dåtidens urkunder i 1559.  Han var borgare, skeppsägare, och borgmästare i Gävle.  
 
I april 1567 Bertil Larsson och Peder Eriksson i Gävle underhandlat med konung Erik XIV för Gävles borgare.  Resultet var att Gävlestads skeppet Gävlebjörnen overgick till Sveriges Krona för några skatt ersättningar.
 
Efter Gävles storeld i 1569 troligen var det Bertil Larsson som tjänade som borgmästare för flera år när Gävle återuppbygdds.  Bertil Larsson var borgmästare i Gävle en stor del of 1570-talets till 1590-talets, och var ännu borgmästare där 1597.
 
Bertil Larsson var g. två gångar.  I förste gift är hustrun okänd.  I andra gift hustrun var Magdalena Jakobsdotter Grubb, dottern till underlagmannen i Västerbotten Jakob Andersson Grubb (1557-68) och Karin Olofsdotter.
 
Barn i Bertils Larssons förste gift, mor okänd:
 
____?____ Bertilsdotter (d. Stora Kopparberg 1628), som var g. m. bergsmannen vid Stora Kopparberg och kyrkoherden i Nora, Västmanland och senare i Falun, Kopparberg, Johannes Michaelis Cuprimontanus (d. 1620-22), sonen till bergsmannen vid Stora Kopparberg och prost och kyrkoherden i Torsång socken och Falun socken, Kopparberg län, Michael Erici Helsingus (d. 1577)
 
Barnen i Bertil Larssons andra gift är:
 
1) Jacob Bertilsson, som är nämnd som Gävles borgmästare i 1606, 1610, 1614, och 1621.
 
2)  Barbro Bertilsdotter, som var g. m. Mäster Hans Helsing i Vendel sn, Uppland.
 
3)  Lars Bertilsson, som var g.m. en dotter till Jakob Grelsson
 
4)  Malin Bertilsdotter, som var g. m. adelsmannen och fogden i Ångermanland, Mäns Clemetsson i Haga sn, Stockholm, och i Vårby, sonen till sekreteren till Gustav Vasa och Erik XIV, Clemet Hansson, och Stockholm borgmästarens dotter, Karin Iversdotter.
 
5)  Hans Bertilsson, som bodde i Gävle.
 
Min uppgifter kommer från:
 
Västerås stifts herdaminne I,II (1939,1971) av Gunnar Ekström
 
Ätten Söderhielm I (1961) sidor 101-109, av Sixten Söderhielm
 
Gävle stads historia, sid 46  (1946)
 
Släkt och Hävd 1951, sidor 240-246 Måns Clemetsson (Olivblad) till Vårby och hans släkt av Pontus Möller
 
En personal brev till mig från Pontus Möller daterad okt. 1993, med referens till Kungliga Biblioteket Hanskriftsamlingen H b 7
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2000-07-12, 14:32
Svar #5

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej John !
 
Tack för ditt svar angående Bertil Larsson och hans familj, samt för källangivelserna.
Jag har ute på nätet kollat i ”Websök Gävle Stadsbibliotek” och funnit att de har alla
böckerna som du har angivit, förutom ”släkt och hävd”, 1951.
 
Är du möjligen själv en ättling till någon av de nämnda personerna?
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-13, 00:15
Svar #6

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Ja, jag är en ättling till Bertil Larssons genom hans onämnd dotter, som var gift med Falun kyrkoherden Johannes Michaelis Cuprimontanus.

2000-07-13, 20:21
Svar #7

Utloggad Roger Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anders
 
Jag är också ättling Bertil Larsson, via sonen Hans Bertilsson. Jag har precis som du jagat uppgifter runt dessa personer. Känner till det mesta som har skrivits här. Hittade dock en skrift på Gävle Stadsarkiv som eventuellt kan ge ännu mer kött på benen. Skiften är Meddelanden af Gestriklands Forminnesförening 1902. I denna skrift finns en förteckning (Ur rektor J.Selggrens efterlämnade anteckningar) över Borgmästare i Gävle.
 
Rörande Bertil Larsson står följande att läsa:
 
Bertil Larsson, borgmästare 1573 (Gefle stads tänkebok), 1575 (Kamm.-ark handl.), 1576, 1578 (Gefle stads tänkebok), 1589 (Gestriklands dombok), 1585, 1587 (Gefle stads tänkebok), 1594 (Kamm.-ark handl.), 1594 (Gefle stads tänkebok), 1597 (Gefle stads tänkebok).
 
Han var gift med Malin, dotter av underlagmannen i Vesterbotten Jacob Andersson (Grubb) och således brorsdotter till Per Andersson (Grubb), Borgmästare 1525. deras barn voro: Jacob, borg-mästare i Gefle; Barbro g.m kyrkoherden i Vendel mag. Johannes Petri (Helsing); Lars, en tid borgare i Gefle, sedan ägare af ett hemman i Sätra, en orolig och i rättens handlingar ofta omnämnd person; Malin g.m Måns Clementsson (Oliveblad) till Haga af adel; Hans, som var borgare och handlande i Gefle.
 
Rörande Jacob Bertilsson står följande att läsa:
 
Jacob Bertilsson, borgmästare 1606 (tänkebok), 1610 (kam.ark.), 1614 (tänkebok), 1621 (Alrot).
 
Var son af borgmästare Bertil Larsson och Malin Jacobsdotter (Grubb). Gift med Brita, dotter till Olof Mårtensson i Gefle. Deras barn voro: Gölug, g.m rector scholae i Gefle, sedan kyrkoherden i Bollnäs Olaus Anderae, död 1649; Bertil. Karin, Ingrid, Malin, Mårten, Anders och Olof.
 
Detta var allt, en liten fundering bara, hur har du kommit ner till Bertil Larsson utan att titta i Gefle och dess släkter ?
 
m.v.h Roger Larsson, Gävle

2000-07-13, 21:28
Svar #8

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Roger !
 
Tack för kompletterande uppgifter, samt för de noggranna källangivelserna. Släktskapet mellan
mig och borgmästarna Bertil Larsson och sonen Jakob i Gävle, fann jag tack vare Urban Sike-
borgs sammanställda ”antavla för Karin Larsdotter i Å, Norrala sn, Hälsingland”.
(http://www.genealogi.se/halsanor.htm)  
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-16, 14:09
Svar #9

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej John !
Du har nämnt att Bertil Larsson, som var borgmästare i Gävle, även var skeppsägare.
Är det möjligen han som nämns i Gävle stads skeppslista för år 1559 ?
 
1..skepp.....120..läster....egare..Olof Knagge.
1.....»...........80.....»...........»......Anders Jacobsson.
1.....»...........80.....»...........»......Peder Smed.
1.....»...........70.....»...........»......Peder Andersson.
1.....»...........60.....»...........»......Lars Andersson.
1.....»...........40.....»...........»......Jöns Jönsson.
1.....»...........60.....»...........»......Päder Olsson.
1.....»...........16.....»...........»......Påwel Ångerman.
1.....»...........40.....»...........»......Jöran Matsson.
1.....»...........40.....»...........»......Bertill Larsson.
1.....»...........20.....»...........»......Lasse Thomesson.
1.....»...........20.....»...........»......Nills Hansson.
1.....»...........20.....»...........»......Peder Irrtz.
1.....»...........16.....»...........»......Lasse Skräddares.
1.....»...........30.....»...........»......Peder Matsson.
1.....»...........16.....»...........»......Oloff Larsson.
 
Källa: Boken ”Bidrag till Gefle stads historia och beskrifning” från 1901 av Oskar Fyhrvall.
 
Vad innebär/betyder ordet ”läster” ?
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2000-07-17, 15:29
Svar #10

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag är ganske säker att det är samma Bertil Larsson.  Jag tror att en/ett läst är ett gammal ord som betyder samman som en Engelska ton.  En Engelska ton har 2.000 Engelska pounds, eller 909 kilo.  Om det är korrekt, Bertil Larssons skepp var 40 tons, eller 36.360 kilo.

2000-07-18, 11:19
Svar #11

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Under 1559-års sommar, så hade Bertill Larssons skepp på 40 läster, destination ”Dantzigh”
och lasten bestod av ”Jern, Speck, Bockskinn, Sågedelar.”  
 
Källa: Boken ”Bidrag till Gefle stads historia och beskrifning” från 1901, av Oskar Fyhrvall.
 
 
Läst = mått på ett fartygs lastförmåga. Källa: ”Ordbok för släktforskare”, av Henrik Andrö.  
 
M.v.h.
Anders Lindström, Gävle.

2009-08-19, 09:21
Svar #12

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Intresserad av vilka ättlingar ovanstående Hans Bertilsson har, och sen undrar jag över om Gävle stads tänkeböcker finns filmade, scannade eller på annat sätt tillgängliga för forskning.
 
Hur långt bak i tiden sträcker sig Gävle stads tänkeböcker?

2009-08-19, 16:24
Svar #13

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Tommy,
Gävle stads äldsta tänkebok börjar 1573. Bevarade tänkeböcker fram till 1659 finns utgivna i tryck av Percy Elfstrand: Gävle stads tänkebok. [ingår i:] Från Gästrikland 1955, utg. av Gästriklands kulturhistoriska förening (Gävle 1956).  
Erik Brännman & Arne Lenner: Gävle stads dombok 1631-1639. Utg av Gästriklands kulturhistoriska förening (Gävle 1982).  
 
Om tryckta domboksutgåvor, se för övrigt:
http://www.genealogi.se/domutg.htm#gas

2009-08-20, 06:49
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag gör en databas över Gävle utgående från kyrkoböckerna och Sehlberg med f.n. 13000 personer. Den enda ättling rill Hans Bertilsson som jag hittat är Jöran Krukmakares hustru Elin Hansdr. Hon skall vara dotter till en Hans Bertilsson som kan vara identisk med Bertil Larssons son.

2010-02-10, 15:20
Svar #15

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Det är oerhört intressant att följa denna diskussion.
 
Det enda jag kan komplettera med som kan vara av intresse är dels tre av Bertil Larssons svågrar som anges i Oskar Fyhrvalls förteckning över borgmästare och dels med protokollet över Bertil Larssons tomt här i Gävle. Då jag inte vill belasta denna webb har jag lagt detta material på min egen server och kompletterar i stället med en länk dit.
 
Hoppas att NÅGOT kan vara av intresse?
http://www.gavledraget.se/Bertil_Larsson_mer_information.htm

2010-02-11, 18:50
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst är det spännande Lisse-Lotte! Särskilt den duktiga forskaren Per Sundins kartläggning av Gävles invånare ska bli mycket intressant att följa!
 
Roligt att se att en nio år gammal diskussion kommit igång igen och visar på en del glömda källor och fakta! Nu dök det upp en tidig Vendeltråd igen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-02-13, 23:33
Svar #17

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Jag har gjort en webbsida för nybörjare i detta forum (jag är själv en nybörjare). Det är alltså inte avsett för er då jag har konstaterat att ni alla är proffs  och redan oerhört väl insatta.
Tanken bakom mina webbsidor är att nytillkomna direkt skall kunna klicka sig fram och se varifrån informationen är hämtad. Detta för att själva bli inspirerade till egen spännande vidare forskning.  
Har ni kompletteringar till dessa sidor tar jag tacksamt emot det och fyller på med er information. Gävles gymnasieskolor använder nämligen dessa sidor när eleverna studerar sin lokalhistoria.
John Winblad von Walter i Minnesota har som vanligt generöst levererat sitt material ang Bertil Larsson.
http://www.gavledraget.se/Bertil_Larsson_Bure_Gavle.htm
http://www.gavledraget.se/Gestricius_i_Njurunda.htm
 
Jo Stefan, det är oerhört spännande och jag håller med - vem vill inte följa Per Sundins intressanta kartläggning. Jag har själv noterat att han är mycket kunnig.

2013-07-10, 15:50
Svar #18

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Var det denne Bertil Larsson som, tillsammans med sin son Jakob, skänkte Lövångers kyrka dess stora kyrkklocka? Inskriptionen på den lyder: Bartel Larsen och hans son Jacob Bartelsson lodt dene klocke stöbe hus Mattias Benning udi L?beck anno 1595 allt enligt Lövånger-en sockenbeskrivning band 2 av Carl Holm.

2013-07-20, 21:28
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-07-21, 06:59
Svar #20

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Javisst kan det vara denne borgmästare. Men jag har inte tillgång till min databas för tillfället (är på Oringenorienteringen i Boden).

2013-07-21, 13:44
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ok, du är väl väl Oringenorienterad också förmodar jag. För att ta kontrollen över borgmästarens öde verkar det som om din dator och databas kom väl till pass för att ta ut den rätta riktningen!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2013-07-21 13:46)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-07-25, 15:47
Svar #22

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Det är möjligt för att inte säga troligt att Bertil Larsson hade någon koppling till socknen. Anknytning till Västerbotten vet vi ju att både far och son har genom sina giften, svårt att hitta någon direkt som skulle kunna vara far till Bertil i Lövånger ändå.
 
Ett uppslag att kanske kolla upp är väl den Bertil Persson som finns i längderna i Bodan mellan 1539 och 1548 och som verkar efterträdas 1549 av en son Önde Bertilsson. Bertil som personnamn är sällsynt i Lövånger, och efter att ha snabbt bläddrat igenom skattelängderna fram till 1550 så hittar jag bara dessa två i Bodan.  
 
Eftersom Bertil Larsson uppträder så tidigt som 1559 i Gävle är det knepigt att hitta den direkta kopplingen till Bertil Persson i Bodan, om den nu finns.  
 
Inventarier till sockenkyrkor i Västerbotten som donationer är inte ovanliga, men troligen hade man någon koppling till socknen ifråga innan man gör en sån donation.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-07-25 16:23)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna