ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska presidenter  (läst 2535 gånger)

2000-01-09, 23:40
läst 2535 gånger

Fredrick Andreasson

Jag har sett i en bok (Jag tror den hette The complete book of American presidents) att det skulle finnas en president med svenska anor,nämligen ingen mindre än Frankil D Roosevelt som dessutom hade finska anor. Jag undrar om det finns fler amerikanska presid

2000-01-10, 12:52
Svar #1

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Franklin D. Roosevelt hade visserligen förfäder som var svenska undersåtar men några etniska svenskar rörde det sig nog inte om. Hans svenske anfader var Martin Hermansson Hoffman, född ca 1625 i Reval (nuvarande Tallin), senare bosatt i Kingston och i New Amsterdam.
Richard Milhous Nixon däremot hade både svenska och finska förfäder via Nya Sverige bl.a. Gustaf Danielsson som kom med Örnen 1654 samt Olof Nilsson och värmlandsfinnen Tomas Jakobsson som kom med Mercurius 1656.
Källor bl.a. Gary Boyd Roberts Ancestors of American Presidents (1995), Peter Stebbins Craig The 1693 Census of the Swedes on the Delaware (1993).

2000-01-11, 10:05
Svar #2

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Lars Hansson var tjänstgörande president i egenskap av talman innan den förste valde presidenten Georg Washington.  
John Morton var en av undertecknarna av självständighetsförklaringen. Hans farfar var Mårten Mårtensson från Nya Sverige.

2000-01-11, 12:23
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bo Skoglund menar nog John Hanson, som diskuterats i något tidigare inlägg på Anbytarforum, men han hade skotska rötter (vill jag minnas), inte svenska i alla fall.

2000-01-12, 11:57
Svar #4

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Det gäller att kolla vad man skriver, får skylla på att jag letat efter Lars och Larsson på sistone. Men jag fick fram budskapet även om de svenska rötterna var tveksamma, rubriken Amerikas förste president hade jag missat.

2000-01-12, 23:59
Svar #5

Fredrick Andreasson

Det var kanske en för snävt satt rubrik på denna debatt. Man kanske skulle utsträcka den till Kända amerikaner med svenska anor istället.
Nåväl..Här är några kända amerikaner jag skulle vilja veta mer om deras svenska ursprung:
 
Rikard Widmark, amerikansk skådespelare
Robert Englund, amerikansk skådespelare
Erik Lindros, amerikansk ishockeyspelare
Listan kan säkert göras mycket längre...
 
Mvh
Fredrick Andreasson

2000-01-28, 15:07
Svar #6

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Fredrick!
 
Lindros är ju kanadick, men du kanske räknar med Kanada också? Jag har hört att han (Erik L) skall ha anor i Småland, där hans farfarsfar lär ha organiserat en strejk i början av 1900-talet.
 
MVH
Johan Sjöberg

2000-01-30, 00:54
Svar #7

Fredrick Andreasson

Johan!
 
Förlåt så mycket för att jag gav Erik fel nationalitet. Han känns väl mer amerikan
för att han spelar i en liga (NHL) där nästan vart enda lag numera är amerikanskt. Om jag
inte minns fel så har Bo Lindwall sagt i samtal med mig att hans släkt skulle ha kommit från trakten runt Värnamo. Men detta skulle vi kanske inte diskutera här för det är ju reserverat för amerikanska presidenter med svenska anor.
Jag ska istället införa en debattkategori för utlänningar med svenska rötter så att debatten
inte blir så avgränsat.
 
Mvh
Fredrick Andreasson

2000-01-30, 23:54
Svar #8

Lars Johansson

Kanada ligger väl fortfarande i Amerika?

2000-01-31, 12:24
Svar #9

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Visst ligger Kanada i Amerika, men det gör Jamaica, Mexico och Chile också. De brukar inte klassas som amerikaner.. Och Fredrick, det var inte illa menat (bara så du vet).

2000-01-31, 22:10
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Eftersom intresset för kändisars förfäder och kändisantavlor är så stort har jag startat ett nytt huvudämne i Anbytarforum: Kändisars härstamning. Starta en diskussion där om den kändis ni är intresserad av (svensk eller svenskättling spelar ingen roll). Skriv namnet som rubrik (efternamnet först!).

2006-10-23, 13:01
Svar #11

Annika Lund

Hej,
 
Eftersom kändisars härstamning är stängt för tillfället frågar jag här istället.
Jag har hört att David Lynch är en svenskättling. Är det någon som vet närmare om detta?

2006-10-23, 17:07
Svar #12

Timo Rosengren

Hej
 
Enligt Wikipedia på engelska har David Lynch
finska grandparents. Vet inte något närmare.
Timo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna