ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Graan, Maria (1836-1864), lappflicka  (läst 1550 gånger)

2010-02-08, 13:10
läst 1550 gånger

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Lappflickan Maria Graans skalle ligger ännu på Lunds universitet. Samerna kommer eventuellt att ta hem henne framöver och begrava henne. men jag tror inte någon utrett hennes släkt. Därför skapar jag en tråd om henne.
 
http://www.vk.se/Article.jsp?article=313475&category=390
 
Hon dog 1864 i Lund.
 
Att hon finns på universitetet beror på de rasbiologiska galenskaper som fanns förr i tiden. Det finns MÅNGA fler skallar med namn, men på förbrytare och funktionshindrade och liknande... Det lär finnas mycket få skallar kvar som är samiska som går att identifiera.
 
De som vill läsa mer om rasbiologin och samerna kan se här: http://www.sametinget.se/1930
 
Men vem var Graan. Hur mycket går det att få fram om hennes liv och hennes släkt?
 
(Det går inte att lägga till nya ämnen på Samesidan här på anbytarforum så jag gör så här!)
 
/Torbjörn

2010-02-11, 13:15
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Hjälp en okunnig. Om en person är född i Lycksele lappmark, var hittar man hennes födelsedata då?
 
Inte Lycksele, där är hon inte.
 
/T

2010-02-12, 19:40
Svar #2

Erik Holmlund

Hej Torbjörn,  
 
Jag ser att Kjell-Åke Lundström omnämns i den länkade artikeln från VK. Han är en av de forskare som har allra bäst koll på släktforskning om lappar i Västerbotten så att han har gått bet på Maria Graan gör ju att utgångsläget känns lite svårt. Han har gjort familjesammanställningar av samebyarna i Västerbotten, inklusive de i Lycksele lappmark.
 
Hursomhelst. Lycksele lappmark omfattar ett par socknar. Särskilt Sorsele & Stensele/Tärna socknar har stor lappsk befolkning vid aktuell tid. Samtliga av dessa socknar har brytits ut ur Lycksele socken. Att hon skrivs med efternamnet Graan gör att tankarna går direkt till samebyn Gran i Sorsele där det förekommer personer som bär efternamnet Grahn, bl.a. några av mina anor. Min ana, Anders Kristoffersson Grahn (f.1830) tycks tagit sig efternamnet Grahn i mitten av 1800-talet, ungefär samtidigt som två av hans kusiner [Jonas Andersson Grahn f.1818 & Johan Andersson Grahn f.1827] också tar sig samma efternamn. Det kan eventuellt finnas en koppling till denna Grahn-släkt men jag hittar ingen Maria född 1836 i denna släktgrupp, dock har jag inte letat efter henne i några dopböcker utan endast kollat i egna anteckningar. En Maja Kristoffersdotter f.1828 (vars öde är för mig obekant) är det närmaste jag kommit i denna Grahn-släkt, men det skiljer ju som sagt hela 8 år mot födelseuppgiften från Lund. Hon var syster åt ovan nämnde Anders Kristoffersson Grahn.
 
Men notera att hon inte alls nödvändigtvis måste komma från någon släkt som bär namnet Graan/Grahn. Flera personer med rötterna i samebyn Gran har tagit sig namn som börjar på Gran- eller bara Grahn/Graan utan direkt påvisbara inbördes släktskap.  
 
Namnet Graan är i vilket fall som helst ett indicium som pekar mot Grans sameby. Sen var ju lapparna ett rörligt folk och det förekommer att samebarn döptes även i kustsocknarna.
 
I folkräkningen från 1890 kan man få lite grov koll var i Västerbotten som personer bodde som bar efternamnet Grahn. De flesta med efternamnet Grahn bodde i svensksocknarna vid kusten, men det finns en del även i Sorsele & Lycksele.
http://www.foark.umu.se/folk/ac/Sok.asp?selarkbild=&txtfnamn=&txtenamn=grahn&ns= exakt&fodd=&selar=Exakt&fodfors=&fscbkod=&hemort=&yrke=&selkon=&sortering=&selci v=&action=S%F6k
 
mvh
Erik
Örnsköldsvik

2010-02-13, 11:39
Svar #3

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Torbjörn! Tack för att Du tar upp detta! Det var konstnärinnan Rose-Marie Huuva som först fäste uppmärksamheten på de här otillständiga förhållandena med de uppgrävda kvarlevorna. Alla biografica är givetvis extra värdefulla, d v s så att museifolket förstår att det handlar om riktiga människor och inte om artefakter.

2010-02-13, 13:44
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag undrar vad som skulle ske om man gick till KI, Lund och Historiska museet och kräver att få fotografera av alla skallar med namn. Det finns inte så många samer med namn eller andra uppgifter på. Och samerna har en stark lobbygrupp som kräver att man gör upp med det rasbiologiska förflutna. Men de funktionshindrade har inte en lika stark lobbygrupp och 99,999% vet inte att det finns en massa IDENTIFIERBARA skallar samlade från det som kallades sinnesslöa och underutvecklade förr. jag undrar också hur många skallar av zigenare och s.k. tattare som bär namn som Maria!?
 
Finns inflyttningslängder från Lund och utflyttningspapper från nån socken kring Lycksele?
 
Om hon fick barn kan kvinnan på bilden vara någons mormorsmor!
 
/T

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna