ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmgren, Finn (1895-1928) - polarforskare  (läst 2245 gånger)

2001-02-19, 18:46
läst 2245 gånger

Kent Johansson

I Uppsala finns en staty på meterologen och polarfararen Finn Malmgren.Är det någon som vet något om hans bakgrund,familj osv. Kanske en öppning för vidare släktforskning. Han var född 1895. Mycket tacksam för svar.
 
(Detta meddelande flyttades hit den 12/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2001-02-19, 21:40
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Med anledning av fråga på annan plats, en utgångspunkt för vidare forskning:
 
Malmgren, Finn Adolf Erik Johan, f 9 jan
1895 i Gbg, Domk, d i juni 1928 i polarisen
norr om Spetsbergen (enl db för Domk, Uppsala,
med marginalanteckn omkr 12 juni).
Föräldrar: postdirektören Adolf Ferdinand M
o Anna Lovisa Forsgren.
 
(Olle Franzén, art. i Svenskt biografiskt lexikon, bd 24, s. 770-72)

2001-02-19, 21:41
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Kent!
 
Jag startar en ny diskussion under Finn Malmgrens namn i avdelningen Kändisars härstamning, där det blir lättare att finna honom.
(Detta meddelande flyttades hit den 12/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2002-09-01, 19:16
Svar #3

Johanna Mörtberg

Hej!
Jag vill veta om meteorologen Finn Malmgren har
några släktingar som ännu är i livet. Så vitt jag
vet hade Finn inga egna barn, men hans äldre
syster Greta som gifte sig med Anton Fägersten
(han var fil.lic i Uppsala) kanske har några. Jag
vet tyvärr inte när Greta föddes men det var
troligtvis i Göteborg ett par år före Finn. Hon
flyttade troligen till Uppsala sedan hon gift
sig.
Kanske också någon kan svara på varför Finn
Malmgren fått en gata uppkallad efter sig i
Hammarbyhöjden (Sthlm) trots att han växte upp i
Äppelviken, Bromma?

Svara gärna till johannamortberg@hotmail.com

2002-09-01, 20:59
Svar #4

Ingrid Bergström

Om gatan: Ur stockholms gatunamn: NB föreslog 1931 att man i avsaknad av ett tillräckligt antal lokala namn inom detta hittils obetydligt bebyggda område.... måtte benämna gatorna efter svenska kulturpersonligheter.....vilka genom sina forskningsresor i främmande länder....gjort betydande insatser...

2002-09-01, 22:21
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det är vanligt att gatorna i nyare stadsdelar i Stockholm har s k kategorinamn, t ex kategorin forskningsresande eller som i Fruängen kända kvinnor eller i Farsta värmländska ortnamn, för att ta några exempel. Men det finns naturligtvis också exempel på att man anknyter kända personer geografiskt till en plats där de är födda eller har bott eller verkat. Sådana exempel är Carl-Gustaf Lindstedts Gata och Ragnar Östbergs Plan, båda på Kungsholmen. F ö är såväl Hammarbyhöjden som Äppelviken stadsdelar i Stockholm. (Om jag inte minns fel finns det 114 stadsdelar i dagens Stockholm.) Bromma var en socken som till större delen inkorporerades med Stockholm på 1910-talet. I dag är det en postadress och en församling, men inte någon stadsdel.

2002-09-02, 13:38
Svar #6

Johanna Mörtberg

Tack ingrid och Tord för hjälpen angående 
gatunamnet! Det klarnar!
 
Beträffande jakten på efterlevande kan jag nu 
konstatera att Finn Malmgrens syster Greta 
troligen var född 13/2 1892 i Karlstad och att 
hon gifte sig med Anton 1921. Har någon info om 
eventuella barn kan ni gärna skriva till mig.
Vänliga hälsningar 
Johanna
 
johannamortberg@hotmail.com

2003-02-06, 12:20
Svar #7

Karl-Gustaf Mattsson

Jag har gjort en släktutredning åt Verner Hardmo, under 40-talet mångfaldig världsmästare i gångsport. Han är släkt med Finn Malmgren. Jag har några böcker till försäljning om någon är intresserad. 250 sidor, rikt illustrerad. Kostar 285 kr + porto

2003-05-30, 18:24
Svar #8

Karl Novik

Skall börja med att ursäkta bristen på fakta, allt här är taget ur mitt huvud, snubblade på den här sidan utav en slump.
Är sonson till Ingrid Fägersten, som är systerdotter till Finn Malmgren.
Tyvärr så avled min farmor under 2002, men innan hon pensionerade sig så arbetade hon som gynekolog.
I hennes sommarhus på Orust som tidigare ägdes utav hennes föräldrar, Anton och Greta Fägersten, finns det en bok fylld med tidningsurklipp som alla handlar om Finn Malmgrens expedition. Finns även en liten kopia utav Finn-statyn i Uppsala.
Ingrids yngre syster (tror att hon också hette Greta, är inte säker, får fråga min pappa när tillfälle ges.) avled i sjukdom 1986.
Ingrid fick med Anders Novik (fd. Överläkare i Borås) 5 barn under 50-talet.
 
Eva, 1950
Axel, 1953
Folke, 1955 (min far)
Bengt, 195?
Gunnar,195?
 
Alla förutom Gunnar heter endast Novik i efternamn, Gunnar heter Fägersten Novik.
 
Folke har 3 döttrar och en son (jag)
Axel 2 söner
Bengt 2 döttrar och en son
Gunnar 2 söner
 
 
/Kalle

2005-11-07, 18:22
Svar #9

Felicia Malmgren

hej, förlåt att jag upptäckte denna sida 4 år senare men jag är släkt med Finn Malmgren, inte på så nära håll men jag är släkt med honom. jag har ett arkiv med ett släktträd m.m
// Felicia
 
(Detta meddelande flyttades hit den 12/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2007-02-03, 00:51
Svar #10

Bengt Novik

Jag är mkt nära släkt med honom; han var min mormors bror. Ställer gärna upp m mer info om någon önskar.
mvh
 
(Detta meddelande flyttades hit den 12/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2007-03-24, 17:35
Svar #11

Utloggad Marie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 10:05
    • Visa profil
Kan inte du Bengt ta kontakt med mig ang. Finn Malmgrens anor. Jag släktforskar åt en bekant vars mormor på något sätt var släkt med honom.
 
(Detta meddelande flyttades hit den 12/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna