ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindblad, Jan (1932-1987) - Naturfotograf  (läst 2320 gånger)

2005-02-25, 09:33
läst 2320 gånger

Sören Olsson

Hej!
 
Är det någon som har forskat på anorna för den numera avlidne naturfotografen och äventyraren Jan Lindblad? Jag kommer ihåg att han själv talade om i ett TV-program att han jobbat på cirkus, men har ingen aning var han kommer ifrån.
 
Med vänliga hälsningar
Sören Olsson

2005-03-13, 15:34
Svar #1

Gun Aronsson

Hej!
Jag såg ej inlägget förrän idag Det verkar som du inte fått någon upplysning.Det enda jag vet är att min far och Jans far var arbetskamrater vid järnvägen Min far var stins i Huvudsta så det var väl där de var arbetskamrater Mer vet jag inte
Hälsningar Gun Aronsson

2005-03-13, 17:12
Svar #2

Utloggad Ulla Nordenstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-05-10, 08:12
    • Visa profil
Hej Sören!
Jan Lindblads mor hette Irma Wollberg f.1896 i Norrbäck, Lycksele sn.Hon var gift med Frej Lindblad från Örebro.Har du läst någon av Jans böcker?Han berättar mycket om sig själv och sin uppväxt i någon av böckerna.Kommer inte ihåg vilken.På hans mors sida finns släkten dokumenterad och tillgänglig i Uttermangården i Norrbäck.

2005-03-13, 17:42
Svar #3

Sören Olsson

Hej Gun och Ulla!
 
Tack så mycket för upplysningar. Jag har nog läst någon av Jans böcker för länge sedan men tänkte då inte så mycket på den typen av uppgifter. Det är nog en bra id? att gå till biblioteket och låna någon av hans böcker.
 
Ha en bra dag!
Hälsningar
Sören Olsson

2017-02-12, 21:03
Svar #4

Utloggad Jessica Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 21:21
    • Visa profil
F Frey Edvard Lindblad 1889-1965 gm Irma född 1896
ff Viktor Lindblad född 1862 i Svenarum gm Ida Sofia Nilsd född 1863
fff Johan Lindblad född 1829 i Svenarum gm Sara Elisabet Johansd född 1825 i Svenarum
ffff är det ngn som vet?

2020-02-14, 23:59
Svar #5

Utloggad Lillemor Öberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-02-15, 00:01
    • Visa profil
Hej!

Läste de här inläggen först nu, men jag svarar  trots att det är länge sedan ämnet startade.
Jag har inte forskat själv på det här, men jag minns att en kusin till min pappa berättade att Jan Lindblad var släkt till oss på min farmors sida. Hur kommer jag tyvärr inte ihåg. Min farmor hette Signe Maria Lidberg (gift Öberg), var född i Latikberg (AC) och levde mellan 1896-1975.

Vänliga hälsningar,
Lillemor Öberg

2020-02-16, 14:56
Svar #6

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Såg det här om Jan Lindblad och vet att han en tid ofta besökte Njutånger,söder om Hudiksvall. Varför han gjorde det berodde på att det var Sven Gillsäter som var född och uppväxt i den socknen. Vet också att de skulle åka ut till sjöss i den fjärd som ligger där men att de som var med Jan var rädd, eftersom han inte tog med sig sina mediciner. Han var ju bl a diabetiker ! Att han jobbat på cirkus kan nog stämma för han var en mycket duktig jonglör. Han blev tyvärr bara 55 år gammal och dog i Stockholm efter ett besök på Sri Lanka av njursvikt som härrrörde sig efter en tropisk feber.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna