ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pettersson, C. G. (1876-1953)  (läst 659 gånger)

2001-11-15, 14:17
läst 659 gånger

Kerstin Eklund

C G Pettersson som ritade de fina Pettersson båtarna, är det någon som vet var han härstammade ifrån?
 
Mvh Kerstin

2001-11-15, 22:43
Svar #1

Peter Funke (Fun)

Gunnar Fritz-Crone gav 1981 ut en bok om Pettersson och hans båtar. Där anges att C G Pettersson föddes 1876 på Tenö gård i närheten av Vaxholm. CG var äldst i en syskonskara av sex barn, och fadern, som var arrendator, hette Carl Wilhelm. År 1885 flyttade familjen till Ramsö  
enligt samma källa.

2001-11-16, 01:10
Svar #2

Göran Johnson

Intressanta sammanträffanden. Gunnar Fritz-Crone hette min lärare, när jag tog violinlektioner omkring 1955-1960. Jag hyrde sommarställde på Ramsö på omkring 1973-76. Sedan försökte jag köpa Tenö på Bogesundslandet nära Vaxholm av Domänverket, men någon annan bjöd över, så jag hamnade på Gotland i stället. Men jag hade ingen aning om detta med Pettersson. Inget av detta har förstås någonsomhelst relevans för släktforskning...

2001-11-16, 13:36
Svar #3

Kerstin Eklund

Jag är uppvuxen på Ramsö, därav min nyfikenhet. Jag har hört att en del Petterssonbåtar byggdes där på Reversatorvarvet (nuvarande Ramsövarvet). Om någon stött på något om ovan nämnda varv så hör gärna av er. Det lär ha varit 200 anställda där i början av 1900-talet.
Tack för tipset om boken!
 
Mvh Kerstin

2001-11-16, 19:32
Svar #4

Peter Funke (Fun)

Boken av Fritz-Crone heter C G Pettersson - båtkonstruktör och äventyrare. Enligt boken anlade C G tillsammans med brodern Robert ett mindre varv på Ramsö 1902. Men varvet lades ned efter en kort tid, och då började CG P som konstruktör på Reversator, som Du nämner. De båtar han först ritade hade dock föga gemensamt med de senare petterssonbåtarna. Men mer om detta finner Du i boken!

2002-10-18, 13:52
Svar #5

Leif Gannert

Hur får jag tag på ett exemplar av boken som Fritz-Crone skrivit? De svenska antikvariaten på Internet har inga exemplar. Vore tacksam om någon har ett exemplar till försäljning, eller vet var den finns att köpa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna