ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hyltén-Cavallius, Gunnar Olof (1818-1889)  (läst 2690 gånger)

2011-09-15, 22:55
läst 2690 gånger

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
I senaste numret av KGF-Nytt, nr 114 sep 2011, sid. 10 - 11, presenterar Niclas Rosenbalck en Antavla för Värend och Virdarnas författare, Gunnar Olof Hyltén - Cavallius.
Tyvärr har där smugit in några fel som inte får stå opåpekade.
Petrus Hyltenius var komminister i Gnosjö 1735 - 51 och inte 1703 - 33. Den senare årsräckan passar tidsmässigt bättre in på fadern Erik som också var komminister i Gnosjö. Jag har inte tillgång till Linköpings stifts herdaminnen så jag har inte kunnat kontrollera.
 
Anna Dryandra kan rimligen inte vara född 1706 22/5 eftersom hon gifte sig 1692 30/11 i Göteryd. Det passar bättre med 1665 som jag har i min databas. Hon är väl dotter till Andreas Andersson Dryander som var kyrkoherde i Göteryd.
 
Det hade varit roligt i min släktforskning om uppgiften på sid. 10 att Anna Siggonia var dtrdtr dtr till biskop Petrus Jonæ vore riktig. Tyvärr är det nog fel. Men jag skulle tycka det var roligare om jag hade fel.
Hoppas att den flitige Niclas Rosenbalk ser detta och rättar till det hela.
MVH
Inge

2011-09-16, 08:02
Svar #1

Jan-Åke Holmbring

Inge
Gnosjö församling hör till Växjö stift; i övrigt är resonemanget om far och son Hyltenius riktigt enligt detta stifts herdaminne.
Mvh
Jan-Åke

2011-09-17, 09:27
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Inge!  
 
Har ännu inte sett den publicerade antavlan i KGF-Nytt, men då det är jag som skickade in släkttavleuppgifterna till redaktören så är det också jag som måste ta på mig felaktigheterna om de inte blivit bearbetade av någon annan. Det var ett antavleutkast till en artikel som jag inte hade tänkt skulle publiceras utan en beskrivande utförlig text och mer redaktionellt arbete. KGF-Nytt har dock brist på artiklar och tar vad de har för stunden och dessvärre har jag inte haft någon tid att sammanställa en artikel. Skadan är skedd och jag kan bara beklaga och be att få återkomma här med en korrekt antavla för den store Hylta-Calle då jag kollat upp dina påpekanden.  
 
vänligen,  
Niclas  

2011-09-17, 14:55
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2020-12-08, 19:12
    • Visa profil
Så vitt jag kan se står det i KGF-Nytt om Anna Dryandra att hon dör 1706 22/5. I så fall kan hon ju mycket väl gifta sig 1692 30/11. Texten på det här uppslaget är väldigt liten och det är lätt att förväxla ett f och ett kors.
Jag vet inte om de här datumen är korrekta, en de är rimliga.
 
Sylvia

2011-09-17, 18:34
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovanstående inlägg har förts över ifrån en diskussion under släkter: Hyltén. Denna diskussion om Gunnar Olof Hyltén-Cavallius är skapad den 17 september 2011 av Niclas Rosenbalck för att knyta samman inläggen.
 
För att kunna diskutera de felaktigheter som finns på den publicerade antavlan bör dess relevanta delar återges här så att läsare kan deltaga med fakta och resonemang utifrån egen källforskning.
 
Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
född 1818 18/5 i Vislanda sn
död 1889 5/7 på Sunnanvik, Skatelöv sn
 
diplomat, folklivsforskare och etnolog
grundade Smålands museum i Växjö 1867
författare av Wärend och wirdarne
gift med Sophia Haeggström (1828-1896),
dtr t boktryckaren o förläggaren
Zacharias Haeggström ohh Eva Fredrika
Burström i Stockholm
 
 
[color=0000ff]Gunnar Olofs fäderneanor:[/color]

 
 
[color=0000ff]Gunnar Olofs möderneanor:[/color]
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-09-18 00:09)

2011-09-17, 18:50
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Årtalet för Petrus Hyltenius tjänstetid i Gnosjö är fel , de angivna årtalen är dennes fars Erik Hyltenius verksamhetstid i Gnosjö. Deras biografier återfinns i Gotthard Virdestams verk Växjö stifts herdaminne del 5 s 251.
 
Anna (~Annika) Dryandra avled som också korrekt uppges i antavlan 1706 22/5 vilket framgår av Gotthard Virdestams verk Växjö stifts herdaminne del 3 s 162 och verifieras av Södra Ljunga C:2 s 262 (dödlängd 1706):

observera att namnet Annika uppkommit som en diminutivform av Anna; under denna tid kan alltså namnen användas synonymt om samma person.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-09-17 19:28)

2011-09-17, 19:02
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När det gäller uppgiften jag lagt in i antavlan om att Anna Siggonia var dtrdtr dtr t biskop Petrus Jonae Angermannus i Växjö så var detta en arbetsnotis som inte skulle kommit med i publiceringen. Jag har lagt in den utifrån Wahlgrens uppgift i Släkten Heurlin och tanken var att vid tillfälle kolla upp detta noggrannare. Enligt Paul Wilstadius i Smolandi Upsalienses del 4, biografi nr 1271 anges Anna som dotter till kh Laurentius Siggonius första hustru Anna Castensdotter i Norrköping:


2011-09-17, 19:24
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Norrköpings S:t Olai CI:2, f 42r (födelselängd 1661, juni):

 
Anna Siggonias dödnotis (1711-02-07) finns i Odensjö C:1 s 292:
 
Äldersuppgiften (trots att den gör henne två månader äldre än födelseuppgiften i Norrköping) bekräftar att det är dottern Anna som föddes i Norrköping 1661 4/6 och således att modern är Anna Castensdotter.
[obs! att samma år i Odensjö den 3 september begravdes dessutom Past. Fader Måns Gudmunson 93 [år]]
 
***********************************
Hur ser Anna Castensdotter anor ut ?

2011-09-17, 23:21
Svar #8

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6332
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 00:22
    • Visa profil
Beträffande Anna Castensdotter:
 
1. Anna Castensdotter, död 1661 (bg 27/10) i Norrköping, S:t Olai förs. Gift 1:o 1657 27/9 i Norrköping med Joachim Joachimsson Geran, död 1659 (bg 20/11) i Norrköping, S:t Olai förs. Överskärare, bosatt i Nordankvarteret i Norrköping. Gift 2:o 1660 28/8 i Norrköping, S:t Olai förs., med Lars Siggonius, i hans första gifte (gift 2:o omkr. 1663 med Margareta Dusæa, i hennes andra gifte [gift 1:o 1649 15/1 med Andreas Magni Megalinus, död 1661 11/4, kyrkoherde och häradsprost i Agunnaryd], dotter till Herman Dusæus, domprost i Växjö, och Elisabet Lundebergia; gift 3:o omkr. 1675 med Annika Wirænia, i hennes första gifte [gift 2:o 1695 5/5 i Agunnaryds sn med Håkan Flintsten, i hans första gifte (gift 2:o 1733 15/4 i Väckelsångs sn med Ebba Maria Berghman, född 1706 9/8 i Ekeryd, Väckelsångs sn, död 1778 13/5 i Högnalöv Storegården, Uråsa sn), född 1669 i Norrsunda, Edshults sn, död 1733 25/6 i Virestads sn, kyrkoherde och kontraktsprost i Virestad, son till Nils Flint, adl. Flintsten, överinspektor över salpetersjuderierna i Småland, Västergötland, på Öland och Gotland, och Christina Bergman], född 1651/1652 i Virserums prästgård, Virserums sn, död 1731 6/1, dotter till Daniel Petri Lönebergius, kyrkoherde i Virserum och Järeda, och Ingeborg Alexandersdotter Gryphia), född omkr. 1625 i Östra Årena, Målilla sn, död 1694 17/1 i Agunnaryds sn, skolgosse i Linköping 1637 18/9, collega scholæ i Norrköping, sedermera kyrkoherde i Agunnaryd, Växjö stift, son till Sigge Larsson, skattebonde i Östra Årena, Målilla sn, nämndeman och länsman i Aspelands härad, och Brita Börjesdotter.
 
*** I ***

2. Casten Castensson, död 1676 (bg 14/6) i Norrköping, S:t Olai förs. Handelsman, bosatt i Strandkvarteret i Norrköping. Gift 1:o (gift 2:o 1651 24/8 i Norrköping, S:t Olai förs., med Regina Spalding, död 1665 (bg 24/8) i Norrköping, S:t Olai förs., dotter till Jöran Spalding [d.ä.], handelsman i Norrköping, och Emerentia Burmeister; gift 3:o 1666 21/11 i Norrköping, S:t Olai förs., med Barbro Eriksdotter, dotter til Erik Mattsson, borgmästare i Norrköping, och hans första hustru, Malin Fransdotter) före 1640 med
3. Anna, död 1650 (bg 29/12) i Norrköping, S:t Olai förs.
 
Man kan av Anna Siggoniæ dopnotis notera, att bland faddrarna återfinns både morfadern Casten Castensson och hennes mors tidigare svärfader, Jochum Geran.

2011-09-18, 09:39
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om Casten Castensson se även Landskap » Östergötland » Efterlysningar (stängd för nya rubriker) » Castensson i Norrköping .
 
Redan i mantalslängden 1642 (f 211v) nämns Castenn Castennßon med hustru (NN), en legodräng (NN) och en legopiga (NN), som bosatta i Norrköping stad och strandkvarteret. Det torde finnas mer om denna familj i Norrköpings rådhusrätts domböcker ( renoverade exemplar av domboken perioden 1608-1700 ifrån Göta hovrätt finns numera digitaliserade av Arkiv Digital under Advokatfiskalen Östergötlands län , volymerna EVIIBAA:4542 -EVIIBAA:4641. Detta öppnar upp för vidare forskning i det protoindustriella Norrköping med dess spännande invandringshistoria.).
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-09-18 09:49)

2011-09-18, 18:51
Svar #10

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Tack Niclas och övriga. Det var klargörande på många punkter.
Inge

2013-01-08, 15:36
Svar #11

Utloggad Lennart Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 13:58
    • Visa profil
Det fattas en dotter till Lars Siggonius i Herdaminnena, nämligen Margareta Christina Siggonia född 1710 i Hovmantorp död i S Solberga, Erikstorp 17770101. Hon var gift ca 1739 med häradsskrivaren Alexander Hallin född 17130612 i S Södra Solberga och son till komminister Johannes Hallin, (född 1652 i Långaryd, död 1724 i S S) och Christina Tvetovia f ca 1667 i Lenhovda, död 14 juni 1739 i Erikstorp SS. Hon finns inte heller med i Herdaminnena som dotter till Lars Tvetovius och Karin Olofsdotter. Margareta Christina finns med som inneboende hos sin faster Ingeborg Siggovia(Korsberga AI:2 sid 261)
Lennart K

2015-12-14, 01:49
Svar #12

Utloggad Erik Sahlström Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 22:44
    • Visa profil
Hej! Jag försöker forska i Anna Castensdotter:s släkt. Då Casten har 3(?) fruar hittar jag inte vilken som är modern till Anna Castensdotter? någon som kan hjälpa mig?

2015-12-14, 16:15
Svar #13

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6332
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 00:22
    • Visa profil
Svaret på den senaste frågan finns i mitt inlägg  ovan.

2015-12-16, 23:51
Svar #14

Utloggad Erik Sahlström Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 22:44
    • Visa profil
Okej. Många parenteser och siffror att hålla koll på och eftersom jag är hyfsat ny på det här och jag avläser det som att 3:o(anna, död 1650) är  Anna Siggoniæ moder och inte Regina Spalding? kan någon var vänlig att bekräfta? Eller har någon något kanske ett  dopbevis att länka mig till?

2015-12-17, 11:58
Svar #15

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6332
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 00:22
    • Visa profil
För att göra det litet mera lättläst:
 
Casten Castensson, död 1676 (bg 14/6) i Norrköping, S:t Olai förs. Handelsman, bosatt i Strandkvarteret i Norrköping.
Gift 1:o före 1640 med Anna, död 1650 (bg 29/12) i Norrköping, S:t Olai förs.
Gift 2:o 1651 24/8 i Norrköping, S:t Olai förs., med Regina Spalding, död 1665 (bg 24/8) i Norrköping, S:t Olai förs., dotter till Jöran Spalding (d.ä.), handelsman i Norrköping, och Emerentia Burmeister
Gift 3:o 1666 21/11 i Norrköping, S:t Olai förs., med Barbro Eriksdotter, dotter til Erik Mattsson, borgmästare i Norrköping, och hans första hustru, Malin Fransdotter
Dotter i första giftet:
Anna Castensdotter, död 1661 (= ana 1 ).

2021-02-17, 16:25
Svar #16

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-04-14, 14:03
    • Visa profil
hej,
är den nämnda Johann Spalging från Plau Mecklenburg. vet du var han hade sin egendom ?
hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna