ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2005  (läst 3439 gånger)

2002-01-05, 19:17
läst 3439 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Släkten Yngström finns med i Svenska Ättartal V (1889) av V. Örnberg på sidan 458-459 (Ericsson-släkten finns för övrigt i samma volym). Johan Yngströms son Magnus f 1773 nämns där utan några andra uppgifter än att han ska ha avlidit 1809. Frågan inställer sig då givetvis hur han kan ställas till ansvar för stöld två år efter sin död!
 
De glödheta frågorna är nu:
1) hur säkert är det att lösdrivaren och gardisten Magnus Yngström 1811, som är 38 år, verkligen är samma person som Johan Yngströms son född 1773?
2) vad är Örnbergs källa till att Magnus Yngström avlider 1809?

2002-01-06, 14:21
Svar #1

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Jag,jag vet ju inte vem som har rätt. Jag har ju hittat det jag hittat så att säga. När jag började leta visste jag inte ens att han var släkt med J.E. När jag började forska sa en avlägsen släkting till mig att han hört att vi släktade med John Eriksson. Jag avfärdade det direkt eftersom jag trodde han blandat ihop våra efternamn( jag hette Eriksson som ogift). När jag läser ett artikel ur en Bergslagen i Ord och Bild som handlar om John Ericssons möderne, så står där även om en syster till J.E, LISA(född 1764-09-08 i Dammhyttan), som heller aldrig nämns. Kan det inte vara så att ingen egentligen har forskat i HELA familjen utan stirrat sig blind på de närmaste anorna? Socknarna runt Filipstad är ju inte de roligaste att söka i. Svärläst och brunnet. KAnske det är orsaken till att det inte blivit gjort. Varför Örnberg angett dödsåret 1809 vet jag inte. Har han alltid rätt för övrigt? Jag har hittat lite släktmaterial om Yngström på Arkivcentrum i Karlstad, men förstår dem inte riktigt. Kanske det är mer begripliga för Elisabeth Thorsell eftersom där finns Svenssons och Dahlgren och Berggrenar i en salig blandning. ELLER så gäller det en annan Yngströmssläkt inblandad .(Fast i ett av dessa sammanhang nämns inte min Magnus utan en Carl Johan Yngström.De kanske inte är släkt)
I en tabell nämns Johan J:son Horn, 1711-1760,  som far till Johan Yngström *1739 och en (syster??) Katarina Yngström*1741 gm Lars Nyström.  
MVH/Marianne

2002-01-06, 15:50
Svar #2

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Elisabet och tack för svaret. Som du säger så är materialet lite bristfälligt och det som finns är ibland lite motsägelsefullt. Men det du skriver låter ju troligare dvs att det finns en generation till emellan.
Mvh Ulla

2002-01-07, 23:04
Svar #3

Leif Svensson

En uppfinnare återvänder
Av: Stefan Hilding
Publicerad i Populär Historia 3/95
 
Fredagen den 12 september 1890 ankom till Stockholm, med en amerikansk fregatt, kvarlevorna efter uppfinnaren John Ericsson. Under furstliga former skulle nu hjälten från amerikanska inbördeskriget föras till sin grav i Filipstad. Ceremonierna kring händelsen var enastående. Liktåget blev tidernas jippo som skulle få arrangörerna av våra dagars Vattenfestival att blekna av avund...

2002-01-08, 20:41
Svar #4

Leif Svensson

John Ericsson och Christina Lillieskölds son Hjalmar Elworth föddes 16/11 1827 i Stockholm.
 
Enligt den ökände Albert Palmqvist i Rämmen var det John Ericssons mor som tog hand om Hjalmar.
Någon som vet om detta är sant?
 
Hjalmar dog 1887 7/12 i Kristina församling i Jönköping, men var bosatt på Klara Strandgata 5,
Klarabergsgatan 45, i Stockholm, det blir väl Centralstationen? Han var ju Överdirektör för Statens Järnvägar.

2002-01-08, 23:31
Svar #5

Göran Johnson

Är det någon som råkar ha reda på Christina Lillieskölds anor?

2002-01-09, 08:50
Svar #6

Leif Svensson

John Ericsson var vid tiden för Hjalmar Elworth födelse en ung fattig löjtnant, som icke hade större möjlighet att sätta bo, kanske har han därtill såsom ofrälse icke varit särskilt välkommen i Carolines familj.  
Något giftermål mellan Hjalmar Elworths föräldrar blev i varje fall ej av.  
Hjalmar Elworths namn bildades på det sättet, att E betyder Ericsson och L syftar på Lilliesköld; slutändelsen -worth uppges ha tillagts, emedan John Ericssons mor, som intresserade sig för Hjalmar Elworth var  särskilt förtjust i Walter Scotts romaner, där många ortnamn slutade på -worth.  
Sin första uppfostran fick Hjalmar Elworth hos sin faster, prostinnan Carolina Odhner, och hennes make i Medelplana (Skarab.), där han således blev fosterbror till bl. a. C. Th. Odhner.  
 
Han togs sedan i unga år om hand av sin farbror, Nils Ericson, och vid 14 års ålder befann
sig Hjalmar Elworth  genom hans förmedling som elev vid Trollhätte kanalbyggnad, där han som en hel karl behandlade sitt avvägningsinstrument och ledde sitt arbetsfolk mönstergillt.

2002-01-13, 21:51
Svar #7

Björn Spångberg

Hersing - skotska anor?  
I boken John Ericsson, Mannen och uppfinnaren, av Carola Goldkuhl (Bonniers, 1960) står apropå Hersing/Herssing/Hirsing: I ett bevarat familjepapper har nedskrivits följande om Johan Yngströms mor Britta Hirsing eller Herssing: ?Skotska av skotska clanen med samma namn, förfädren stupade i 30-åriga kriget.?  
Mycket tyder alltså på, att Johan Yngström både på fädernet och mödernet hade främmande blod uppblandat med det svenska.
Finns några säkrare belägg för eventuella skotska anor än detta familjepapper?
Mvh
Björn

2002-01-13, 23:26
Svar #8

Elaine Löfgren

En kommentar till hackandet på Herman Lindqvist. Jag anser att han har gjort mer för att stimulera intresset för historia i Sverige än någon annan. Jag tycker faktiskt inte det gör så mycket om han då och då gör en miss. För vanliga tittare/läsare har det ingen betydelse. Den historieintresserade lär med all säkerhet fortsätta att skaffa sig information. Och alla fel blir strax uppmärksammade av sådana som vet bättre och så blir ordningen återställd.
Vänligen
Elaine Löfgren

2002-02-04, 16:58
Svar #9

Jan Elworth

Hej på Er.
 
Tog för några år sedan min farmors fars efternamn Elworth, har aldrig haft tillfälle eller kunskaper nog för att reda ut hela bakgrunden till namnet. Har ett par gånger blivit kontaktad av personer som förnippat namnet med John Ericson men då jag inte har haft någon information att delge har jag aldrig hört mer. Är det någon som vet bakgrunden till namnet Elworth.
 
tack på förhand
 
Mvh
 
Jan Elworth

2002-02-04, 17:24
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jan!
Se Leif Svenssons båda inlägg 8-9 januari här ovan.

2002-02-04, 18:53
Svar #11

Jan Elworth

Tack carl-Fredrik,
 
Den infomation jag har säger att min gren av Elworth inte kommer från Hjalmars håll och vi skall således inte vara släkt med Ericsson genen. Men jag vet inte hur namnet kommit till på vår sida.
 
Mvh
 
Jan Elworth

2002-02-07, 06:58
Svar #12

Bengt Svensson

Hej,
 
Det finns en engelsk hemsida:
British Steam Fire Engines
med adressen http://www.hfrs.org.uk/
 
Där finns en presentation och hyllning till John Ericsson:
 
A Tribute to John Ericsson, father of the Steam Fire Engine.
 
Hälsningar
Bengt Svensson

2002-02-07, 15:36
Svar #13

Leif Svensson

Vi kanske kommer ifrån ämnet om John Ericssons släkt, men för att få lite information om John Ericssons olika maskiner så kan man bla titta på denna engelska sida som förutom alla tekniska detaljer om varmluftsmaskinen även innehåller 2 st kopior av dåtidens reklamannonser för Ericssons
produkter.
 
http://www.rustyiron.com/stable/ericsson.htm
 
Hälsingar
Leif Svensson

2002-02-07, 19:57
Svar #14

Marianne Fröding (Ruth)

För att fortsätta på Leifs kommentar angående John Ericssons släkt; Finns det någon bland Anbytarforums läsare som själv har forskat på hans anor?
Som ni kanske förstått har jag lite intresse i dem men har bara letat på redan hittade ben. Jag har tittat på materialet på Arkivcentrum i Karlstad och tycker inte det är så värst mycket att ha( Kanske lite att ta i men ändå...)
Att det fanns ett syster t.ex. nämns ju inte.
MVH/Marianne

2002-02-07, 22:40
Svar #15

Leif Svensson

Vi är säkert många som har John Ericsson som en ättling till en gemensam anfader i Jöns Håkansson i Grythyttan f 1500.
Däremot har kanske inte så många forskat på just Ericssons kusiner m.m.  Familjen finns ju trots allt beskriven i ett flertal böcker.
 
Då jag själv sitter lite på undantag mellan Riksarkivet och Arkivcentrum i Karlstad för att själv kunna titta på mikrokorten för Långban, Färnebo så här på direkten. Men det måste ändå vara ett relativt begränsat arbete att kartlägga familjen Yngström, som jag utgår ifrån att det är som du efterfrågar.  
Familjen finns på husförhörslängden för Långban i Färnebo.
Dessa finns ju på både kort och även i original tror jag på Arkivcentrum.
 
Att John Ericsson tex hade en syster står i dom flesta utredningar och böcker.  
 
Vad gäller Yngström och sonen Magnus f 1773, så har väl inget nytt framkommit, mer än dom källor som redan har presenterats här ovan.
 
Det finns en släktutredning på Genealogiska Föreningen i Stockholm, se nedan, som till viss del tar upp några i släkten Yngström, kommer inte ihåg på rak arm vilka, då jag var mer intresserad av andra personer ingifta i släkten Berggren.
Denna sammanställning finns kanske även på Arkivcentrum.
 
Berggren, Per Gust.: Värmländska släkten Berggren från Saxån med dess utgreningar. 1908. 93 sid.  
 
Hälsningar
 
Leif Svensson
Västerås

2002-02-10, 10:45
Svar #16

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Leif!
Jag har tittat i de utredningar som finns på Arkivcentrum men de är koncentrerade på John Ericssons mor och far och redan där tappas Yngströmslinjen bort. I min forskning har jag stött på dem i efterhand så att säga. Att min Magnus skulle vara morbror till John Ericsson kom fram väldigt sent, kanske pga av att det inte är helt enkelt att följa familjen i Hfl för området och perioden. Det var orsaken till min fråga,den om någon gjort en ny utredning runt dessa männiksor. Trots allt är det nog lättare idag att med datorns hjälp på ett bättre grepp än följa i de antavlor som finns. Jag kanske är för dålig på att läsa dessa tabeller och diagramm men jag får en känsla av att man måste veta hur familjeförhållandena fungerar för att få ut något av dem. Jag har börjat forska när datorn var en naturlig del och därför inte så bevandrad i det skrivna.
Fast jag skall kolla upp den ledtråd du ger, kanske finns där något som kan ge en förklaring till varför denne Magnus svarta karriär aldrig redovisas. Tyvärr tror jag att det finns en liten doft av de fina rummens närvaro. Vissa saker nämner man inte och vissa saker skriver man inte ut dem på papper och med det så existerar de inte. Jag har träffat på samma problem i Fröding-forskningen. Att man hittar personer som heter Fröding men aldrig nämns som sådana i sammanställningar pga oäkta födslar. Jag vet att det inte är det som skall tas med men då hamnar vi återigen i diskussionen om man skall göra släktutredning lämplig för en boutredning eller om man skall ha med anorna.
Ja, nu gled det utanför ämnet men jag tackar ändå för dina kommentarer och skall leta fram den utredning du hänvisar till!
MVH/Marianne ( har fått nytt tangentbord där vissa tangenter fastnar och särskilt mellanslagstangenten!!)

2002-02-17, 19:51
Svar #17

Leif Svensson

Här kommer familjen Ericsson i Långban  
 
 
 
 
 
Alla 3 syskonen  
 
Hälsningar  
 
Leif Svensson  
Västerås

2002-02-17, 20:10
Svar #18

Leif Svensson

Bilden försvann,  
 
Familjen Ericsson  
 

 
Hälsningar  
 
Leif Svensson  
Västerås

2002-02-17, 20:51
Svar #19

Leif Svensson

Magnus Yngström finns med i husförhörslängd
Färnebo AI:9a 1789-1794 sid 6 tillsammans med sina föräldrar, men i kolumnen för in- och utflyttning står det borta, så han har tydligen avvikit, utan att prästen har skrivit vart.
 
Ovanstående familj Ericsson återfinns på  
Färnebo Hfl AI:11 1799-1806 sid 4.
 
Hälsningar
 
Leif Svensson
Västerås
 
Leif Svensson

2002-02-17, 23:03
Svar #20

Leif Svensson

Magnus Yngström finns även med i husförhörslängd  
Färnebo AI:10a 1794-1799 sid 6, då är han tydligen återkommen, men det står inget om att han skulle vara inflyttad. År 1801 så dör
fadern Johan Yngström, har ej ännu hittat var Magnus då tar vägen.  
 
Hans mor Anna Westelia, finns med på sidan 4 i AI:11 hos familjen Ericsson, se bilden här ovan.
 
Mvh
Leif Svensson

2002-02-19, 10:37
Svar #21

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Leif!
Tack för din information på Anbytarforum.
Du har kommit till samma vägs ände som mig, dvs min Maria Magnusdotter föds 1804 och i faderskapsmålet 1805 Norra Råda står det han var livgardist som rymt till Norge.Har pigan Maria Jansdotter vid Uddeholmshyttan skrifteligen erkänt efter begånget lönskaläge med Magnus Yngström, som efter det har blivit till soldat vid lifgardet en värf rymt till Noriget.__ __ __ pigan Maria Jansdotter som näst före jul framfött ett ännu lefvande gossebarn(felskrivning av notarien)__ äga något  __ som med böterna betala kan __ tillhötrer för begånget mål __ __ att till häradsrätten __ af 3 s smt 55 spec. att erhålla __ Maria Jansdotter fått -- med sju dagars fängelse på Carlstads kronohäkte, gifves till kyrkan 32 sp samt __ intyga hemligt skriftemål.  
Jag har även hittat bouppteckningen efter fadern i Färnebo Häradsrätt I11:21 sid 81
1800 18 dec. förättades bouppteckning efter gruvfogden Johan Yngström vid Långbanshyttan----- yngste sonen Magnus Yngström-----
Jag har svårt att läsa texten men kan förstå att Anna Westelia, Johan Gustaf Yngström och Britta Sophia Yngström också nämns. Tillgångar på 7502.40.6(jag vet inte vilket sort)
I kolumnen säkra fodringar finns Magnus med han var alltså skyldig sin far 748.47.3 och Johan G. 222.7.- Där står de som boende i Långbanshyttan.
Färnebo Häradsrätt AIa:52 1810-1812 Brottmål 1o2
1811 5/8 berättar om ett inbrott hos Inspector Myrén i Motjärnshyttan, hos Bergsmannen Nils Olsson vid Grundsjön och hos enkan Lisa Jansdotter i Gumhöjden , enka efter Jan Mattson.
Domboken AIaa43 §18 den 14/10 beskrivs han  är lång och stark kroppsbyggnad, 38 år
i DIIIfa1811Karlstads Fångvårdsanstalt Fångelängd för oktober månad 1811 inkom lösdrivaren och gardisten Magnus Yngström för stöld Där står att han blev dömd till arbetsläger på obestämd tid. 26/10 avsänd till kronofogdeni Halmstad att förvaras på Warbergs fästning till dess rum blir ledigt å arbetsläger i Carlskrona   Enligt uppgifter som jag fått står följande att läsa:
 
Namnrulla, Varbergs fästning nov 1811
 
Magnus Yngström
Brottet: näringslös
Ankom uti arresten: 1 nov 1811
Dömd och sitter: behagl. tid
Redan suttit: åhr: - månader: 13/30 (vad det nu kan betyda? 13 av 30?)
Sedan stod det två ettor, men det gick inte att tyda vad de stod för,
det var något med tiden också)
Anmärkning: Nov 18 Ankom äfven med Carlstads Cancellis förpassn: at
här förwaras tills ledigt rum på allmänna arbetsstället i Carlcrona
blifwa at tillgå.
 
Warbergs fästning 1 december 1811
 
Namnrulla, Varbergs fästning dec 1811
 
Magnus Yngström
(motsvarande uppgifter som ovan utom anmärkningen)
Anmärkning: Utgick äfven till Carlscrona ArbetsInrättning den 10
dennes, enl. Kongl. Landshöfdinge Embetets i Halmstads skrifvelse.
(Daterat 1 januari 1812.)
 
Så långt har jag kommit. De uppgifter som säger att han dog 1810 verkar väl i så fall inte stämma om det nu inte fanns en namne??
Tack än en gång. Hoppas det kan bli en lösning på detta mysterium!!
MVH/Marianne

2002-02-20, 10:19
Svar #22

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Hej. En liten undran bara angående Örnbergs uppgift om att Magnus Y avlidit 1809(eller 1810). För släkten ansågs han nog som 'död' då eftersom han rymt mm och senare då dessutom suttit på fästning. Då detta givetvis inte ansågs som något man kunde berätta om var det bättre att utåt sett säga att han avlidit 1809. Detta är givetvis bara en hypotes, men kanske inte helt otrolig.  
Mvh Per Schröder

2002-07-12, 16:12
Svar #23

Dan Nilsson

Hej
Jag har precis skrivit en artikel om bland  
annat  
Hjalmar Elworth. I Carola Goldkuhls bok John  
Ericsson, Mannen uppfinnaren heter hans  
moder  
Carolina Lilliesköld, dotter till Jacob Georg.  
Elworth är begravd på Östra kyrkogården i  
Jönköping med ett monument, en stor svart  
granit  
obelisk finansierad av Statens järnvägar.  
Graven  
ligger också alldeles invid järnvägen.  
 
mvh
 
Dan Nilsson

2003-09-13, 13:23
Svar #24

Utloggad Cecilia Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 17:28
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat i min mammas släktforskarpapper en sammanställning som påstår att  
Anders Gustaf Nygren född 1825-05-26 i Jernboås skulle vara kusin till John Ericsson, Hur???
De vaga uppgifter jag har
Far: Nils P S Sohl 1788 ?
Mor:Johanna Maria Jansdotter 1787-04-18 i G-hyttan?
 (hennes föräldrar Jan/Johan Jansson/Johansson?f1768 och Maria Andersdotter f 1763
syskon Johan Jansson 1796-11-11
Abraham Jansson1798-01-01
Anders Jeansson 1801-04-29 - 1848-07-11)
 
Anders Gustafs faddrar
faddr Bon Jan Jönsson i Vassland och hans hustru Brita Svensdotter,
hemmadottren Catrina Andersdotter i Sjöbyn(?)
samt barnets morbror Anders i Philippstad
 
Anders Gustaf skulle en tid ha vistats hos J:E föräldrar i Värmland  
 
Hur hänger det här ihop??
Är det någon som kan hjälpa mig bekräfta eller dementera detta.
Tack på förhand
Cecilia Nilsson

2003-09-13, 13:54
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anders Gustaf kan inte ha vistats hos John Ericssons föräldrar i Värmland, då de redan omkring 1808 flyttade till västkusten där fadern Olof Eriksson dog 1818 på Styrsö. Exakt var hans hustru Brita Sofia Yngström vistades sedan vet jag inte, men hon dog 1853 i Medelplana i Västergötland, hos dottern Carolina.
 
Olof Eriksson hade en bror Erik, f 1777,och en syster Maria, f 1780, som ej är uppföljda. Brita Sofia Yngströms syskon känner jag inte till.  
 
Det är klart att din Anders Gustaf Nygren kan vara släkt på längre håll, men kusin verkar osannolikt.

2003-09-14, 11:01
Svar #26

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Pappan Olof Eriksson född 1778. Vilka var hans föräldrar och syskon? Var föddes han?

2003-09-14, 11:17
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Olof Eriksson var son till bergsmannen Nils Eriksson. Här är dennes ansedel:
 
Nils Eriksson.
   Född 1747 20/1 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
   Död av andtäppa och gikt 1790 22/4 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S
   (F).
----------------------------------------------------------------------
Levnadsbeskrivning
   Bruksidkare vid Nordmarks gruvor.
      Omnämns i Carlborg: Nmks Malmtrakt, s 16f, som en driftig och
   byggnadskuunnig gruvbrytare, som 1773 fick ansvaret för att bygga
   en ny konst på norra delena av Nordmarks gruvfält. 1785 fick han i
   uppdrag att bygga en hästvind under jord i Södra Grundsjögruvan.
   Han hade också verkat som disponent och vikarie åt J. E. Geijer på
   Lindfors bruk, och skött sig så bra att han lovats 1/10 i gruvan,
   bara han tog hand om byggandet av denna hästvind, men dog innan det
   blev klart.
 
   Ref: Nmk AI:8:92.
----------------------------------------------------------------------
Far Erik Magnusson.
   Född 1725.
   Döpt 1725 21/3 i Färnebo, S (C).
   Död 1755.
   Begravd 1755 1/2 i Nordmark, S (F).
   Gruvbrytare vid Nordmarks gruvor.
Mor Annika Nilsdotter.
   Född 1726 17/1 i Färnebo, S (KASA).
   Död av feber 1772 i Haborshyttan, Nordmark, S (F).
   Begravd 1772 13/12 i Nordmark, S (F).
   
----------------------------------------------------------------------
Gift 1775 29/6 i Nordmark, S (E) med
   Anna Maria Petr?n.
   Född 1745.
   Död i barnsnöd 1783 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (F).
   Begravd 1783 9/2 i Nordmark, S (F).
   Vigselboken: Han från Nmk gruva, inget om henne.
 
Barn:
 
   Samuel Eriksson.
   Född 1775 6/12 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
   Död 1776 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (F).
   Begravd 1776 11/2 i Nordmark, S (F).
 
   Erik Eriksson.
   Född 1777 15/1 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
 
   Olof Eriksson.
   Född 1778 8/2 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
   Död 1818 25/8 i Styrsö, O (KASA).
   Bokhållare och gruvfogde i Långbanshyttan, Färnebo, S, senare
   karantänsinspektor på Stora Känsö, Styrsö, O.
 
   Maria Eriksson.
   Född 1780 8/4 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
 
   Anna Eriksson.
   Född tvilling 1781 21/1 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
   Död 1781 22/1 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (F).
 
   Peter Eriksson.
   Född tvilling 1781 21/1 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).
   Död 1781 23/1 i Nordmarks gruvor, Nordmark, S (C).

2005-01-17, 14:41
Svar #28

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Är det nån som kan tänka sig att följa upp den där Erik?

2005-01-17, 15:02
Svar #29

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Eric Ericsson har jag litet om:
Eric Ericsson. Brukspatron. Född 1777-01-15 i Nordmarks gruvor, Nordmark (S). Död 1817 i Göteborg.
 
Gift 1801 med Johanna Maria Robsahm. Född 1780-06-03 i Vissboda, Lerbäck (T). Död 1866-08-26. Far: Carl Magnus Robsahm. Brukspatron. Född 1735-03-18 i Vissboda, Lerbäck (T). Död 1819-06-14 i Mårsta, Hardemo (T). Mor: Anna Elisabet Geijer. Född 1754-09-.. i St Skanum, Ölme (S). Döpt 1754-09-27 i Sture. Död 1835-05-26 i Mårsta, Hardemo (T).
 
                                     Barn:
   Anna Maria Ericsson. Född 1803. Död 1827.
 
Men det finns kanske fler som vet mer.
 
Mvh
Per Schröder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna