ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundequist / -qvist, -kvist (smålandsbotanist/er)  (läst 685 gånger)

2007-02-08, 00:38
läst 685 gånger

Magdalena Agestam

Olof Fredrik Edvard Lundequist (rätt stavning?)
var född 1899 i Norra Jordstorps skolhus, Gränna, som son till folkskollärare Johan Edward Lundequist.  
Han var en av Hård af Segerstads rapportörer och har skrivit: Om Grenna sockens vegetation i Sv. Bot. Tidskr. 1929.  
 
Jag har inte hittat någon uppgift om dödsår. -- OBS förekommer som Lundeqvist eller Lundekvist i gamla kyrkböcker o andra filer på nätet. Olof Fredrik Edvards mamma tycks ha hetat Hilma Aqvilina Hjertstedt.
 
Tacksam också för mer info om Lundequistarna, liv och verk...
/Magdalena

2007-02-11, 19:31
Svar #1

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Om hans far, Johan Edvard,  har jag kunnat konstatera, att efternamnet skrivits Lundqvist på CD-skivan Sveriges befolkning 1900. Modern uppges där vara Hilma Aqvilina Hjertstedt, född 1857 i Gränna.  
Familjen var då bosatt i Westra Skolhuset i Barnarp. Olof Fredrik hade då också en bror, Nils Hugo Jerker, född 1900.

2007-02-11, 20:39
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Olof F E Lundequist var bl a rektor på Vasa Real i Stockholm 1948-58. Han avled 1958  den 8 mars i Sthlm.
Du kan läsa mer om honom i Paul Wilstadius, Smålands nation i Uppsala 1845-1950 (Uppsala 1961), sid 227.
Jag var själv elev vid denna skola under hans tid och blev vid ett tillfälle ordentligt luggad, när han vred om håret vid tinningen för att jag haft oordning i min skolbänk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna