ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pethrus, Lewi (1884-1974), pingströrelsens grundare  (läst 4235 gånger)

2001-01-06, 11:48
läst 4235 gånger

Nina Persson

Hej alla släktforskarvänner!
Jag undrar om det finns någon som har utforskat Lewi Pethrus, pingströrelsens grundare, anor. Jsag vet att han föddes som Lewi Pethrus Johansson, och sedan bytte efternamn till Pethrus.
Tack på förhand.

2001-01-06, 18:53
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Enligt Sveriges Dödbok 1950-1999, föddes Petrus Lewi Pethrus den 11 mars 1884 i Västra Tunhem, Älvsborgs län.
Han vigdes i april 1913 med Lydia Danielsson, född den 24 augusti 1881. Lydia Pethrus dog den den 30 december 1966.
 
Lewi Pethrus dog den 4 september 1974.
 
MVH/Sam

2001-01-06, 19:06
Svar #2

Carina Andersson

Hej!
Jag har inte forskat på Lewi Pethrus anor men i en bok som han skrivit Den anständiga sanningen
står det så här:
Petrus Lewi Pethrus
Född i Västra Tunhem, Älvsborgs län 1884 03 11
Föräldrar var Johan Johnsson och Kristina Petersdotter.
Farföräldrar Jonas Johannesson och Beata Hansdotter.
Farmors föräldrar Hans Simonson och Greta Andersdotter.
Morföräldrar Peter Svenson och Johanna Petersdotter.
Morfars föräldrar Sven Person och Karin Andersdotter.
Mormors föräldrar Peter Mogel och Katarina Andersdotter.
Alla utom mormors far var Tunhems-bor. Han kom troligen från en annan västgötasocken.

2001-01-07, 11:08
Svar #3

Utloggad Kent Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2010-06-22, 21:32
    • Visa profil
Hej
Vid Lewi Pethrus födelsetorp finns sedan en del år en minnessten rest. Om man åker från Vargön uppför den branta backen till Halleberg, har man stenen och stugan på höger sida mitt i backen.
Kent Lundvall, Uddevalla

2001-08-19, 17:57
Svar #4

Utloggad Karl-Gustav Rosborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-11-01, 11:14
    • Visa profil
I den födelsebok (digitaliserad genom Släktdata och Trollhättebygdens släktforskare) föddes i Västra Tunhems församling ingen Lewi Petrus den 11 mars 1884 men det föddes en pojke - inget namn angivet och som inte döptes den 13 mars samma år av Anna Kristina Pettersdotter (41 år) och arbetaren Johan Johansson, båda Storegården. Detta stämmer med föräldrarnas namn.

2001-08-19, 18:15
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
I SBL står om Lewi Pethrus:
Pethrus (tidigare Johansson), Petrus Lewi, f 11 mars 1884 i Tunhem, Älvsb, d 4 sept 1974 i Sthlm (enl db för Ekerö, Sth). Föräldrar: fabriksarbetaren Johan Johnsson o Anna Kristina Pettersdtr. Fabriksarbetare vid Wargöns ab, Västra Tunhem, 97-99,
döpt o ansluten till Rånnums baptistförs, Västra Tunhem, 12 febr 99, .
Det sista förklarar varför gossen inte döpts som barn.
 
Bo Berndtsson

2001-08-19, 22:10
Svar #6

Bertil Danielsson

Det kan kanske vara av intresse att P.O Enqvist i dagarna kommit ut med en bok om Lewi Pethrus och hans liv, Lewis resa(Norstedts förlag).
Är just i färd med att läsa den och det är en intressant resa han gjort. Åtminstone halvvägs, dit jag just hunnit.
Lycka till.
 
Bertil Danielsson

2001-08-20, 02:22
Svar #7

Anders Andersson

Vad har datumet 13 mars för signifikans i födelseboken, om pojken inte döptes? Var det kanske då som prästen skrev notisen, redan två dagar efter födelsen förvissad om att de baptisttroende föräldrarna ändå aldrig skulle infinna sig i sockenkyrkan för att få gossen vederbörligen döpt..?

2001-08-20, 11:50
Svar #8

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Hej!
13 mars var det datum som pojken föddes som inte var döpt och dessutom hade föräldrarna arb. Johan Johansson och Anna Kristina Pettersdotter. Så om detta var Lewi Pethrus (och mycket talar för det) står det alltså fel i SBl m fl ställen. Lewi Pethrus riktiga födelsedag var den 13/3.  
Mvh  
Per Schröder

2001-08-20, 15:51
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Sveriges Dödbok står att Petrus Lewi Pethrus var född 1884 11/3 i Västra Tunhem.
 
Så en titt i mikrokorten för Västra Tunhem kanske är befogad.

2001-08-21, 00:00
Svar #10

Anders Andersson

Tack, nu har jag läst Karl-Gustav Rosborgs inlägg på nytt och insett vad han egentligen skrev...
 
Att födelsedatum i kyrkboken inte stämmer med uppgifter från 1900-talets folkbokföring händer dessvärre, men då gäller väl den allmänna regeln att man i första hand skall lita till ursprungskällan..? Elisabeths råd synes gott.

2001-12-01, 22:18
Svar #11

Agneta Myrtell

Vilken tilltro ni har till prästerna!!
De skrev inte alltid in i böckerna omedelbart. Eftersom inte förnamnen är med så tyder det på att prästen skrev in det efter att ha hört att en pojke fötts på bygden. Prästerna var inte alltid så förtjusta i frimicklarna som inte döpte sina barn utan väntade till ett troendedop. Många äldre människor som jag träffar har ett annat födelsedatum än det som står i böckerna så föräldrarna borde veta bättre än prästen när deras barn föds.
 
Men är det någon som har uppgifter om Lewi Pethrus syskon? Jag har en ingift Rut Johansson i min släkt som är nära släkt syster? med honom.

2001-12-02, 06:57
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Sidospår, - Ja,  men jag har fått uppgiften att  
ett barn måste döpas inom en viss tid efter  
födelsen, annars blev det böter.
 
Detta skulle förklara de ofta påstådda  
skilnaderna mellan det noterade  
födelsedatumet och det inofficiella som  
brukar uppges inom familjen.  
 
Bodde man i obygden med lång väg till  
prästen, angav man helt enkelt ett senare  
datum för att slippa böta.
 
Är detta en skröna, eller är det sant, -  någon  
som vet?
 
Mvh
 
Rolf L

2001-12-07, 23:13
Svar #13

Agneta Myrtell

Rolf!
Sidospår? Ja! Läs gärna Lars Bondeson Seder och bruk vid födelse och dop Verbum.
Tidpunkten för dopet skiftar. Tidigare fanns föreskrifter inte lag om att dopet borde ske senast 8 dagar efter födelsen. Men år 1860 var det normalt 3 ? vecka, 1880 4 ? vecka, 1905 4 veckor mellan födelse och dop. Väckelserörelsen på 1800-talet protesterade mot kyrkans ritual och i Norrland började man protestera genom att inte döpa sina barn. 1860 kom därför en förordning som medgav att infödda svenskar kunde lämna Svenska Kyrkan och gå över till annat kristet samfund. Första gången namnet Svenska kyrkan nämns i en lagtext! Så föräldrarna var tvingade att ge barnet namn liksom i dag, men inte att döpa. Där följde man traditionen. Man måste alltid skilja mellan folktro och vad kyrkan sa. Jag vidhåller att prästen slarvade (egen erfarenhet tyvärr).

2001-12-08, 07:37
Svar #14

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Tack Agneta!
Nu blev jag befriad från ytterligare en  
villfarelse.
 
Mvh
 
Rolf

2001-12-08, 09:44
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hej Agneta
Är det bara en skröna också att för att gifta sig måste man ha gått och läst? För att få läsa skulle man vara döpt?? Var det bara prästerna som framhöll den ordningen?
mvh
rune

2001-12-11, 22:47
Svar #16

Agneta Myrtell

Hej Rune!
Nej ingen skröna. Visst skulle man vara konfirmerad för att vigas i kyrkan. Konfirmation infördes i början av 1800-talet, tidigare var det husförhör och katekesförhör i kyrkan. Även tjänstemän skulle vara konfirmerade, ex lärare och riksdagsmän. 1/1 1952 kommer en lag om religionsfrihet som tillåter även svenska medborgare att gå ur Svenska kyrkan utan att behöva gå in i annat samfund.Då försvinner också villkoret att brudparet skulle vara konfirmerade. Nu räcker det med att den ene tillhör Svenska kyrkan. Konfirmation är bekräftelse på dopet så naturligtvis bör vederbörande vara döpt. Dopundervisning sker antingen för 14-åringar eller senare i livet då undervisningen leder till dop och konfirmeras direkt. Svenska kyrkan är numera det samfund som döper flest vuxna.
Agneta

2003-10-06, 13:44
Svar #17

Amanda Pethrus

Finns det någon som har kollat hela Lewi Pethrus släktträd inklusive hans barn och barnbarns släktträd?

2013-03-18, 08:53
Svar #18

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej
 
Efter att ha läst alla ovanstående inlägg och sett diskussionen om Lewis födelse så är den spekulativ och onödig, det finns nämligen en väldigt bra källa till exakt vad som hände när Lewi Pethrus föddes. Detta är Den anständiga sanningen, första delen i Pethrus självbiografi. Jag citerar från kapitel 1 i andra delen av boken, sidan 149-150 i den version jag har:
 
Mer än fyra år därefter [deras omvändelse, Martins kommentar], i april månad 1884, fick man ett celebert besök i den lilla stugan i Storgårdskleven. Socknens präst, pastor Särner, som uppehöl tjänsten efter prosten Wallins död, innan den nye kyrkoherden, Johan Blomqvist, tillträdde, kom på besök. Det var annars inte ofta som prästerskapet hälsade på i stugorna i socknens utkanter.
Far var hemma när prästen kom, ty den veckan arbetade han på natten. snart satt de inbegripna i ett mycket allvarligt samtal. Det gällde den nyfödde, som nu redan var en månad gammal och ännu inte hade blivit kristnad. Far hade varit i prästgården och gjort anmälan om födseln men samtidigt meddelat, att gossen inte skulle döpas. Det hade hos prästerskapet kommit mycken oro åstad, ty det var en händelse, som aldrig förr inträffat i denna församlings historia. Hur ogudaktiga och bortkomna föräldrarna än var, så nog hade barnen blivit framburna till dopet.
Här hade man nu den första verkliga känningen med en andlig rörelse, som man hittills inte vetat något om. Då det ansågs vara av mycket stor betydelse, att en sådan villfarelse inte finge något fotfäste, var man mycket angelägen om att detta första fall av avvikelse från den rena lutherska läran skulle rättas till på ett tillfredställande sätt.
Samtalet pågick länge. Min far framhöll sina synpunkter på det kristna dopet och menade, att enligt Nya Testamentet var det de troende, som lät sig döpas sedan de personligen bestämt sig för att följa Kristi väg. Han hade också den uppfattningen, att inget annat dop omtalades i Nya Testamentet.
Prästen mobiliserade sina kunskaper i grekiska och talade om flera sätt att översätta ordet dop på och framhöll som sin uppfattning, att också barn var med vid familjedopen, om vilka det berättas i Nya Testamentet, fastän barnen ej omnämnes. Far framhöll till slut, att ej heller det dopsätt, som praktiseras i statskyrkan, var riktigt, ty många bibelställen vittnade om att dopet i nytestamentligt tid skedde genom nedsänkning.
Prästerna ville tydligen gå mina föräldrar till mötes så mycket som möjligt, och pastor Särner sade till slut:
- Jag skall Johnson till mötes så mycket, att jag skall döpa gossen genom nedsänkning.
Det svar, som min far gav, var mycket typiskt för hans sätt att tänka och tala. Det lydde:
- Ja, om pastorn då först ville vara snäll och predika evangeliet för honom, så att han kommer till tro, då kan jag gå med på förslaget!
Den uppfattning i dopfrågan, som mina föräldrar vid denna tid tillägnat sig, var inget billigt religiöst kram. Nej, det var en övertygelse, som kostat dem mycken kamp och redan åsamkat dem mycken förföljelse. Det var för dem en allvarlig samvetsfråga. Bibeln hade för dem blivit Guds ord, och det, menade de, borde man i alla stycken följa och hålla.
Samtalet med prästen fördes i en vänlig ton, och de skildes åt som goda vänner. Prästen sade sedan till några grannar, att han var ledsen över resultatet av samtalet men att han respekterade mina föräldrars övertygelse.
 
Således är pojken i födelseboken helt klart Pethrus (för övrigt tycks han ha kallats Petrus innan han antog efternamnet Pethrus).
 
/Martin

2013-03-18, 08:57
Svar #19

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Kom på en sak till: I boken så uttrycks det en viss tveksamhet till huruvida Jonas Johannesson verkligen var far till Johan Johnson, Pethrus far, som var en oäkting.

2013-03-18, 16:26
Svar #20

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2017-07-14, 16:51
    • Visa profil
I Västra Tunhems Födelse och Dopbok för år 1884 C:6 bild 100 står: Mars 11, Gosse (namnet Petrus överstruket inom parentes); i anmärkningskolumnen står ej döpt.  
 
I husförhörslängden AI:8 1881-1901 sid 311 är familjen uppräknad med namn på de äldre syskonen, men för de två yngsta står Gosse och i anmärkningskolumnen står ej döpt k(allad) Petrus Levi resp ej döpt kallad David Emanuel. Den sistnämnde föddes den 22/3 1888 (Västra Tunhem C:6 bild 145). Där står att föräldrarna är baptister.
 
Mvh
Eva P

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna