ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kenicius, Petrus (1555-1636), ärkebiskop  (läst 2632 gånger)

2013-10-12, 21:12
läst 2632 gånger

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Jag söker ärkesbiskop Petrus Kenicius föräldrar! Petrus levde, enligt flera uppgifter på internet mellan 1555 och 1636. Han föddes enligt nästan alla uppgiftslämnare i Umeå, några nämner Umeås landsförsamling. Och så dog han i Uppsala, därom är man överens.
 
Men faderns namn varierar. Somliga nämner att han hette Könik Persson, handelsman (birkekarl) i Baggböle vid Umeå, någon skriver att Könik P. bodde i Klabböle och gifte sig på Granö, en annan skriver att fadern var birkekarl Könik Olofsson i Baggböle.  
 
Petrus Kenicius mor heter nästan alltid i de här sammanhangen Anna Olofsdotter.  
 
Vet någon litet mera säkert hur det förhåller sig? Är det Könik Persson eller Olofsson som gäller? Baggböle eller Klabböle? Jag är intresserad mest för att jag har ärkebiskopens syster Elin (Helena) Köniksdotter på min antavla. Hon gifte sig med kunglige sekreteraren Anders Nilsson som levde 1576 i Gävle.
 
Tacksam för svar och synpunkter!
 
Birgitta

2013-10-13, 06:00
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Svaret på din fråga är Könik Olofsson i Baggböle. SVAR-källa: Genealogica, Svenska samlingar före Peringskiöld, SE/RA/750001/I/53, bildid: R0001348_00071
 
Nästa fråga blir om Elin Köniksdotter hade barn med hennes förste man Anders Nilsson...? Enligt Gävledraget var Olof Andersson en styvson.
 
Elin Köniksdotters senare man landskamrerare Sigfrid Henriksson (Sarfve) var kyrkoherdeson från Pyttis socken i Finland. De fick flera barn.

2013-10-13, 13:43
Svar #2

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Tack, nu har jag mycket att läsa och fundera över! Bl a är Sven Lundkvists rapport om kopparhandlare i Gävle under 1500-talet toppintressant!
Min ana, Elin Köniksdotter (Kenicia), var ju första gången gift med rådman Anders Nilsson. Du har inte möjligen några fler uppgifter om honom? Eller vet du var man kan finna sådana?
 
Upplysningsvis vill jag också nämna att min mormors bror Bernhard Löfgren, som släktforskade länge och intensivt kring sekelskiftet 1800-1900, nämner att det var Könik Persson (inte Olofsson) i Baggböle som var far till Elin och brodern Petrus. Löfgren åberopar bl a Örnberg, om jag inte minns fel.  
 
Men nu verkar det klart att jag måste tänka i andra banor...
Birgitta

2013-10-13, 14:41
Svar #3

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Tyvärr forskar jag inte i Gävle och saknar följdaktigen information om Anders Nilssons föräldrar. Nätuppgifter ger tullskrivare Nils Larsson och Ingrid Lydertsdotter Slatte som jag förhåller mig mycket skeptisk till, då berörda makar synes få barn först på 1570-talet ungefär samtidigt som Anders Nilsson bildar egen familj. Har du koppling till Mikael Olofsson Hisings familj? Om Elin Köniksdotter verkligen var mor till Mikaels hustru Anna Andersdotter, så undrar man liksom varför Anna saknas i familjeuppställningen i Johan Bures tämligen omfattande släktkrönika (se SVAR-källa ovan)...? Jag får hålla det för möjligt att Anna Andersdotter härstammar från faderns första giftermål istället.

2013-10-14, 16:24
Svar #4

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Kloka synpunkter! Jag stryker tills vidare Nils Larsson och Ingrid Lydertsdotter Slatte från min antavla. Och grubblar vidare på Michel Hisings hustru Anna Andersdotters mor. Anders Nilsson måste ju ha varit gift en första gång ionnan han äktade Elin Köniksdotter...

2014-06-18, 22:12
Svar #5

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Birgitta: Johan Bures släktbok har nyligen getts ut på skiva och originalboken från 1613 (sida 143v) upplyser om att Anders Nilsson och Elin Köniksdotter hade barnen Olof och Anna, samt att Anders Nilssons föräldrar var Nils Olofsson och Brita Olofsdotter i Gävle. Brita var i sin tur dotter till Olof Mattsson i Gävle och Karin Andersdotter från Grubbe i Umeå lfs.
 

2015-09-01, 08:23
Svar #6

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
De felaktigt påstådda uppgifterna om knekthövitsmannen Nils Olofsson (som nätuppgifter förvanskat till tullskrivare Nils Larsson!) och Ingrid Lydertsdotter Slatte som föräldrar till Anders Nilsson i Gävle härrör ursprungligen från sjunde årgången av anrika Svenska Ättartal - under ätten Törne på sida 430.
 
Källa: Svensk Slägtkalender 7 (1891-1891) Bild 220 / sid 431 (AID: v773680.b220.s431, NAD: SE/SSK/13013)

2015-09-01, 13:58
Svar #7

Utloggad Anna af Klinteberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 14:48
    • Visa profil
Hej Constantinus!
 
Dina inlägg är mycket intressanta och givande. Jag forskar om min mans anor och har (liksom Birgitta) ärkebiskopens syster Elin (Helena) bland dessa samt Mikael Olofsson Hising (som du frågade henne 2013 om). Jag fick genom ditt inlägg några nya namn (samt rättelse) på antavlan men jag skulle uppskatta om du hade lite mer kött på benen, dvs några årtal eller andra uppgifter om dessa nyfunna personer.
hälsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna