ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var i Gävle arbetade dom som bodde i 6:te Qvarteret?  (läst 783 gånger)

2005-10-19, 15:41
läst 783 gånger

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
I Gävle bodde 1890 i 6:te Qvarteret över tusen personer varav ca hälften barn. Där bodde många Fabriksarbetare både manliga och kvinnliga.  
 
Men i vilken eller vilka fabriker arbetade dom?
 
Är det någon gävlebo som vet?
 
Jag undrar också vad det var för slags bebyggelse i detta kvarter 1890.
Bodde man i villor, baracker eller hyreshus?

2006-03-24, 14:29
Svar #1

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Jag har nu fått veta att sjätte kvarteret i Gävle låg i förstaden Strömsbro och att det låg ett stort bomullsspinneri där, kanske det största i landet.  Det var säkert många kvinnor som arbetade där.
 Kvarter i Gävle betecknar väl en stadsdel som i gamla Norrköping.
 
Arne Forsman i Norrköping

2006-03-24, 17:51
Svar #2

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hejsan!
 
Strömsbro är en mycket trevlig stadsdel, en förstad till Gävle, belägen ca 3 km från centrala staden.  
Den är nästan i ursprungligt skick sedan bomullsfabriken Svanens väv fanns där. Du kan läsa lite om stadsdelen på www.gd.se/xtralas/dina_kvarter/stromsbro.jsp
Förut var det en arbetarstadsdel, men har nu många höginkomstagare.
 
MVH Annika

2006-03-25, 10:03
Svar #3

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hejsan
Jag är också nyfiken på hur man bodde i 6:e Qvarteret. Jag har i min forskning hittat två stycken barn som inte var så gamla, men tydligen föräldralösa för det finns inga föräldrar upptagna på samma adress.Tycker det är konstigt att barn bodde ensamma.
Kanske någon annan vet hur det var???
hälsningar
Iréne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna