ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart tog Åsbyggeby vägen?  (läst 1086 gånger)

2006-01-26, 18:13
läst 1086 gånger

Folke Björk

Forskar för närvarande på Valbo (X)
Fram till Hfl AI:4B finns Åsbyggeby i ortsregister.
I AI:5 och framåt finns Åsbyggeby inte.
Vet någon om namnet har bytts till annat?
Folke Björk
Motala

2006-02-18, 17:46
Svar #1

Utloggad Bengt Engstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-10-26, 15:57
    • Visa profil
Åsbyggeby är en by i norra delen av Valbo, X, kanske den gick upp i Bäck eller Östanbäck.
Mvh
Bengt Engstedt, Nyköping

2006-02-19, 14:15
Svar #2

Utloggad Bengt Engstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-10-26, 15:57
    • Visa profil
Folke! Det tidigare tog jag ur minnet. Jag kollade nu på Lantmäterikartan och ser hur det är:
Åsbyggeby finns som bynamn hos dem och på kartan syns det att det är en rätt så utspridd by efter vägen mellan Hagaström och järnvägsövergången vid fd Norra Valbo station. Alltså = mitt förra svar var inte rätt. Åsbyggeby har alltid legat i Valbo X och finns alltså kvar, men eftersom stationen som byggdes i Åsbyggebys utkant fick namnet Norra Valbo så kanske byn också figurerar som Norra Valbo, men det tror jag inte.
Många hälsningar
Bengt Engstedt

2006-02-19, 20:14
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Åsbyggeby tillhör de byar som saknas i hfl för åren 1760-1763 och 1776-1805. Jag tror det pågår rekonstruktion av dessa hfl, projekt som drivs bl.a. av Gästriklands Genealogiska Förening, se denna sida under rubriken projekt.  
 
Mvh Lars-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna